PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Didaktika interpretace kulturního dědictví II - OPND1D124A
Anglický název: Didactics of Heritage Interpretation II
Zajišťuje: Katedra dějin a didaktiky dějepisu (41-KDDD)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2023
Semestr: zimní
E-Kredity: 4
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/3, Zk [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Je zajišťováno předmětem: OPND3D033A
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PhDr. Hana Havlůjová, Ph.D.
Anotace -
Poslední úprava: Kateřina Entnerová, DiS. (07.09.2021)
Kurz rozvíjí samostatné didaktické uvažování studentů a vytváří předpoklady pro jejich profesní uplatnění při koncepční a evaluační práci v oblasti interpretace kulturního dědictví. Pozornost je věnována problematice celoživotního učení v historickém prostředí, rozvoji dobrovolnictví a komunitní spolupráce. Kurz čerpá z teoretických východisek a výzkumů muzejní, galerijní a památkové pedagogiky a andragogiky, resp. příkladů dobré praxe z domova i ze světa. Důraz je kladen na otázky zpřístupňování kulturních institucí co největšímu spektru uživatelů (např. rodinní návštěvníci, senioři, cizinci), včetně návštěvníků se speciálními vzdělávacími potřebami. V rámci seminářů tak budou studenti kriticky reflektovat možnosti a meze využití vzdělávacího potenciálu historického prostředí a kulturních institucí pro potřeby neformálního a informálního učení. Osvojí si terminologii potřebnou pro rozvoj spolupráce napříč různými profesními a zájmovými sektory. Absolvují exkurze a debaty s odborníky zaměřené na zjišťování návštěvnických potřeb či hodnocení interpretačních a edukačních nabídek vybraných organizací (např. státní, církevní, spolkové a soukromé). Vytvoří a v diskusi s kolegy obhájí návrh interpretační strategie vybraného místa. Na základě svého zájmu si pak studenti vyberou téma seminární práce (např. komplexní návrh edukačního programu, scénář komunitní výstavy).
Deskriptory
Poslední úprava: Kateřina Entnerová, DiS. (07.09.2021)

Distanční výuka bude probíhat pomocí Moodle (https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=10359) a Google Meet. Studenti budou vyrozuměni vyučující e-mailem.

Literatura -
Poslední úprava: Kateřina Entnerová, DiS. (07.09.2021)

Literatura

BRABCOVÁ, A. (ed.), Brána muzea otevřena. Průvodce na cestě muzea k lidem a lidi do muzea, Náchod: Juko, 2003. ISBN 80-86213-28-5.

HAVLŮJOVÁ, H. – HUDEC, P. – INDROVÁ, M. – JORDÁNOVÁ, K. a kol., Památky nás baví 5. Objevujeme kulturní dědictví bez bariér, Metodika tvorby, realizace a hodnocení kvality edukačních programů v oblasti péče o kulturnídědictví pro účastníky se speciálními vzdělávacími potřebami, Praha: Národní památkový ústav, 2015. ISBN 978-80-906167-0-7.    

HAVLŮJOVÁ, H. – CHARVÁTOVÁ, K. – INDROVÁ, M. – KLAPKO, D. a kol., Památky nás baví 3. Potenciál kulturního dědictví pro vysokoškolské a další vzdělávání pedagogů. Metodika tvorby, realizace a hodnocení kvalit  edukačních programů v oblasti péče o kulturní dědictví pro sekundární vzdělávání, Praha: Národní památkový ústav, 2015. ISBN 978-80-905631-8-6.

HAVLŮJOVÁ, H. – INDROVÁ, M. – SVOBODA, P. a kol., Památky nás baví 4. Kulturní dědictví jako příležitost pro učení všech generací. Metodika tvorby, realizace a hodnocení kvality edukačních programů v oblasti péče o kulturní  dědictví pro neformální a informální učení, Praha: Národní památkový ústav, 2015. ISBN 978-80-905631-9-3.   

MIKEŠOVÁ, V. – OPATRNÁ, M. a kol., Edukace a prezentace archeologického kulturního dědictví. Certifikovaná metodika, 2014 [online]. Dostupné z:   http://www.archeologienadosah.cz/sites/default/files/naki/metodika_edukace_a_prezentace_archeologickeho_kulturniho_dedictvi.pdf.

PTÁČEK, L. – RŮŽIČKA T. (edd.), .), Jak pře(d)kládat svět: Základy dobré interpretace, Brno: Nadace partnerství, 2012. ISBN 978-80-904018-5-4.  

Interpretace místního dědictví: příručka pro plánování a tvorbu prezentací místních zajímavostí. Vyd. 1. Brno: Nadace Partnerství, 2004. 88 s. Metody komunitního rozvoje. ISBN 80-239-2068-5.

Strauss, Anselm L. a Corbin, Juliet. Základy kvalitativního výzkumu: postupy a techniky metody zakotvené teorie. Vyd. 1. Brno: Sdružení Podané ruce, 1999. 196 s. SCAN; 2. ISBN 80-85834-60-X.

ŠOBÁŇOVÁ, Petra: Edukační potenciál muzea. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2012. ISBN 978-80-244-3034-8.

Tošner, Jiří a Sozanská, Olga. Dobrovolníci a metodika práce s nimi v organizacích. Vyd. 2. Praha: Portál, 2006,149 s. ISBN 80-7367-178-6.

Metody výuky -
Poslední úprava: Kateřina Entnerová, DiS. (07.09.2021)

Přednášky, semináře, odborné exkurze, seminární práce, konzultace a distanční formy vzdělávání (Moodle https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=10359).

Požadavky ke zkoušce -
Poslední úprava: Kateřina Entnerová, DiS. (07.09.2021)

Povinná 80% docházka na seminární výuku; seminární práce

Sylabus -
Poslední úprava: Kateřina Entnerová, DiS. (07.09.2021)

Sylabus

1.      Potenciál kulturního dědictví pro celoživotní učení

2.      Návštěvnické výzkumy – české i zahraniční zkušenosti

3.      Návštěvníci se speciálními vzdělávacími potřebami – od integrace k inkluzi

4.      Dobrovolnictví a komunitní spolupráce – české i zahraniční zkušenosti

5.      Tvorba a vyhodnocování interpretačních strategií

6.      Scénář interpretace (naučná stezka, průvodcovský sylabus, výstava)

7.      Tvorba a vyhodnocování edukačních koncepcí a programů

8.      Tvorba didaktických materiálů pro neformální a informální učení

 

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK