PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Specializační didaktický kurz II B - OPND2D118B
Anglický název: Specialization course II. B
Zajišťuje: Katedra dějin a didaktiky dějepisu (41-KDDD)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2022
Semestr: letní
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:1/1, KZ [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: prof. PhDr. Jiří Pokorný, CSc.
Je neslučitelnost pro: OPND2D122B
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Poslední úprava: Mgr. Jaroslav Pinkas, Ph.D. (03.02.2022)
Seminář navazuje a prohlubuje znalosti a dovednosti získané předchozím studiem. Studenti pracují s mediálními reprezentacemi minulosti a transformují je do didaktické podoby. Aplikují přitom znalosti získané v oborové didaktice dějepisu.
Cíl předmětu
Poslední úprava: Mgr. Jaroslav Pinkas, Ph.D. (03.02.2022)

Cílem semináře je rozvinout schopnosti studentů formulovat konstruktivsticky orientované vzdělávací cíle dějepisu a postupy vedoucí k naplňování těchto cílů. Studenti se učí analyzovat popkulturní zdroje a transformvoat je do podoby výukových jednotek za využití prinicpů historického myšlení a aplikace badatelsky orientované výuky.

Literatura
Poslední úprava: Mgr. Jaroslav Pinkas, Ph.D. (25.02.2022)

BLAKE, Anthony, CAIN, Karl: History at risk? A survey into the use of mainstream popular film in the British secondary school history classroom, History Education Research Journal, 2011, 10.1: p. 88-98.

DONNELLY, Debra: Filmic Pedagogies In The Teaching Of History: Research On And Recommendations For Using Video In The Classroom. History Education Research Journal, 2016, 14.1, p. 113-123.

DONNELLY, Debra, et al.: Using feature films in teaching historical understanding: Research and practice. Agora, 2014, 49.1, p. 4-12

GRINDON, Leger: Shadows on the past: Studies in the historical fiction film. Temple University Press, 2010.

MARCUS, Alan S. (ed.): Celluloid blackboard: Teaching history with film. IAP, 2006.

MARCUS, A. S., METZGER, S. A., PAXTON, R. J., & STODDARD, J. D.: Teaching history with film: Strategies for secondary social studies. New York, Routledge 2010

METZGER, Scott Alan:  The Borders of Historical Empathy: Students Encounter the Holocaust through Film, The Journal of Social Studies Research, Volume 36, Issue 4, p. 387-410

ROSENSTONE, Robert A.: History on Film: Film on History, Harlow, England: Pearson Longman, 2006

STODDARD, Jeremy D., MARCUS, Alan S.: More Than "Showing What Happened": Exploring the Potential of Teaching History with Film, The High School Journal, Volume 93, Number 2, January–February 2010, pp. 83-90

STODDARD Jeremy D.: Film as a ‘thoughtful’ medium for teaching history, Learning, Media and Technology, 2012, 37:3,  p. 271-288

 

Sylabus
Poslední úprava: Mgr. Jaroslav Pinkas, Ph.D. (03.02.2022)
Semináíř se bude věnovat reprezentacím minulosti v popkultuře, především ve filmové a televizní produkci, Obsahově se bude orientovat na moderní a soudobé dějiny (19. a 20. století).
Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: Mgr. Jaroslav Pinkas, Ph.D. (03.02.2022)

Aktivní účast na semináři, příprava výukové jednotky na níž budou žáci demonstrovat osvojení principů historického myšlení a badatelsky orientované výuky.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK