PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Speciální pedagogika - OPND3S042A
Anglický název: Special Education
Zajišťuje: Katedra speciální pedagogiky (41-KSP)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2023
Semestr: letní
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:2/0, Zk [HT]
Počet míst: 10 / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: doc. PhDr. Lea Květoňová, Ph.D.
Vyučující: doc. PhDr. Lea Květoňová, Ph.D.
Anotace
Poslední úprava: PhDr. Monika Kadrnožková, Ph.D. (30.11.2021)
Kurz je zaměřen na problematiku lidí se zdravotním znevýhodněním (postižením). Tito žáci, dospělí jsou přirozenou součástí společnosti. Jeví tedy zájem o kulturně historické poznání. Cílem kurzu je objasnit studentům specifika vnímání, komunikace těchto osob. Současně je nutno upozornit na bariéry (sociální, komunikační i architektonické) a jejich případné odstraňování. Cílem kurzu je objasnit studentům specifika vnímání, komunikace těchto osob. Současně je nutno upozornit na bariéry (sociální, komunikační i architektonické) a jejich případné odstraňování. Ve společném prostoru je možno podporovat ideu humanity a lidství.
Literatura
Poslední úprava: PhDr. Monika Kadrnožková, Ph.D. (30.12.2021)

Povinná literatura:

LECHTA,V. ed. Inkluzivní pedagogika, Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-262-1123-5.

Doporučená literatura:

MUŽÁKOVÁ, M. Byly to naše děti. O fenoménu lásky a sounáležitosti k rodičům. Praha: Pedagogická fakulta, 2016. ISBN 9788072908745.

Sylabus
Poslední úprava: PhDr. Monika Kadrnožková, Ph.D. (30.12.2021)

Obsah:

1.    Kulturně historický vývoj péče o osoby se zdravotním postižením po současnost;
2.    Jednotlivé cílové skupiny osob se zdravotním postižením;
3.    Specifika kognitivních procesů, paměti, učení osob se zrakovým, sluchovým, tělesným, mentálním postižením a poruchou autistického spektra;
4.    Zpřístupnění kulturně historického prostředí výše uvedeným skupinám;
5.    Bariéry: architektonické, sociální, komunikační, edukační;
6.    Komunikační strategie s osobami s jednotlivými druhy znevýhodnění

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK