PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Didaktika interpretace kulturního dědictví II - OPND3D033A
Anglický název: Didactics of Heritage Interpretation II
Zajišťuje: Katedra dějin a didaktiky dějepisu (41-KDDD)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2023
Semestr: zimní
E-Kredity: 4
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/3, Zk [HT]
Počet míst: neurčen / 5 (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PhDr. Hana Havlůjová, Ph.D.
Vyučující: PhDr. Hana Havlůjová, Ph.D.
Anotace
Poslední úprava: Mgr. Kateřina Sládková (21.11.2021)
Kurz rozvíjí samostatné didaktické uvažování studentů a vytváří předpoklady pro jejich profesní uplatnění při koncepční a evaluační práci v oblasti interpretace kulturního dědictví. Pozornost je věnována problematice celoživotního učení v historickém prostředí, rozvoji dobrovolnictví a komunitní spolupráce. Kurz čerpá z teoretických východisek a výzkumů muzejní, galerijní a památkové pedagogiky a andragogiky, resp. příkladů dobré praxe z domova i ze světa. Důraz je kladen na otázky zpřístupňování kulturních institucí co největšímu spektru uživatelů (např. rodinní návštěvníci, senioři, cizinci), včetně návštěvníků se speciálními vzdělávacími potřebami. V rámci seminářů tak budou studenti kriticky reflektovat možnosti a meze využití vzdělávacího potenciálu historického prostředí a kulturních institucí pro potřeby neformálního a informálního učení. Osvojí si terminologii potřebnou pro rozvoj spolupráce napříč různými profesními a zájmovými sektory. Absolvují exkurze a debaty s odborníky zaměřené na zjišťování návštěvnických potřeb či hodnocení interpretačních a edukačních nabídek vybraných organizací (např. státní, církevní, spolkové a soukromé). Vytvoří a v diskusi s kolegy obhájí návrh interpretační strategie vybraného místa. Na základě svého zájmu si pak studenti vyberou téma seminární práce (např. komplexní návrh edukačního programu, scénář komunitní výstavy).
Deskriptory
Poslední úprava: Kateřina Entnerová, DiS. (28.08.2023)
Příprava na výuku
Doba očekávané přípravy na 1 hodinu přednášky 0 minut
Doba očekávané přípravy na 1 cvičení 20 minut
Doba očekávané přípravy na 1 hodinu praxe 0 minut
Samostudium literatury (za semestr) 15 hodin
Práce se studijními materiály (za semestr) 15 hodin
Plnění průběžných úkolů (za semestr) 5 hodin
Plnění předmětu
Seminární práce 20 hodin
Příprava na zápočet 0 hodin
Příprava na zkoušku a zkouška 15 hodin
Literatura
Poslední úprava: Mgr. Kateřina Sládková (26.11.2021)

Povinná literatura

BRABCOVÁ, Alexandra, ed. Brána muzea otevřená: průvodce na cestě muzea k lidem a lidí do muzea. Náchod: Juko, 2003. ISBN 80-86213-28-5.

HAVLŮJOVÁ, Hana, Petr HUDEC, Květa JORDÁNOVÁ a Martina INDROVÁ. Památky nás baví 5. Objevujeme kulturní dědictví bez bariér, Metodika tvorby, realizace a hodnocení kvality edukačních programů v oblasti péče o kulturní dědictví pro účastníky se speciálními vzdělávacími potřebami. Praha: Národní památkový ústav, 2015. ISBN 978-80-906167-0-7.

HAVLŮJOVÁ, Hana, Kateřina CHARVÁTOVÁ, Martina INDROVÁ a Dušan KLAPKO. Památky nás baví 3. Potenciál kulturního dědictví pro vysokoškolské a další vzdělávání pedagogů. Metodika tvorby, realizace a hodnocení kvality edukačních programů v oblasti péče o kulturní dědictví pro sekundární vzdělávání. Praha: Národní památkový ústav, 2015. ISBN 978-80-905631-8-6.

HAVLŮJOVÁ, Hana, Martina INDROVÁ a Petr SVOBODA. Památky nás baví 4. Kulturní dědictví jako příležitost pro učení všech generací. Metodika tvorby, realizace a hodnocení kvality edukačních programů v oblasti péče o kulturní dědictví pro neformální a informální učení. Praha: Národní památkový ústav, 2015. ISBN 978-80-905631-9-3.

MIKEŠOVÁ, Veronika, Marie OPATRNÁ a kol., Edukace a prezentace archeologického kulturního dědictví: certifikovaná metodika [online]. Praha: Národní muzeum, 2014, [cit. 2021-09-01].

Dostupné z: http://www.archeologienadosah.cz/sites/default/files/naki/metodika_edukace_a_prezentace_archeologickeho_kulturniho_dedictvi.pdf.

PTÁČEK, Ladislav, ed. Jak pře(d)kládat svět: základy dobré interpretace. Brno: Nadace Partnerství, 2012. ISBN 978-80-904918-5-4.

PTÁČEK, Ladislav, ed. Interpretace místního dědictví: příručka pro plánování a tvorbu prezentací místních zajímavostí. Brno: Nadace Partnerství, 2004. Metody komunitního rozvoje. ISBN 80-239-2068-5.

STRAUSS, Anselm L. a Juliet CORBIN. Základy kvalitativního výzkumu: postupy a techniky metody zakotvené teorie. Brno: Sdružení Podané ruce, 1999. SCAN; 2. ISBN 80-85834-60-X.

ŠOBÁŇOVÁ, Petra. Edukační potenciál muzea. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2012. ISBN 978-80-244-3034-8.

TOŠNERr, Jiří a Olga SOZANSKÁ. Dobrovolníci a metodika práce s nimi v organizacích. Vyd. 2. Praha: Portál, 2006. ISBN 80-7367-178-6.

Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy[online]. Podpora inkluze [cit. 2021-09-01]. Dostupné z: http://www.msmt.cz/vzdelavani/socialni-programy/podpora-inkluze.

Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy, Strategie celoživotního učení ČR. Praha: Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy, c2007. ISBN 978-80-254-2218-2.

Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy[online]. Strategie digitálního vzdělávání do roku 2020 [cit. 2021-09-01]. Dostupné z: http://www.msmt.cz/ministerstvo/strategie-digitalniho-vzdelavani-do-roku-2020.

Národní informační a poradenská středisko pro kulturu. Metodické doporučení Ministerstva kultury pro dobrovolnictví v kultuře a umění. II. aktualizované vydání. [Praha]: NIPOS, 2015. ISBN 978-80-7068-292-0.

 

Doporučená literatura:

ATKINSON, Jeanette. Education, Values and Ethics in International Heritage: Learning to Respekt. Surrey: Routledge 2017. ISBN 9780815399568.

BEAUMONT, Ela a Pat, P. A study of grandparents and grandchildren as visitors to museums and art galleries in the UK, Museum and Society. 2005, roč. 3, č. 3, s. 167–180. ISSN 1479-8360.

BENEŠ, Milan. Úvod do andragogiky. Praha: Mowshe pro Katedru andragogiky a personálního řízení Filozofické fakulty Univerzity Karlovy v Praze, 2009. ISBN 978-80-254-4107-7.

CARTER, James, ed. Sense of Place: An Interpretive Planning Handbook, Inverness: Scottish Interpretation Network, 1997.

CAULTON, Tim. Hands on Exhibitions: managing Interactive Museums and Science Centres. Oxon: Routledge, 1998. ISBN 978-0415165228.

COHEN, Louis, Lawrence MANION a Keith MORRISON. Research Methods in Education. 8. vydání. London: Routledge, 2007. ISBN 9781138209886.

CORBISHLEY, Mike. Pinning down the Past: Archaeology, heritage and education today. Woodbridge: Boydell Press, 2014. ISBN 978-1843839040..

DINGOVÁ, Naďa. Návštěvníci muzeí se speciálními potřebami – neslyšící. Muzeum: Muzejní a vlastivědná práce 2, 2011, roč. 49, č. 2. s. 36–48. ISSN 1803-0386.

FALK, John F. a Lynn D. DIERKING. Learning from Museum: visitor Experiences and the Making of Meaning. Walnut Creek: Rowman & Littlefield, 2000. ISBN 9780742502956.

FULKOVÁ, Marie. Diskurs umění a vzdělávání. Jinočany: H & H, 2008. ISBN 978-80-7319-076-7.

HEIN, George E. Learning in the Museum. Oxon: Routledge, 2000. ISBN 9780415097765.

HOOPER-GREENHILL, Eilean. Museum and Education. Oxon: Routledge, 2007. ISBN 9780415379366.

ILLERIS, Helene, Museums and galleries as performative sites for lifelong learning: constructions, deconstructions and reconstructions of audience positions in museum and gallery education. Museum and Society. 2006, roč. 4, č. 1, s. 15-26. ISSN 1479-8360.

JANČO, Milan. Návštěvníci muzeí se speciálními potřebami: nevidomí. Muzeum: Muzejní a vlastivědná práce. 2013, roč. 51, č. 2, s. 38–51. ISSN 1803-0386.

KRYSTOŇ, Miroslav, Michal ŠERÁK a Łukasz TOMCZYK, ed. Nové trendy ve vzdělávání seniorů: [česko-polsko-slovenské studie z andragogiky a sociální gerontologie] = Nowe trendy w edukacji seniorów : [Czesko-Polsko-Słowackie studia z zakresu andragogiki i gerontologii społecznej]. Banská Bystrica: Asociace institucí vzdělávání dospělých ČR, 2014. ISBN 978-80-904531-8-0.

LEINHARDT, Gaea a Karen KNUTSON. Listening in Museum Conversations. Walnut Creek: Altamira Press, 2004. ISBN 978-0759104426.

ZMEKOVÁ, Lenka. Osoby s mentálním postižením jako potenciální návštěvníci v muzejních institucích. Muzeum: Muzejní a vlastivědná práce. 2011, roč. 49, č. 2, s. 30–35. ISSN 1803-0386

Sylabus
Poslední úprava: PhDr. Monika Kadrnožková, Ph.D. (30.12.2021)

Obsah:

1.      Potenciál kulturního dědictví pro celoživotní učení

2.      Návštěvnické výzkumy – české i zahraniční zkušenosti

3.      Návštěvníci se speciálními vzdělávacími potřebami – od integrace k inkluzi

4.      Dobrovolnictví a komunitní spolupráce – české i zahraniční zkušenosti

5.      Tvorba a vyhodnocování interpretačních strategií

6.      Scénář interpretace (naučná stezka, průvodcovský sylabus, výstava)

7.      Tvorba a vyhodnocování edukačních koncepcí a programů

8.      Tvorba didaktických materiálů pro neformální a informální učení

 

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK