PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Didaktika dějepisu III - OPND2D107A
Anglický název: History Didactics III
Zajišťuje: Katedra dějin a didaktiky dějepisu (41-KDDD)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2023
Semestr: zimní
E-Kredity: 4
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/3, Zk [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Je zajišťováno předmětem: OPND4D032A
Další informace: http://pages.pedf.cuni.cz/kddd/files/2019/03/Mgr_nove-statnice_didaktika_final_revFP.pdf
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PhDr. Hana Havlůjová, Ph.D.
Prerekvizity : OPND2D104A
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Poslední úprava: doc. PhDr. Jana Kepartová, CSc. (17.05.2019)
Třísemestrální kurz je koncipován jako základní oborově didaktická příprava studentů pro potřeby jejich edukační praxe ve školách a v paměťových institucích i pozdější specializace v didaktické teorii a aplikovaném výzkumu. V rámci seminářů studenti provádějí historickou a didaktickou analýzu tematických celků zařazených do výuky dějepisu na základních a středních školách, propojují poznatky oborově příbuzných disciplín, hodnotí současné učebnice a edukační materiály podle didaktických zásad hodnocení a osvojují si didaktický přístup k využití historických pramenů a formou náslechů a následných rozborů hodin dějepisu se připravují na edukační praxi. Blíže viz: http://pages.pedf.cuni.cz/kddd/files/2019/03/Mgr_nove-statnice_didaktika_final_revFP.pdf
Cíl předmětu -
Poslední úprava: doc. PhDr. Jana Kepartová, CSc. (17.05.2019)

Cílem kurzu je seznámení studentů s didaktikou dějepisu jako mezioborovou disciplinou, s vývojem výuky dějepisu, problematikou přípravy učitele dějepisu a s dějepisem jako vyučovacím předmětem.

Deskriptory
Poslední úprava: Kateřina Entnerová, DiS. (13.09.2021)
V ZS 2021/2022 bude výuka probíhat prezenčně, pokud to epidemiologická situace umožní. V případě nutnosti distanční forma přes MS Teams.
Literatura
Poslední úprava: PhDr. Iva Beránková (29.10.2019)

ČORNEJ, P., ČORNEJOVÁ, I., PARKAN F., Dějepis : České a světové dějiny pro střední odborné školy.

Homerová, M., Parkan, F. Dějepis - sbírka úloh pro společnou část  maturitní zkoušky, Praha: TAURIS, 2002.

Julínek, S. Didaktická analýza jako východisko pro funkční volbu vyučovacích prostředků ve výuce dějepisu. in: Vyučovací pomůcky jako prostředek modernizace výuky dějepisu. Brno 1986, s. 78 - 95.

Julínek, S. a kol. Základy oborové didaktiky dějepisu, Brno: MU, 2004.

Maňák, J. Nárys didaktiky. Brno: MU, 1990.

Michovský, V. Didaktická analýza - základní forma učitelovy přípravy na vyučování. In.: Sborník pedagogické fakulty v Plzni. Dějepis 12. Praha: SPN, 1973.

Parkan, F. Některé didaktické zásady hodnocení učebnic dějepisu. in: Avriga, 40/2000, s. 58 - 72.

PARKAN, F. (ed.). Výchova ke vztahu ke kulturně historickému dědictví : Metodická příručka. Praha : Univerzita Karlova v Praze - Pedagogická fakulta, 2008. ISBN 978-80-7290-287-3.

PARKAN, F. (autor koncepce ucelené řady učebnic), MIKESKA, T., MÁLKOVÁ, M. Dějepis pro základní školy pro sluchově postižené (V) : Nejnovější dějiny. Praha:  Septima, 2008.  ISBN- 978-80-7216-272-7

PARKAN. F. a kol. Dějepis pro 7. ročník základní školy: Středověk a raný novověk : pracovní sešit. Praha, SPN - pedagogické nakladatelství,  2007.  ISBN  978-80-7235-378-1.

PARKAN, F. a kol.. Dějepis pro 8. ročník základní Novověk : pracovní sešit. Praha, SPN - pedagogické nakladatelství. 2008.  ISBN 978- 80-7235-411-5.

PARKAN, F. a kol. Dějepis pro 9. ročník základní školy: Novověk: pracovní sešit. Praha, SPN - pedagogické nakladatelství. 2008.  ISBN 978-80-7235-429-0.

PARKAN, F., FERSTL, R. Environmentální výchova ve výuce historie : Metodika pro střední školy. Praha : Univerzita Karlova v Praze - Pedagogická fakulta, 2007. + CD

PARKAN, F., FERSTL, R. Environmentální výchova ve výuce dějepisu : Metodika pro ZŠ a víceletá gymnázia. Praha : Univerzita Karlova v Praze - Pedagogická fakulta, 2007. + CD

VÁLKOVÁ, V., PARKAN, F.,  Dějepis pro 6. ročník základní školy Pravěk a starověk : metodická příručka. Praha : SPN - pedagogické nakladatelství, 2007. ISBN 978-80-7235-339-X.

VÁLKOVÁ, V., PARKAN, F. Dějepis pro 7. ročník základní školy: Středověk a raný novověk: metodická příručka. Praha : SPN - pedagogické nakladatelství, 2007. ISBN 978- 80-7235-380-4.

VÁLKOVÁ, V., PARKAN, F., Dějepis pro 8. ročník základní školy: Novověk: metodická příručka. Praha : SPN

ISBN- 978-80-7235-443-6

VÁLKOVÁ, V., PARKAN, F., Dějepis pro 9. ročník základní školy: Nejnovější dějiny: metodická příručka. Praha, SPN ISBN- 978-80-7235-443-6

Metody výuky
Poslední úprava: PhDr. Hana Havlůjová, Ph.D. (30.09.2020)

Semináře, cvičení, konzultace a distanční formy vzdělávání.

Požadavky ke zkoušce -
Poslední úprava: PhDr. Iva Beránková (29.10.2019)

Zkouška z historie a teorie didaktiky dějepisu

Zkušební okruhy:

1. Vývoj dějepisu jako předmětu a vzdělávání učitelů

2. Zásady hodnocení učebnic dějepisu, užívané typy učebnic vsoučasnosti

3. Profesionalizace učitele a úplná didaktická analýza (historická, didaktická, metodická)

4. Vymezení vztahů didaktiky dějepisu k didaktice obecné, historické vědě, pomocnýmvědám historickým a dalším oborovým didaktikám.

5. František Palacký, jeho vědecké dílo a vliv na pojetí školního dějepisu (učebnice a jejich tvůrci)6. Gollova škola a její vliv na pojetí školního dějepisu (učebnice a jejich tvůrci)

7.Hlavní směry v historiografii 20. století a jejich vliv na pojetí školního dějepisu

8. Využití historických pramenů, odborné historiografické produkce a populárně naučnýchmediálních sdělení ve výuce na ZŠ a SŠ.

9. Historická geografie a kartografie, práce s mapou, mapa jako pramen a pomůcka

10. Formy mimotřídní výuky, typy a funkce

11. Funkce, cíle a obsah dějepisu ve škole (reflexe z hlediska aktuálních odborných výzkumů i společenských diskusí).

12. Úloha a význam regionální historie a její využití ve výuce dějepisu

13. Úloha, význam a vztah obecných a českých dějin ve výuce dějepisu

14. Vzdělávací cíle a hodnocení v dějepise, zásada tvorby a typy testů.

 

Sylabus
Poslední úprava: PhDr. Iva Beránková (29.10.2019)

1. Vývoj dějepisu jako předmětu a vzdělávání učitelů

2. Zásady hodnocení učebnic dějepisu, užívané typy učebnic vsoučasnosti

3. Profesionalizace učitele a úplná didaktická analýza (historická, didaktická, metodická)

4. Vymezení vztahů didaktiky dějepisu k didaktice obecné, historické vědě, pomocnýmvědám historickým a dalším oborovým didaktikám.

5. František Palacký, jeho vědecké dílo a vliv na pojetí školního dějepisu (učebnice a jejich tvůrci)6. Gollova škola a její vliv na pojetí školního dějepisu (učebnice a jejich tvůrci)

7. Hlavní směry v historiografii 20. století a jejich vliv na pojetí školního dějepisu

8. Využití historických pramenů, odborné historiografické produkce a populárně naučnýchmediálních sdělení ve výuce na ZŠ a SŠ.

9. Historická geografie a kartografie, práce s mapou, mapa jako pramen a pomůcka

10. Formy mimotřídní výuky, typy a funkce

11. Funkce, cíle a obsah dějepisu ve škole (reflexe z hlediska aktuálních odborných výzkumů i společenských diskusí).

12. Úloha a význam regionální historie a její využití ve výuce dějepisu

13. Úloha, význam a vztah obecných a českých dějin ve výuce dějepisu

14. Vzdělávací cíle a hodnocení v dějepise, zásada tvorby a typy testů.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK