PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Specializační didaktický kurz I B - OPND2D114B
Anglický název: Specialization didactic Course I B
Zajišťuje: Katedra dějin a didaktiky dějepisu (41-KDDD)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2023
Semestr: zimní
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:1/1, KZ [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: prof. PhDr. Jiří Pokorný, CSc.
Je neslučitelnost pro: OPND2D121B
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Poslední úprava: Mgr. Jaroslav Pinkas, Ph.D. (31.08.2021)
Film patří mezi tradiční pomůcky při výuce dějepisu. Zpravidla je ale užíván jen jako atraktivní forma výkladu. V tomto kursu se studenti seznámí s širší škálou jeho využití. Studenti se naučí jak analyzovat film jako historický pramen, rozhodnout, kdy film použít jako příklad ilustrace sociální praxe a kdy jako ilustraci ideologického narativu. Seznámí se s vybranými vzdělávacími programy pracujícími s filmovým materiálem ve všeobecně vzdělávacích předmětech. V rámci kursu bude kladen důraz na samostatnou práci studentů s filmovým materiálem a vzájemnou diskusi o interpretaci a využití filmů v hodině, což předpokládá důkladnou domácí přípravu na semináře.
Cíl předmětu -
Poslední úprava: Mgr. Jaroslav Pinkas, Ph.D. (31.08.2021)

Studenti si osvojí techniky analýzy filmu jako historického pramene, seznámí se se škálou využití filmu při výuce dějepisu od pravěku po soudobé dějiny a s možnostmi kombinovat film s jinými historickými prameny.

Deskriptory
Poslední úprava: Mgr. Jaroslav Pinkas, Ph.D. (31.08.2021)
Budeme využívat Google disk, na kterém budou uložené materiály k analýze v seminářích a komunikační paltformou bude Meet Hangouts.
Literatura -
Poslední úprava: Mgr. Jaroslav Pinkas, Ph.D. (31.08.2021)

Literatura:

ČINÁTL, Kamil – PINKAS, Jaroslav a kol.: Dějiny ve filmu. Film ve výuce dějepisu. ÚSTR, Praha: 2014, 249 s.

KOPAL, Petr: „Český Herodotos“ v po-literárním světě. Historici a film (Koláž). In: Od knížat ke králům. Sborník u příležitosti 60. narozenin Josefa Žemličky. NLN, Praha 2007, s. 546–560

KOPAL, Petr: Návraty (ne)dávných dějin v českých filmech po roce 1989. In: KOPAL, Petr – PTÁČEK, Luboš (eds.): Film a dějiny 6. Postkomunismus: Proměny českého historického filmu po roce 1989. Casablanca – ÚSTR, Praha 2017.

MARCUS, Alan S., et al.: Teaching history with film: Strategies for secondary social studies. Routledge, 2018.

MARCUS, Alan S. (ed.): Celluloid blackboard: Teaching history with film. IAP, 2006.

PINKAS, Jaroslav: Reprezentace každodennosti tzv. normalizace v didaktické praxi. In: KOPAL, Petr (ed.): Film a dějiny 4: normalizace. Casablanca – ÚSTR, Praha 2014, s. 585–604.

PINKAS, Jaroslav: Svazáci a páskové – „jiná“ padesátá léta. In: PAŽOUT, Jaroslav (ed.). Každodenní život v Československu 1945/48–1989. Technická univerzita Liberec – ÚSTR, Liberec – Praha 2015, s. 194–215.

ŠTĚPÁNEK, Kamil: Hraný historický film jako podnět oborově didaktického výzkumu. In: Sborník prací Pedagogické fakulty Masarykovy univerzity : řada společenských věd / Brno : Masarykova univerzita Roč. 26, č. 2 (2012), s. 349-357.

TYALOR, Richard: Filmová propaganda. Sovětské Rusko a nacistické Německo. Academia, Praha 2016, s. 367–379.

Metody výuky
Poslední úprava: Mgr. Jaroslav Pinkas, Ph.D. (31.08.2021)

Pokud bude výuka probíhat distančně, bude hlavní metodou výuky práce v digitálním prostředí. Budeme využívat Google disk na kterém budou uložené materiály k analýze v seminářích a komunikační paltformou bude Meet Hangouts. Pokud situace umožní prezenční výuku, bude hlavním formou výuky prezentace výukových materiálů přes dataprojektor a následná diskuse o těchto materiálech.

Sylabus
Poslední úprava: Mgr. Jaroslav Pinkas, Ph.D. (31.08.2021)

Sylabus

  1. Film jako historický pramen a jako školní historický pramen
  2. Dokument a hraný film: analýza silných a slabých stránek
  3. Metodiky práce s filmem: české i zahraniční zkušenosti
  4. Projekty využívající film pro historické vzdělávání
  5. Filmy a další historické prameny: jak vytvořit funkční didatkický set
  6. Filmy o pravěku a starověku: metodické inspirace
  7. Filmy o středověku: metodické inspirace
  8. Filmy o raném novověku: metodické inspirace
Podmínky zakončení předmětu -
Poslední úprava: Mgr. Jaroslav Pinkas, Ph.D. (31.08.2021)

-       KZ. Studenti odevzdají písemnou práci, nad níž je pak vedena rozprava. Struktura práce je upřesněna v první hodině předmětu

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK