PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Oborová didaktika dějepisu 2 - OPND4D022A
Anglický název: Didactics of History II
Zajišťuje: Katedra dějin a didaktiky dějepisu (41-KDDD)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2021
Semestr: letní
E-Kredity: 5
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/3, Z [HT]
Rozsah za akademický rok: 0 [hodiny]
Počet míst: neurčen / 51 (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PhDr. Hana Havlůjová, Ph.D.
Mgr. Jaroslav Pinkas, Ph.D.
Vyučující: PhDr. Hana Havlůjová, Ph.D.
PhDr. Jaroslav Najbert, Ph.D.
Mgr. Jaroslav Pinkas, Ph.D.
Mgr. Iva Vachková, Ph.D.
Prerekvizity : OPND4D012A
Je prerekvizitou pro: OPND4D032A
Soubory Komentář Kdo přidal
stáhnout Logolink_OP_VVV_hor_barva_cz.jpg Kateřina Esserová, DiS.
Anotace -
Poslední úprava: Mgr. Jaroslav Pinkas, Ph.D. (03.02.2022)
Kurs prohlubuje a rozšiřuje znalosti a vědomosti získané předchozím studiem. Na rozdíl od spíše teoreticky zaměřeného úvodu se tento kurs věnuje spíše praktickým a metdoickým otázkám výuky dějepisu.
Cíl předmětu
Poslední úprava: Mgr. Jaroslav Pinkas, Ph.D. (03.02.2022)

Kurs prohlubuje a rozšiřuje znalosti a vědomosti získané předchozím studiem. Na rozdíl od spíše teoreticky zaměřeného úvodu se tento kurs věnuje spíše praktickým a metdoickým otázkám výuky dějepisu.

Deskriptory
Poslední úprava: Kateřina Entnerová, DiS. (11.01.2022)
Příprava na výuku
Doba očekávané přípravy na 1 hodinu přednášky 0 minut
Doba očekávané přípravy na 1 cvičení 15 minut
Doba očekávané přípravy na 1 hodinu praxe 0 minut
Samostudium literatury (za semestr) 15 hodin
Práce se studijními materiály (za semestr) 10 hodin
Plnění průběžných úkolů (za semestr) 20 hodin
Plnění předmětu
Seminární práce 25 hodin
Příprava na zápočet 20 hodin
Příprava na zkoušku a zkouška 0 hodin
Literatura
Poslední úprava: PhDr. Iva Beránková (27.01.2020)

BENEŠ, Zdeněk, Minulost v médiích či mediální minulost? In: JIRÁK Jan – WOLÁK Radim, Mediální gramotnost: nový rozměr vzdělávání. Praha 2007. ISBN 978-80-86212-58-6.

ČAPEK, Vratislav, Didaktika dějepisu 1. Praha 1985.

ČAPEK, Vratislav, Didaktika dějepisu 2. Praha 1988.

HAVLŮJOVÁ Hana – CHARVÁTOVÁ, Kateřina – INDROVÁ, Martina a kol., Památky nás baví 2. Předáváme péči o kulturní dědictví žákům 2. stupně základních škol a středoškolákům, Praha 2015. ISBN: 978-80-905631-7-9.

HAVLŮJOVÁ, Hana – NAJBERT, Jaroslav a kol., Paměť a projektové vyučování v dějepise. Praha 2014. ISBN 978-80-87912-12-6.

JULÍNEK, S. a kol., Základy oborové didaktiky dějepisu, Brno 2004. ISBN 80-210-3495-5.

LABISCHOVÁ Denisa – GRACOVÁ Blažena, Příručka ke studiu didaktiky dějepisu. Ostrava 2008. ISBN 978-80-7368-584-3.

LÉVESQUE Stéphane, Thinking historically: Educating students for the twenty-first century. University of Toronto Press, 2008. ISBN 1442610999, 978-1442610996.

SEIXAS Peter et al., The big six: Historical thinking concepts. Nelson Education, 2013. ISBN 0176541543, 978-0176541545.

STRADLING Robert, Multiperspektivita ve vyučování dějepisu: příručka pro učitele, MŠMT, Praha 2003. (přístupné na: http://www.msmt.cz/vzdelavani/zakladni-vzdelavani/multiperspektivita-ve-vyucovani-dejepisu-prirucka-pro-ucitele

Sylabus
Poslední úprava: Kateřina Esserová, DiS. (06.03.2022)

Analýzta tematického celku

Práce s textem a ausiovizuálním materiálem

Práce s chybou

Jak efektivně poskytovat zpětnou vazbu

Kritéria hodnocení badatelské výuky

Historiylab: aplikace pro práci s prameny v digitálním prostředí

Výuka v terénu

Sylabus byl inovován v rámci projektu "Podpora pregraduálního vzdělávání budoucích učitelů na UK", registrační číslo: CZ.02.3.68/0.0/0.0/19_068/0016093. Kurz je součástí vzdělávacího modulu pro rozvoj kompetencí studentů v oblasti evaluace a autoevaluace.

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: Mgr. Jaroslav Pinkas, Ph.D. (25.02.2022)

1. zpracování analýzy tematického celku dle zadání. Tento text odevzdat vyučujícímu nejméně týden před termínem zk. Nad tímto textem bude vedena rozprava - vyučující může pokládat doplňující otázky směrem k výukovým cílům, konkrétním zdrojům, historické analýze, atp. Posílá se pouze link, ve kterém

    1. název souboru: prijmeni DD2 analyza

    2. texty vkládejte do tohoto adresáře: Didaktická analýza-LS2022

    3. podoba tematického celku je stanovena na 1. semináři, vzorová podoba materiálů viz:https://drive.google.com/drive/u/0/folders/1InPrSPJvcFdlOrqEKH4tMpb8cu7Cgwlj.  Analýza tematického celku je součástí portfolia k SZZK, viz https://pages.pedf.cuni.cz/kddd/files/2019/03/Mgr_nove-statnice_didaktika_final_revFP.pdf

2. přečíst jeden zahraniční článek/ kapitolu z výběru, který mají studenti k dispozici (bude upřesněno)

    • vypracovat text shrnující obsah článku/ kapitoly, poslat vyučujícímu spolu s analýzou - posílá se pouze link na materiály, které se vkládají na GD.

    • v rámci zkoušky prezentovat obsah článku/ kapitoly a vést na dané téma rozpravu

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK