PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Výchova zážitkem - OPND1P105A
Anglický název: Experiential Education
Zajišťuje: Katedra pedagogiky (41-KPG)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2020
Semestr: letní
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:1/1, KZ [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PaedDr. Zdeňka Hanková, Ph.D.
Anotace
Poslední úprava: PaedDr. Zdeňka Hanková, Ph.D. (29.01.2021)
Předmět poskytne studentům oboru Edukace a interpretace v oblasti kulturního dědictví základní orientaci ve znalostech v oblasti zážitkové pedagogiky. Prožitkovou situaci předmět představí jako didaktický prostředek kulturně historického obsahu ve školní i volnočasové práci. Pracuje s provázaností s OSV, artefiletikou a dramatickou výchovou. Teoretické znalosti naváže na praktické zkušeností studentů z aktivit využívajích zážitek jako prostředek výchovy.
Cíl předmětu
Poslední úprava: PaedDr. Zdeňka Hanková, Ph.D. (29.01.2021)

Předmět poskytne studentům oboru Edukace a interpretace v oblasti kulturního dědictví základní orientaci ve znalostech v oblasti zážitkové pedagogiky. Cílem je rozvinout didaktické dovednosti  o práci s prožitkovou situací předmět představí ve školní i volnočasové práci. Pracujeme s provázaností s OSV, artefiletikou a dramatickou výchovou. Teoretické znalosti navážeme na praktické zkušeností studentů z aktivit využívajích zážitek jako prostředek výchovy.  Studenty dokáží pracovat s pojmy zážitkové pedagogiky, s cíli a prostředky, metodami výchovy zážitkem ve vazbě na OSV, DV, artefiletiku.

Deskriptory
Poslední úprava: PaedDr. Zdeňka Hanková, Ph.D. (29.01.2021)

V podmínkách distanční výuky bude předmět realizován kombinací on-line výuky a reflektovaných úkolů, které budou východiskem seminární práce.

On-line výuka v ZOOM, aktuální komunikace a materiály v MOODLe tohoto předmětu včetně odkazů a přístupu na on-line setkání v ZOOM.

Literatura
Poslední úprava: PaedDr. Zdeňka Hanková, Ph.D. (29.01.2021)

Franc,D., Zounková,D., Martin,A. (2007): Učení zážitkem a hrou, Brno: Compruter Press.

Jirásek, I. (2004). Zážitková pedagogika. Gymnasion: časopis pro zážitkovou pedagogiku, 1. Praha: PŠL

Kasíková,H. (1997).Kooperativní učení, kooperativní škola. Praha : Portál

Ondrejkovič, M. (2011). O zodpovednosti a psychickej bezpečnosti v zážitkových kurzoch,in Gymnasion, http://www.gymnasion.org/archive/article/o-zodpovednosti-psychickej-bezpecnosti-v-zazitkovych-kurzoch

Pelánek R. (2010). Zážitkové výukové programy. Multimediální interakce, diskuse, aktuální témata. Portál, Praha.

PŠL (2002). Zlatý fond her I. , Praha: Portál.

PŠL Škola zážitkem. http://pslold.psl.cz/projekt-klicovy-rok/tymoveprojekty/docs/Skola_zazitkem_web.pdf

Srb,V. a kol. OS Projekt Odyssea (2007). Jak na osobnostní a sociální výchovu, Praha: Odyssea, II. vydání.  http://www.odyssea.cz/metodiky-osv/jak-na-osv

Valenta, J. (2006). Učit se být. II.vydání nebo Osobnostní a sociální výchova a její cesty k žákovi. Kladno: AISIS.

Valenta, J. (2013). Didaktika osobnostní a sociální výchovy. Praha: Grada.

Vecheta, V. (2009). Indoor aktivity : 50 her a aktivit pro trénink, školení i zábavu. Compruter Press, Brno.

RVP ZV. (2013). MŠMT Praha. http://www.nuv.cz/ramcove-vzdelavaci-programy/upraveny-ramcovy-vzdelavaci-program-pro-zakladni-vzdelavani

 rozšiřující:

•Belz, H.; Siegrist, M. Klíčové kompetence a jejich rozvíjení. Praha: Portál, 2009 (dotisk).
•Csikszentmihalyi, M. (1996).O štěstí a smyslu života. Praha: NLN
•Hanková,Z. (2008).Kooperace jako prostředek i cíl. In  Starý, K. a kol. Pedagogika ve škole. Praha: Portál
•Kolář, J.; Nehyba, J.; Lazarová, B.; Knotová, D. (2011) Zkušenostně reflektivní učení v přípravě sociálních pedagogů In Kvalita ve vzdělávání: Sborník z 20. výroční konference České asociace pedagogického výzkumu
•Slavík, J. (1997). Od výrazu k dialogu ve výchově: artefiletika. Praha: Univerzita Karlova.
•Slavík, J. (2006). Výtvarný výraz – nástroj arteterapie. Arteterapie (časopis České arteterapeutické asociace), 2006, 4, č. 12 (prosinec), s. 7 – 19.
•Valenta, J.(1997). Metody a techniky dramatické výchovy. Praha: Agentura Strom.
 
Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: PaedDr. Zdeňka Hanková, Ph.D. (29.01.2021)

účast na výuce, seminární práce, kromě řádného termínu jsou možné dva opravné;

 

V podmínkách distanční výuky bude předmět realizován kombinací on-line výuky a reflektovaných úkolů, které budou východiskem seminární práce.

On-line výuka v ZOOM, aktuální komunikace a materiály v MOODLe tohoto předmětu včetně odkazů a přístupu na on-line setkání v ZOOM.

Sylabus
Poslední úprava: PaedDr. Zdeňka Hanková, Ph.D. (29.01.2021)
  • pojetí pojmu zážitková pedagogika (učení, výuka, holistická výchova)
  • cíle  výchovy prožitkem ve vazbě k oboru Edukace a interpretace v oblasti kulturního dědictví
  • didaktické postupy (motivace, prožitek a jeho reflexe jako příležitost k učení)
  • hra - život jako, reflexe
  • osobnostní rozvoj, komfortní zóna, typy inteligence, zkušenostní učení, flow
  • skupina, skupinová dynamika
  • kooperace, kompetice
  • determinace volby prostředků (pro koho, pro jaký cíl, okolnosti), dramaturgie
  • osobnost lektora, učitele, instruktora, syndrom vyhoření
  • zdroje: výchova v přírodě (dobrodružstvím, výzvou; projekty PŠL, Outward Bound apod)
  • dramatická výchova, dramaterapie;  artefiletika,  arteterapie (Etický kodex arteterapeuta )
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK