PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Orbis pictus I - OPND3V031B
Anglický název: Orbis pictus I
Zajišťuje: Katedra výtvarné výchovy (41-KVV)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2021
Semestr: zimní
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/2, Z [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Je zajišťováno předmětem: OPBW2V133B
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: doc. PhDr. Marie Fulková, Ph.D.
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace
Poslední úprava: PhDr. Monika Kadrnožková, Ph.D. (30.11.2021)
Kurs představí studentům možnosti muzejní/galerijní edukace ve vazbě na aktuální kognitivní a edukační trendy a kritické teorie kultury. Uvádí studenty do širší problematiky vizuální kultury, umělecké tvorby, seznamuje je s kulturním artefaktem v proměnlivých kontextech jeho vzniku, percepce a funkce a jejich anachronických transferů. Kurs seznamuje se současným pojetím muzea/galerie, které chápeme jako médium komunikace, mediace (zprostředkování) a edukace umění a zabývá se základními charakteristikami vztahů galerie, muzea umění a školy.
Literatura
Poslední úprava: PhDr. Monika Kadrnožková, Ph.D. (30.12.2021)

Povinná literatura:

FULKOVÁ, Marie, Lucie HAJDUŠKOVÁ, Vladimíra SEHNALÍKOVÁ. Galerijní a muzejní edukace 1: vlastní cestou k umění. Vzdělávací programy Uměleckoprůmyslového musea v Praze a Galerie Rudolfinum v roce 2011. Praha: PedF UK, Uměleckoprůmyslové muzeum v Praze, Galerie Rudofiinum, 2012. ISBN 978-80-7290-535-5.

ŠOBÁŇOVÁ, Petra. Muzejní edukace. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2012. ISBN 978-80-244-3003-4.

KESNER, Ladislav. Muzeum umění v digitální době: vnímání obrazů a prožitek umění v soudobé společnosti. Praha: Argo, 2000. ISBN 80-7035-155-1.

Doporučená literatura:

FULKOVÁ, Marie a kol. Galerijní a muzejní edukace 2: umění a kultura ve školním kontextu: učení z umění. Vzdělávací programy Uměleckoprůmyslového musea v Praze a Galerie Rudolfinum v letech 2012 a 2013. Praha: PedF UK, Uměleckoprůmyslové muzeum v Praze, Galerie Rudofiinum, 2013.  ISBN  978-80-7290-700-7.

HORÁČEK, Radek. Galerijní animace a zprostředkování umění: poslání, možnosti a podoby seznamování veřejnosti se soudobým výtvarným uměním prostřednictvím aktivizujících programů na výstavách. Brno: CERM, 1998. ISBN 80-7204-084-7.

FULKOVÁ, Marie. Výtvarná výchova – návod k použití. In: SLAVÍK, Jan, Vladimír CHRZ a Stanislav ŠTECH. Tvorba jako způsob poznávání. Praha: Karolinum, 2013, s. 376–397. ISBN 978-80-246-2335-1.

 

Edukační programy NG, UPM, Galerie Rudolfinum (dostupné na KVV PedF UK)

Časopisy: IJETA, IJADE

Sylabus
Poslední úprava: PhDr. Monika Kadrnožková, Ph.D. (30.12.2021)

Obsah:

1.–4. Socio-kulturní pole a výtvarný/kulturní artefakt. Obraz jako text a jeho kódování, obrazový diskurs a kulturní/vzdělávací instituce. Vazba na RVP, oblast Umění a kultura
5.–8. Průzkum diskursivních vrstev a výkladových rámců ovlivňujících pojetí uměleckého díla v současnosti. Interpretační strategie – proměny významu vizuálního znaku ve vztahu ke kulturním, historickým, sociálním, genderovým kontextům.
9.–12. Edukační mise muzea umění a galerie – vztah ke škole a výtvarné výchově. Příklady pojetí edukační praxe špičkových kulturních institucí u nás i v zahraničí (např. Tate Modern, NY MoMA, Mori Art Museum Tokyo, NG Praha, U(P)M v Praze, DOX aj.) a jejich obsahová analýza.
Pozn. Podle možností budou některé přednášky realizovány v edukačních odděleních spolupracujících institucí (např. U(P)M, Dům u Černé matky Boží, DOX, NG Veletržní palác aj.).

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK