PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Odborná exkurze - OPND3D026A
Anglický název: Specialized excursion
Zajišťuje: Katedra dějin a didaktiky dějepisu (41-KDDD)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2022
Semestr: letní
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/0, Z [DS]
Rozsah za akademický rok: 5 [dny]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: doc. PhDr. Petr Koura, Ph.D.
Vyučující: PhDr. Hana Havlůjová, Ph.D.
PhDr. Martina Indrová, Ph.D.
doc. PhDr. Petr Koura, Ph.D.
Anotace -
Poslední úprava: Mgr. Petr Svoboda (18.10.2021)
Cílem exkurzí je rozšířit znalosti posluchačů získané při přednáškách a seminářích a ověřit si na praktických příkladech, jak probíhá edukace na památkových objektech, v muzeích a galeriích, v památnících a v dalších paměťových institucích. Samotná exkurze probíhá ve třech fázích. V první, přípravné, fázi jsou posluchači seznámeni s programem exkurze. Pracují s odbornou literaturou a prakticky uplatňují vědomosti a dovednosti získané v jednotlivých kurzech studia při přípravě svého odborného vystoupení. Během exkurze sledují prezentaci a edukační práci na navštívených objektech, odborné referáty svých kolegů a přednášejí vlastní příspěvek. Ve třetí fázi formou diskuse hodnotí kvalitu prezentace a interpretace kulturního dědictví na navštívených objektech a navrhují možné zlepšení. Stejně tak dochází k evaluaci všech vyslechnutých příspěvků, a to jak ze strany studentů, tak také ze strany přítomných učitelů.
Deskriptory
Poslední úprava: Kateřina Entnerová, DiS. (31.01.2023)
Příprava na výuku
Doba očekávané přípravy na 1 hodinu přednášky 0 minut
Doba očekávané přípravy na 1 cvičení 0 minut
Doba očekávané přípravy na 1 hodinu praxe 0 minut
Samostudium literatury (za semestr) 0 hodin
Práce se studijními materiály (za semestr) 0 hodin
Plnění průběžných úkolů (za semestr) 50 hodin
Plnění předmětu
Seminární práce 20 hodin
Příprava na zápočet 0 hodin
Příprava na zkoušku a zkouška 0 hodin
Literatura
Poslední úprava: PhDr. Monika Kadrnožková, Ph.D. (30.12.2021)

Povinná literatura:

ČAPEK, Vratislav.  a kol. Didaktika dějepisu II, Praha: SPN, 1998.

HOMEROVÁ, Marie. Jak může vypadat výuka dějepisu v muzeích a skanzenech aneb umí pedagogové využít nabídky této výuky? Učitelské noviny 1997, s. 19-20.

JULÍNEK, Stanislav. a kol. Základy oborové didaktiky dějepisu, Brno: MU, 2004.

PETRYL, Josef. Zkušenosti ze spolupráce školy a muzea při vyučování dějepisu, Praha: SPN, 1962.

PASÁK, Tomáš. Muzea a školy. Společenské vědy ve škole, 1987/2, č. 10, s. 281-3.

Doporučená literatura:

Dále dle tématu exkurze.

 

 

 

Sylabus
Poslední úprava: PhDr. Monika Kadrnožková, Ph.D. (30.12.2021)

Obsah:

1. den 

Návštěva regionálního muzea. Referát studenta o dějinách muzea a jeho významu pro regionální dějiny 19.- 20. století. Prohlídka  expozice. Diskuse nad shlédnutou expozicí, její hodnocení studenty i vyučujícími. Prohlídka drobné architektury v okolí. Referát studenta vztahující se k návratu Božích muk na český venkov.

2. den  

Návštěva středověkého hradu. Účast na edukačním programu. Diskuse o shlédnutém programu spolu s autory programu.  Referáty studentů o dějinách hradu a o jeho majitelích v průběhu dějin po 20. století. Diskuse na téma Zestátnění hradů a zámků pro roce 1945, návrat kulturních objektů do majetku bývalých šlechtických rodin po roce 1989. Příklady péče soukromníků o velké stavební objekty (nejlépe návštěva takového objektu a diskuse s jeho majitelem).

3. den

Prohlídka skanzenu. Diskuse s pracovníky skanzenu o organizaci „tradičních“ zvyků- masopust, velikonoce, vánoce. Referát tudenta věnovaný některému z etnografických témat. Diskuse o skanzenu, návrhy jiného řešení slavností připomínajících tradiční svátky. Přednáška učitele či přizvaného hosta na příbuzné téma.

4. den 

Historická krajina. Ukázka barokní krajiny- hospodářské dvory, kaple, historické cesty. Referát a následná diskuse na téma využití krajinného celku pro edukaci.

Návšteva kláštera. Referáty studentů zaměřené nadějiny navštíveného kláštera, zachovanou architekturu, malbu a sochařské práce.

5. den 

Návštěva historického města. Reráty na témta zachovaných památek a slavných rodáků. Prohlídka historické části města s pracovními listy ztaženými z internetu. Diskuse o kvalitě pracovních listů, návrthy na jejich vylepšení. Závěrečná diskuse věnovaná kvalite přednesených referátů. Shrnutí získaných poznatků, shrnutí edukačních zkušeností, návrhy na zlepšení v oblasti interpretace.

 

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: PhDr. Hana Havlůjová, Ph.D. (13.01.2023)

Referát přednesený studentem na exkurzi, účast na exkurzi.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK