PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Oborová praxe - OPND1D126A
Anglický název: Practice Teaching
Zajišťuje: Katedra dějin a didaktiky dějepisu (41-KDDD)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2023
Semestr: zimní
E-Kredity: 10
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/0, KZ [HT]
Rozsah za akademický rok: 6 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Je zajišťováno předmětem: OPND3D036A
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PhDr. Hana Havlůjová, Ph.D.
Anotace -
Poslední úprava: PhDr. Hana Havlůjová, Ph.D. (15.09.2021)
Oborová praxe je zacílena na rozvoj profesních kompetencí edukátorů v kultuře a směřuje k tomu, aby se absolventi studia dokázali úspěšně zapojit do chodu různých institucí, které pečují o kulturní dědictví (zejm. muzea, galerie, památkové objekty). V rámci praxe budou studenti prohlubovat své porozumění ochraně a zprostředkování svěřených kulturních hodnot po odborné, právní, organizační i provozní stránce. Především však v reálných podmínkách uplatní své pedagogické a didaktické vzdělání. Teoreticky čerpá pojetí oborové praxe z konstruktivistické teorie vzdělávání, vč. teorie transformativního učení dospělých, modelů realistického a reflektivního vzdělávání pedagogů a relevantních výzkumů muzejní, galerijní a památkové pedagogiky. Prakticky budou studenti pod dohledem mentorů vykonávat souvislou šestitýdenní pracovní stáž (v rozsahu cca 30 hodin/týdně) ve vybraných kulturních institucích. V průběhu první části praxe budou studenti reflektovat poslání a fungování dané instituce, charakter pracovního prostředí, způsoby řízení i povahu spolupráce různých profesních pozic. Následně se sami zapojí do prezentační či edukační činnosti instituce, ať už formou realizace samostatného dílčího úkolu nebo participace na týmovém řešení běžné agendy či aktuálního projektu. Průběh i výsledky praxe budou studenti průběžně reflektovat a konzultovat s mentory. Záznam o praxi pak uspořádají do podoby strukturovaného osobního portfolia, které předloží po skončení praxe ke kontrole. Portfolio bude zahrnovat kromě písemných dokladů o přítomnosti studenta na pracovišti a hodnocení studenta mentorem i další doklady o úspěšné absolvenci praxe (např. situační analýzu dané instituce z vybraného hlediska, rozhovory s inspirativními spolupracovníky, návrhy řešení zadaných pracovních úkolů, reflexe rozvoje vybraných profesních kompetencí, zpětné vazby návštěvníků). Portfolio poslouží studentům také jako doklad při státní závěrečné zkoušce v oblasti „Péče o kulturní dědictví“.
Cíl předmětu
Poslední úprava: PhDr. Hana Havlůjová, Ph.D. (15.09.2021)

Oborová praxe je zacílena na rozvoj profesních kompetencí edukátorů v kultuře a směřuje k tomu, aby se absolventi studia dokázali úspěšně zapojit do chodu různých institucí, které pečují o kulturní dědictví (zejm. muzea, galerie, památkové objekty).

Literatura
Poslední úprava: Kateřina Entnerová, DiS. (07.09.2021)

Literatura:

HAVLŮJOVÁ, H. – CHARVÁTOVÁ, K. – INDROVÁ, M. – KLAPKO, D. a kol., Památky nás baví 3. Potenciál   kulturního dědictví pro vysokoškolské a další vzdělávání pedagogů. Metodika tvorby, realizace a hodnocení kvality edukačních programů v oblasti péče o kulturní dědictví pro terciární vzdělávání, Praha: Národní památkový ústav, 2015.        

Nehyba, Jan et al. Reflexe v procesu učení: desetkrát stejně a přece jinak--. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2014. 120 s. ISBN 978-80-210-6489-8.

Moon, Jennifer A. et al. Krajinou zkušenostně reflektivního učení. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2013. 118 s. ISBN 978-80-210-6296-2.

KOLAJOVÁ, Lenka, Týmová spolupráce. Jak efektivně vést tým pro dosažení nejlepších výsledků, Praha: Grada 2006. ISBN  80-247-1764-6.

Kopřiva, Karel. Lidský vztah jako součást profese. Vydání osmé, v Portále sedmé. Praha: Portál, 2016. 147 stran. ISBN 978-80-262-1147-1.

Sylabus
Poslední úprava: PhDr. Hana Havlůjová, Ph.D. (15.09.2021)

Studenti budou pod dohledem mentorů vykonávat šestitýdenní pracovní stáž (v rozsahu cca 30 hodin/týdně) ve vybraných kulturních institucích. V průběhu první části praxe budou studenti reflektovat poslání a fungování dané instituce, charakter pracovního prostředí, způsoby řízení i povahu spolupráce různých profesních pozic. Následně se sami zapojí do prezentační či edukační činnosti instituce, ať už formou realizace samostatného dílčího úkolu nebo participace na týmovém řešení běžné agendy či aktuálního projektu. Průběh i výsledky praxe budou studenti průběžně reflektovat a konzultovat s mentory. Záznam o praxi pak uspořádají do podoby strukturovaného osobního portfolia, které předloží po skončení praxe ke kontrole.

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: PhDr. Hana Havlůjová, Ph.D. (15.09.2021)

Student předloží ke kontrole portfolio dokládající průběh jeho praxe.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK