PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Muzejní a galerijní studia II - OPND1D127A
Anglický název: Museum and gallery studios II
Zajišťuje: Katedra dějin a didaktiky dějepisu (41-KDDD)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2023
Semestr: letní
E-Kredity: 4
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:1/1, Zk [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Je zajišťováno předmětem: OPND3D041A
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: prof. PhDr. Vít Vlnas, Ph.D.
Anotace -
Poslední úprava: Mgr. Jakub Jareš, Ph.D. (11.01.2022)
Kurz se zabývá otázkami, kterým čelí správci kulturního dědictví od konce 20. století po celém světě. Studenti budou na řadě konkrétních případů zkoumat a diskutovat příčiny a důsledky problémů, které jsou v rozmanitých částech světa spojovány s vlastnictvím, správou, prezentací i interpretací kulturního dědictví. Uvědomí si, že výběr a ochrana kulturního dědictví často reprezentují různé skupinové zájmy (politické, ekonomické, sociální, kulturní), které se mohou ocitnout ve vzájemném rozporu. Zaměří se zároveň na vystavování kontroverzních a obtížných témat dějin.
Cíl předmětu -
Poslední úprava: Mgr. Jakub Jareš, Ph.D. (14.01.2021)

Studenti se seznámí se zásadními otázkami současného muzejnictví.

Deskriptory -
Poslední úprava: Mgr. Jakub Jareš, Ph.D. (13.01.2021)
Výuka bude probíhat on-line v Google Meets (odkaz studenti obdrží).
Literatura
Poslední úprava: Mgr. Jakub Jareš, Ph.D. (11.01.2022)

Literatura

J. Jareš – Č. Pýcha – V. Sixta, Muzeum v diskusi: Jak vystavujeme soudobé dějiny, Praha, ÚSTR a NLN 2020.

Sixta, Václav (ed.): Edukace soudobých dějin v muzeu, Brno 2021.

Jong de, Steffi: The Witness as Object. Video testimonies in memorial museums (Introduction, p. 1-30), ), New York 2018.

Eva Silvén - Anders Björklund (eds.): Difficult matters. Objects and Narratives that Disturb and Affect, Stockholm 2006.

Falk, John Howard - Dierking, Lynn Diane: The museum experience (Introduction + Before the visit), Routledge 2016.

Mark Schep - Pauline Kintz: Guiding is a profession. Amsterdam, Rijksmuseum 2017.

Hans Ulrich Obrist: Stručná historie kurátorství. Kutná Hora, GASK 2012 (část).

Jiří Jung - Jiří Neminář: Kdo jsou lidé na Hlučínsku (katalog expozice). Hlučín, Muzeum Hlučínska 2017 (vybrané části).

Borák, M. (ed.) Budoucnost ztraceného kulturního dědictví. Dokumentace, identifikace a restituce kulturních statků  obětí II. světové války. Praha: Ústav pro soudobé dějiny, 2007.

MACDONALD, Sharon, Memorylands. Heritage and indetity in Europe today, London, Now York 2013.

Pachmanová, Martina. Neznámá území českého moderního umění: pod lupou genderu. Vyd. 1. Praha: Argo, 2004. 287 s. ISBN 80-7203-613-0.

Požadavky ke zkoušce -
Poslední úprava: Mgr. Jakub Jareš, Ph.D. (11.01.2022)

Ústní zkouška prověřující znalosti a kompetence nabyté v obou semestrech předmětu. 

Sylabus -
Poslední úprava: Mgr. Jakub Jareš, Ph.D. (14.01.2021)

1-2 Střety o kulturní dědictví: konfliktní zóny a sporné otázky

3-4 Komu patří kulturní dědictví? Politické vs. ekonomické zájmy

5-6 Proměny politiky paměti: pomníky, zapomníky a „návraty“ paměti

7-8 Vystavovat nebo nevystavovat? Ekonomické vs. kulturní zájmy

9-10 Podpora návštěvnosti: Udržitelnost vs. výprodej kulturních hodnot

11-12 Lidské ostatky na odiv: senzace nebo osvěta?

13 -14 Je to ještě umění? Kulturní vs. společenské zájmy

15-16 Obscénní! Dekadentní! Nechutné! Šokovat za každou cenu?

17-18 Tváří v tvář (všem) bolestem světa: popularizace nebo agitace?

19-20 Využité či zneužité kulturní dědictví? Společenské vs. politické zájmy

21-22 Tragická místa paměti: výchova vs. propaganda

23-24 Proměny muzejní a galerijní praxe v 21. století

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK