PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Dějiny umění II - OPND3D021A
Anglický název: Art History II
Zajišťuje: Katedra dějin a didaktiky dějepisu (41-KDDD)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2023
Semestr: letní
E-Kredity: 4
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:2/0, Zk [HT]
Počet míst: 25 / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: prof. PhDr. Vít Vlnas, Ph.D.
Mgr. Ondřej Faktor, Ph.D.
Vyučující: Mgr. Ondřej Faktor, Ph.D.
prof. PhDr. Vít Vlnas, Ph.D.
Anotace -
Poslední úprava: Kateřina Entnerová, DiS. (31.01.2023)
Předmět poskytuje přehled dějin umění v Evropě a v českých zemích od sklonku středověku po moderní věk. Přednesená látka studentům umožní propojit poznatky z oblasti vizuální kultury s dochovanými památkami i s dějepisnými znalostmi včetně dějin každodennosti. Témata sledují proměny české krajiny v gotice a baroku, proměny pohledu na umění a vkus v závislosti na době, místu, společnosti, režimu a osobním přístupu.
Deskriptory
Poslední úprava: Kateřina Entnerová, DiS. (31.01.2023)
Příprava na výuku
Doba očekávané přípravy na 1 hodinu přednášky 15 minut
Doba očekávané přípravy na 1 cvičení 0 minut
Doba očekávané přípravy na 1 hodinu praxe 0 minut
Samostudium literatury (za semestr) 30 hodin
Práce se studijními materiály (za semestr) 6 hodin
Plnění průběžných úkolů (za semestr) 0 hodin
Plnění předmětu
Seminární práce 15 hodin
Příprava na zápočet 0 hodin
Příprava na zkoušku a zkouška 30 hodin
Literatura
Poslední úprava: Mgr. Kateřina Sládková (18.11.2021)

Povinná literatura:

GOMBRICH, E. H. Příběh umění. Praha: Argo, 1997. ISBN 80-7203-143-0

Doporučená literatura:

MACEK, Petr, Richard BIEGEL a Jakub BACHTÍK. Barokní architektura v Čechách. Praha: Univerzita Karlova v Praze, nakladatelství Karolinum, 2015. ISBN 978-80-246-2736-6.

BENEŠOVSKÁ, Klára. Deset století architektury. Praha: Správa Pražského hradu, 2001. ISBN 80-86161-34-X.

BLAŽÍČEK, Oldřich J. a Jiří KROPÁČEK. Slovník pojmů z dějin umění: názvosloví a tvarosloví architektury, sochařství, malby a užitého umění. Ilustroval Zdeněk NETOPIL, ilustroval Jaroslav STANĚK. Praha: Odeon, 1991. ISBN 80-207-0246-6.

BLAŽÍČKOVÁ-HOROVÁ, Naděžda, Šárka LEUBNEROVÁ a Tomáš SEKYRKA. 19th-century art in Bohemia: (1790-1910) - painting, sculpture, decorative arts : exhibition guide : National Gallery in Prague, St George's Convent at Prague Castle. Prague: National Gallery, 2009. ISBN 978-80-7035-426-1.

BIRGUS, Vladimír. Česká fotografická avantgarda: 1918-1948 : [katalog výstavy] : [Galerie hlavního města Prahy : 30.3.-30.5.1999]. Praha: KANT, [1999]. ISBN 80-86217-11-6.

FOSTER, Hal, Rosalind E. KRAUSS, Yve-Alain BOIS, B. H. D. BUCHLOH a David JOSELIT. Umění po roce 1900: modernismus, antimodernismus, postmodernismus. Druhé, rozšířené vydání. Přeložil Josef HRDLIČKA, přeložil Irena ELLIS, přeložil Jitka SEDLÁČKOVÁ, přeložil Jana HLÁVKOVÁ. Praha: Slovart, 2015. ISBN 978-80-7391-975-7.

GOMBRICH, E. H. Umění a iluze: studie o psychologii obrazového znázorňování. Vydání druhé. Přeložil Miroslava GREGOROVÁ. Praha: Argo, 2019. ISBN 978-80-257-3031-7.

HALL, James. Slovník námětů a symbolů ve výtvarném umění. Přeložil Allan PLZÁK. Praha: Paseka, 2008. ISBN 978-80-7185-902-4.

HEROUT, Jaroslav. Slabikář návštěvníků památek. 4. vyd. Ilustroval Antonín KRYL. V Praze: Národní památkový ústav, Územní odborné pracoviště středních Čech, 2011. ISBN 978-80-86516-40-0.

HEROUT, Jaroslav. Staletí kolem nás: přehled stavebních slohů. Vyd. 5., přeprac. a dopl. Praha: Paseka, 2002. ISBN 80-7185-389-5.

HORYNA, Mojmír. Jan Blažej Santini-Aichel. Praha: Karolinum, 1998. ISBN 80-7184-664-3.

PANOFSKY, Erwin. Význam ve výtvarném umění. Vydání třetí, revidované. Přeložil Lubomír KONEČNÝ. Praha: Malvern, 2021. ISBN 978-80-7530-302-8.

ROYT, Jan. Slovník biblické ikonografie. Praha: Karolinum, 2006. ISBN 80-246-0963-0.

TOMAN, Rolf, ed. Umění italské renesance: architektura, sochařství, malířství, kresba. 2. čes. vyd. [Praha]: Slovart, 2000. ISBN 80-7209-252-9.

Sláva barokní Čechie: Stati o umění, kultuře a společnosti 17. a 18. století. Praha: Národní galerie v Praze, 2001. ISBN 80-7035-258-2.

Sylabus -
Poslední úprava: Kateřina Entnerová, DiS. (31.01.2023)

Obsah:

1. Patnácté století plné převratů

V perspektivě převratných objevů, vynálezů, geniálních osobností, změn a posunů ve společnosti je 15. století zcela mimořádné. V posledním „středověkém“ (nebo prvním novověkém?) století Gutenberg začal tisknout knihy, Villon skládal své „prokleté“ balady, Portugalci a Španělé se vydali objevovat svět, husité se pokusili reformovat církev, Italové a Nizozemci položili základy moderního kapitalismu, a hlavně přinesli zcela nový status umění (l´art pour l ´art) a umělce a teorie umění. Revoluce v myšlení i v uměleckých sférách proudící z Itálie a Nizozemí zachvátila v průběhu 15. a 16. století celou Evropu a zanechala po sobě nesmazatelný odkaz.

2. Gaudium et vopultas contra ecclesia militans.

Radost a požitek z umění a pozemského života na straně jedné a umění v korouhvi bojující církve na straně druhé. Múzy v době humanismu, renesance a zároveň protestantského ikonoklasmu a náboženských válek i v čase náboženského smíru v českých zemích: renesance v 16. století v Evropě.

3. Ecclesia triumfans

Církev vítězící: barokní umění a protireformace na jedné straně a umění nekatolických oblastí na straně druhé, kde došlo k vrcholu žánrové a portrétní malby či zátiší.

4. Barokní krajina našich luhů, hájů a Šporků

Mecenát hraběte Šporka; J. B. Santini-Aichel, otec a syn Dientzenhoferové, P. Brandl, M. B. Braun a F. M. Brokoff jako géniové utvářející genia loci měst, vesnic a krajiny českých zemí 18. století.

5. Na trati průmyslové doby

Podobně jako 15. století i to devatenácté přineslo řadu převratných proměn, které se promítly ve společnosti a přirozeně i v umění. V průběhu dlouhého věku průmyslové revoluce se v dosud nevídané rychlosti parní lokomotivy vystřídalo dosud nebývalé množství uměleckých názorů, stylů a směrů – od klasicismu a empíru přes romantismus a buržoazní biedermeier a akademismus až po impresionismus, symbolismus a modernu; od počátků fotografie po její význam v umění a dokumentu.

6. quo vadis, ars?

Závěrečný výklad o proměnlivých výtvarných směrech moderní doby lze chápat jako přestup z parního vlaku do futuristického závodního automobilu počátku 20. století, s nímž se vydáme na dobrodružnou jízdu abstraktně-surreálnou krajinou, posléze zohyzděnou největším válečným konfliktem v dějinách lidstva, až po neuchopitelně rychlý let raketoplánem okolo celého blahobytného a zároveň zbídačelého světa s nejasným směrem i cílem: současné umění jako „limited edition“, či jako věčně otevřená brána? Co to vlastně je moderní umění? A co teprve postmoderní?? Je vůbec možné z pomyslné oběžné dráhy komplikovaného dnešního světa dohlédnout správnou odpověď?

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK