PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Didaktika interpretace kulturního dědictví I - OPND3D024A
Anglický název: Didactics of Heritage Interpretation
Zajišťuje: Katedra dějin a didaktiky dějepisu (41-KDDD)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2022
Semestr: letní
E-Kredity: 4
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/3, KZ [HT]
Počet míst: neurčen / 20 (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PhDr. Hana Havlůjová, Ph.D.
Vyučující: PhDr. Hana Havlůjová, Ph.D.
Mgr. Iva Vachková, Ph.D.
Anotace -
Poslední úprava: PhDr. Monika Kadrnožková, Ph.D. (30.12.2021)
Kurz propojuje pedagogicko-psychologickou a oborovou přípravu studentů a vytváří teoretické zázemí pro rozvoj jejich samostatného didaktického myšlení i uplatnění v praxi. Pozornost je věnována obecným principům interpretace kulturního dědictví i konkrétním aspektům muzejní, galerijní a památkové edukace (aktéři, obsah, cíle, prostředky) v kontextu soudobých teorií vzdělávání. Kurz čerpá zejména z pedagogického konstruktivismu a zkušenostně reflektivního učení, východiskem jsou však i výzkumné závěry muzejní, galerijní a památkové pedagogiky, resp. příklady dobré praxe z domova i ze světa. Důraz je kladen na spolupráci kulturních institucí s formálním vzdělávacím sektorem (např. role rámcových vzdělávacích programů, vzdělávací potřeby žáků všech stupňů škol, organizace a efektivita mimoškolní výuky).
Deskriptory
Poslední úprava: Kateřina Entnerová, DiS. (31.01.2023)
Příprava na výuku
Doba očekávané přípravy na 1 hodinu přednášky 0 minut
Doba očekávané přípravy na 1 cvičení 30 minut
Doba očekávané přípravy na 1 hodinu praxe 0 minut
Samostudium literatury (za semestr) 15 hodin
Práce se studijními materiály (za semestr) 15 hodin
Plnění průběžných úkolů (za semestr) 0 hodin
Plnění předmětu
Seminární práce 15 hodin
Příprava na zápočet 10 hodin
Příprava na zkoušku a zkouška 0 hodin
Literatura
Poslední úprava: PhDr. Monika Kadrnožková, Ph.D. (30.12.2021)

Povinná literatura:

BRABCOVÁ, Alexandra, ed. Brána muzea otevřená: průvodce na cestě muzea k lidem a lidí do muzea. Náchod: Juko, 2003. ISBN 80-86213-28-5.

FULKOVÁ, Marie, Lucie HAJDUŠKOVÁ, Vladimíra SEHNALÍKOVÁ. Galerijní a muzejní edukace 1: vlastní cestou k umění. Vzdělávací programy Uměleckoprůmyslového musea v Praze a Galerie Rudolfinum v roce 2011. Praha: PedF UK, Uměleckoprůmyslové muzeum v Praze, Galerie Rudofiinum, 2012. ISBN 978-80-7290-535-5.

FULKOVÁ, Marie a kol. Galerijní a muzejní edukace 2: umění a kultura ve školním kontextu: učení z umění. Vzdělávací programy Uměleckoprůmyslového musea v Praze a Galerie Rudolfinum v letech 2012 a 2013. Praha: PedF UK, Uměleckoprůmyslové muzeum v Praze, Galerie Rudofiinum, 2013.  ISBN  978-80-7290-700-7.

FULKOVÁ, Marie, Lucie JAKUBCOVÁ HAJDUŠKOVÁ a Vladimíra SEHNALÍKOVÁ, Možnosti realizace vzdělávacího programu v galerii a muzeu ve spolupráci se školou 1–3 [online]. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2013 [cit. 2021-09-01]. Dostupné z: http://invenio.nusl.cz/record/261336

HAVLŮJOVÁ, Hana, Petr HUDEC, Květa JORDÁNOVÁ a Martina INDROVÁ. Památky nás baví 5. Objevujeme kulturní dědictví bez bariér, Metodika tvorby, realizace a hodnocení kvality edukačních programů v oblasti péče o kulturní dědictví pro účastníky se speciálními vzdělávacími potřebami. Praha: Národní památkový ústav, 2015. ISBN 978-80-906167-0-7.

HAVLŮJOVÁ, Hana, Petr HUDEC a Martina INDROVÁ. Památky nás baví 1. Objevujeme kulturní dědictví s předškoláky a žáky prvního stupně základních škol. Metodika tvorby, realizace a hodnocení kvality edukačních programů v oblasti péče o kulturní dědictví pro primární vzdělávání. Praha: Národní památkový ústav, 2015. ISBN 978-80-905631-6-2.

HAVLŮJOVÁ, Hana, Kateřina CHARVÁTOVÁ a Martina INDROVÁ. Památky nás baví 2. Předáváme péči o kulturní dědictví žákům 2. stupně základních škol a středoškolákům. Metodika tvorby, realizace a hodnocení kvality edukačních programů v oblasti péče o kulturní dědictví pro sekundární vzdělávání. Praha: Národní památkový ústav, 2015. ISBN 978-80-905631-7-9.

MIKEŠOVÁ, Veronika, Marie OPATRNÁ a kol., Edukace a prezentace archeologického kulturního dědictví: certifikovaná metodika [online]. Praha: Národní muzeum, 2014 [cit. 2021-09-01].

Dostupné z:http://www.archeologienadosah.cz/sites/default/files/naki/metodika_edukace_a_prezentace_archeologickeho_kulturniho_dedictvi.pdf.

PARKAN, František a kol. Výchova ke vztahu ke kulturně historickému dědictví: metodická příručka. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, katedra dějin a didaktiky dějepisu, 2008. ISBN 978-80-7290-287-3.

PTÁČEK, Ladislav, ed. Jak pře(d)kládat svět: základy dobré interpretace. Brno: Nadace partnerství, 2012. ISBN 978-80-904918-5-4.

ŠOBÁŇOVÁ, Petra. Muzejní edukace. Olomouc: PedF UPOL, 2012. ISBN 978-80-244-3003-4.

TROYER, Veerle De a kol. Heritage in the Classroom: a Practical Manual for Teachers. Antverp: Garant Uitgevers N V, 2005. ISBN 978-9044117998.

UNESCO, World Heritage Education Programme [online]. Dostupné z: http://whc.unesco.org/en/wheducation/

Rámcový vzdělávací program pro gymnázia. Praha: MŠMT, 2007 [cit. 2021-09-01]. Dostupné z: http://www.nuv.cz/t/rvp-pro-gymnazia.

Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. Praha: MŠMT, 2010 [cit. 2021-09-01]. Dostupné z: http://www.nuv.cz/t/rvp-pro-zakladni-vzdelavani.

Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy. Doporučení k výuce dějin 20. století, č. j.: 17 245/2009 – 22.

Doporučená literatura:

BERTRAND, Yves. Soudobé teorie vzdělávání. Překlad Oldřich Selucký. Praha: Portál, 1998. Studium (Portál). ISBN 80-7178-216-5.

BLOCKLEY, Marion a Alison HEMS,eds. Heritage Interpretation, London: Routledge, 2005. ISBN 9780415237970.

BYČKOVSKÝ, Petr a Jiří KOTÁSEK. Nová teorie klasifikování cílů ve vzdělávání: revize Bloomovy taxonomie.

Pedagogika. 2004, roč. 54, s. 237–242. ISSN 0031-3815.

CARTER, James, ed. Sense of Place: An Interpretive Planning Handbook, Inverness: Scottish Interpretation Network, 1997.

CAULTON, Tim. Hands on Exhibitions: managing Interactive Museums and Science Centres. Oxon: Routledge, 1998. ISBN 978-0415165228.

CINK, Ondřej, Petr SOKOL a Tomáš WIZOVICKÝ. Hrady výukové a experimentální: francouzské příklady vzdělávání a budování vztahu k minulosti a památkám. Zprávy památkové péče časopis státní památkové péče = journal of the state monuments, roč. 68, č. 6 (2008), s. 500-504. 13 il. ISSN 1210-5538.

COPELAND, Tim. European democratic citizenship, heritage education and identity, Strasbourg: Council of Europe, 2006. ISBN 978-94-015-9864-4.

CORBISHLEY, Mike. Pinning down the Past: Archaeology, heritage and education today. Woodbridge: Boydell Press, 2014. ISBN 978-1843839040.

DUDOVÁ, Anna, Michal KAPLÁNEK a Richard MACKŮ. Mnohotvarý fenomén animace. Pedagogická orientace. 2011, roč. 21, č. 3, s. 284–304. ISSN 1805-9511.

FALK, John F. a Lynn D. DIERKING. Learning from Museum: visitor Experiences and the Making of Meaning. Walnut Creek: Rowman & Littlefield, 2000. ISBN 9780742502956.

FIEDLEROVÁ, Ludmila. Zážitek v muzeu v hlavní roli: řetězové provádění ve Vrchotových Janovicích (1994–2011), Muzeum: Muzejní a vlastivědná práce. 2011, roč. 49, č. 2, s. 12–23. ISSN 0027-5255.

FULKOVÁ, Marie, Lucie HAJDUŠKOVÁ, Vladimíra SEHNALÍKOVÁ. Galerijní a muzejní edukace 1: vlastní cestou k umění. Vzdělávací programy Uměleckoprůmyslového musea v Praze a Galerie Rudolfinum v roce 2011. Praha: PedF UK, Uměleckoprůmyslové muzeum v Praze, Galerie Rudofiinum, 2012. ISBN 978-80-7290-535-5.

FULKOVÁ, Marie a kol. Galerijní a muzejní edukace 2: umění a kultura ve školním kontextu: učení z umění. Vzdělávací programy Uměleckoprůmyslového musea v Praze a Galerie Rudolfinum v letech 2012 a 2013. Praha: PedF UK, Uměleckoprůmyslové muzeum v Praze, Galerie Rudofiinum, 2013.  ISBN  978-80-7290-700-7.

FULKOVÁ, Marie. Diskurs umění a vzdělávání. Jinočany: H & H, 2008. ISBN 978-80-7319-076-7.

GRECMANOVÁ, Helena a Eva URBANOVSKÁ. Aktivizační metody ve výuce, prostředek ŠVP. Olomouc: Hanex, 2007. Edukace (Hanex). ISBN 978-80-85783-73-5.

HAVLŮJOVÁ, Hana a Jaroslav NAJBERT. Paměť a projektové vyučování v dějepise. Praha: Ústav pro studium totalitních režimů, 2014. ISBN 978-80-87912-12-6.

HEIN, George E. Learning in the Museum. Oxon: Routledge, 2000. ISBN 9780415097765.

HOOPER-GREENHILL, Eilean. Museum and Education. Oxon: Routledge, 2007. ISBN 9780415379366.

HORÁČEK, Radek. Galerijní animace a zprostředkování umění: poslání, možnosti a podoby seznamování veřejnosti se

soudobým výtvarným uměním prostřednictvím aktivizujících programů na výstavách. Brno: CERM, 1998. ISBN 80-7204-084-7.

HUDEC, Petr a Lenka KŘESADLOVÁ, Lenka, eds. Způsoby edukačního využití památek zahradního umění. Praha: Národní památkový ústav ve spolupráci s Metodickým centrem zahradní kultury v Kroměříži, 2015. Odborné a metodické publikace; svazek 58. ISBN 978-80-7480-029-0.

HUDEC, Petr a Lenka KŘESADLOVÁ, Lenka, eds. Způsoby prezentace památek zahradního umění. Praha: Národní památkový ústav ve spolupráci s Metodickým centrem zahradní kultury v Kroměříži, 2015. Odborné a metodické publikace; svazek 57. ISBN 978-80-7480-028-3.

PTÁČEK, Ladislav, ed. Interpretace místního dědictví: příručka pro plánování a tvorbu prezentací místních zajímavostí. Brno: Nadace Partnerství, 2004. Metody komunitního rozvoje. ISBN 80-239-2068-5.

JAGOŠOVÁ, Lucie, Vladimír JŮVA a Lenka MRÁZOVÁ. Muzejní pedagogika: metodologické a didaktické aspekty muzejní edukace. Brno: Paido, 2010. Kultura a edukace. ISBN 978-80-7315-207-9.

SLAVÍK, Jan. Hodnocení v současné škole: východiska a nové metody pro praxi. Praha: Portál, 1999. Pedagogická praxe (Portál). ISBN 80-7178-262-9.

ŠOBÁŇOVÁ, Petra. Edukační potenciál muzea. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2012. ISBN 978-80-244-3034-8.

VESELÁ, Martina, Hana HAVLŮJOVÁ, Dagmar WIZOVSKÁ a Tomáš WIZOVSKÝ. Didaktické pomůcky v památkové edukaci: teorie, zahraniční i domácí inspirace a praxe. Zprávy památkové péče . 2014, roč., č. 6, s. 464–473. ISSN 1210-5538.

VOŠAHLÍKOVÁ, Tereza. Základy vzdělávání pro udržitelný rozvoj. Metodický portál RVP.CZ [online]. 2011 [cit. 2021-09-01]. Dostupné z: http://clanky.rvp.cz/clanek/o/z/12983/ZAKLADY-VZDELAVANI-PRO-UDRZITELNY-ROZVOJ.html/.

WALTEROVÁ, Eliška a kol. Školství - věc (ne)veřejná: názory veřejnosti na školu a vzdělávání. Praha: Karolinum, 2010. ISBN 978-80-246-1882-1.

WINEBURG, Sam. Historical Thinking and Other Unnatural Acts: Charting the Future of Teaching the Past. Philadelphia: Temple University Press, 2001, ISBN 978-1-56639-856-5.

Sylabus
Poslední úprava: PhDr. Monika Kadrnožková, Ph.D. (30.12.2021)

Obsah:

1.       Paměťové a památkové instituce jako místa vzdělávání (z teoretického i historického hlediska)

2.       Využití paměťových a památkových institucí ve výuce – české a zahraniční zkušenosti

3.       Rámcové vzdělávací programy jako platforma pro spolupráci kulturních institucí a škol v ČR

4.       Možnosti a meze spolupráce školy, paměťových a památkových institucí

5.       Muzejní a galerijní pedagogika – české a zahraniční zkušenosti

6.       Památková edukace a výchova ke vztahu ke kulturně historickému dědictví

7.       Tvorba didaktických materiálů

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: PhDr. Hana Havlůjová, Ph.D. (13.01.2023)

Povinná 80% docházka na seminární výuku; referát, recenze.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK