PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Specializační didaktický kurz II A - OPND2D117B
Anglický název: Specialization course II. A
Zajišťuje: Katedra dějin a didaktiky dějepisu (41-KDDD)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2022
Semestr: letní
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:1/1, KZ [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (15)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: prof. PhDr. Jiří Pokorný, CSc.
Je neslučitelnost pro: OPND2D122B
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Poslední úprava: Mgr. Jaroslav Pinkas, Ph.D. (24.01.2021)
Film ve výuce dějepisu 2 Kurs navazuje na téma semináře "Film ve výuce dějepisu". Studenti rozvíjí své schopnosti didaktické analýzy filmové produkce a přípravy výukových lekcí. Větší důraz je kladen na přípravu hodnotících kritérií a dalších evaluačních nástrojů a technik.
Cíl předmětu
Poslední úprava: Mgr. Jaroslav Pinkas, Ph.D. (24.01.2021)

Studenti rozvíjí techniku analýzy filmu jako historického pramene, rozvíjejí také své schopnnosti diaktické transformace filmové produkce s důrazem na evaluaci výsledků učení.

 

Deskriptory
Poslední úprava: Mgr. Jaroslav Pinkas, Ph.D. (24.01.2021)

Budeme využívat Google disk, na kterém budou uložené materiály k analýze v seminářích a komunikační platformou bude Meet Hangouts. Další formou komunikace je mail.

Literatura
Poslední úprava: Mgr. Jaroslav Pinkas, Ph.D. (24.01.2021)

ČINÁTL, Kamil – PINKAS, Jaroslav a kol. Dějiny ve filmu. Film ve výuce dějepisu. ÚSTR, Praha: 2014, 249 s.

MARCUS, Alan S., et al.: Teaching history with film: Strategies for secondary social studies. Routledge, 2018.

MARCUS, Alan S. (ed.): Celluloid blackboard: Teaching history with film. IAP, 2006.

MORGAN, Peter. How can we deepen and broaden post-16 students' historical engagement with the Holocaust? Developing a rationale and methods for using film. Teaching History, 2010, 141: 27.

PINKAS, Jaroslav: Reprezentace každodennosti tzv. normalizace v didaktické praxi. In: KOPAL, Petr (ed.): Film a dějiny 4: normalizace. Casablanca – ÚSTR, Praha 2014, s. 585–604.

PINKAS, Jaroslav: Svazáci a páskové – „jiná“ padesátá léta. In: PAŽOUT, Jaroslav (ed.). Každodenní život v Československu 1945/48–1989. Technická univerzita Liberec – ÚSTR, Liberec – Praha 2015, s. 194–215.

STARÝ, Karel; LAUFKOVÁ, Veronika. Formativní hodnocení ve výuce. Portál, 2016.

Sylabus
Poslední úprava: Mgr. Jaroslav Pinkas, Ph.D. (24.01.2021)

Ideologické a politické prvky v hraném historickém filmu a v dokumentu
Lokální a globální figury paměti v popkulturní produkci
Didaktická analýza historických filmů s tématem 19. století
Proměny obrazu “velké války” ve filmu
Nástup nacismu ve filmu
Jak využívat film ve výuce o komunistické minulosti?
Efektivní postupy didaktické transformace audiovizuálního materiálu

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: Mgr. Jaroslav Pinkas, Ph.D. (24.01.2021)

Vedle pravidelné docházky (absence max. 20% ) je podmínkou, aby každý student/ka zpracoval/a vzorovou lekci založenou na využití audiovizuálního materiálu.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK