PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Didaktika interpretace kulturního dědictví I - OPND1D119A
Anglický název: Didactics of Heritage Interpretation
Zajišťuje: Katedra dějin a didaktiky dějepisu (41-KDDD)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2022
Semestr: letní
E-Kredity: 4
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/3, KZ [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Je zajišťováno předmětem: OPND3D024A
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PhDr. Hana Havlůjová, Ph.D.
Anotace -
Poslední úprava: PhDr. Hana Havlůjová, Ph.D. (16.12.2019)
Kurz propojuje pedagogicko-psychologickou a oborovou přípravu studentů a vytváří teoretické zázemí pro rozvoj jejich samostatného didaktického myšlení i uplatnění v praxi. Pozornost je věnována obecným principům interpretace kulturního dědictví i konkrétním aspektům muzejní, galerijní a památkové edukace (aktéři, obsah, cíle, prostředky) v kontextu soudobých teorií vzdělávání. Kurz čerpá zejména z pedagogického konstruktivismu a zkušenostně reflektivního učení, východiskem jsou však i výzkumné závěry muzejní, galerijní a památkové pedagogiky, resp. příklady dobré praxe z domova i ze světa. Důraz je kladen na spolupráci kulturních institucí s formálním vzdělávacím sektorem (např. role rámcových vzdělávacích programů, vzdělávací potřeby žáků všech stupňů škol, organizace a efektivita mimoškolní výuky).
Deskriptory
Poslední úprava: PhDr. Hana Havlůjová, Ph.D. (05.02.2021)

V době koronakrize bude předmět vyučován s pomocí aplikace Google Meet (odkaz na videohovor bude zaslán účastníkům před přednáškou e-mailem) a Moodle (https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=9264).

Literatura -
Poslední úprava: PhDr. Hana Havlůjová, Ph.D. (16.12.2019)

Povinná literatura:

 

BRABCOVÁ, A. (ed.), Brána muzea otevřena. Průvodce na cestě muzea k lidem a lidi do muzea, Náchod: JUKO 2003.

      ISBN 80-86213-28-5.

FULKOVÁ, M. – HAJDUŠKOVÁ, L. – SEHNALÍKOVÁ, V., Galerijní a muzejní edukace 1: Vlastní cestou k umění

      Vzdělávací programy Uměleckoprůmyslového musea v Praze a Galerie Rudolfinum v roce 2011, Praha:  Pedf.UK, 

      Uměleckoprůmyslové muzeum v Praze, Galerie Rudofiinum  2012. ISBN 978-80-7290-535-5.

FULKOVÁ, M. – JAKUBCOVÁ, L. – KITZBERGEROVÁ. L. – SEHNALÍKOVÁ, V., Galerijní a muzejní edukace 2:

      umění a kultura ve školním kontextu: učení z umění: vzdělávací programy Uměleckoprůmyslového musea v Praze

     a Galerie Rudolfinum v letech 2012 a 2013, Praha: Pedf.UK, Uměleckoprůmyslové muzeum v Praze, Galerie 

     Rudofiinum  2013. ISBN  978-80-7290-700-7.

FULKOVÁ, M. – JAKUBCOVÁ HAJDUŠKOVÁ, L. – SEHNALÍKOVÁ, V., Možnosti realizace vzdělávacího programu

       v galerii a muzeu ve spolupráci se školou 1–3, 2013 [online]. Dostupné z: http://www.upm.cz/indephp?language=cz&page=207.

HAVLŮJOVÁ, H. – HUDEC, P. – INDROVÁ, M. – JORDÁNOVÁ, K. a kol., Památky nás baví 5. Objevujeme kulturní

      dědictví bez bariér, Metodika tvorby, realizace a hodnocení kvality edukačních programů v oblasti péče o kulturní

      dědictví pro účastníky se speciálními vzdělávacími potřebami, Praha: Národní památkový ústav, 2015. ISBN 978-80-

      906167-0-7.

HAVLŮJOVÁ, H. – HUDEC, P. – INDROVÁ, M. a kol., Památky nás baví 1. Objevujeme kulturní dědictví s předškoláky

      a žáky prvního stupně základních škol. Metodika tvorby, realizace a hodnocení kvality edukačních programů v oblasti

      péče o kulturní dědictví pro primární vzdělávání, Praha: Národní památkový ústav, 2015. ISBN 978-80-905631-6-2.

HAVLŮJOVÁ, H. – CHARVÁTOVÁ, K. – INDROVÁ, M. a kol., Památky nás baví 2. Předáváme péči o kulturní

     dědictví žákům 2. stupně základních škol a středoškolákům. Metodika tvorby, realizace a hodnocení kvality edukačních

     programů v oblasti péče o kulturní dědictví pro sekundární vzdělávání, Praha: Národní památkový ústav, 2015. ISBN

     978-80-905631-7-9.

MIKEŠOVÁ, V. – OPATRNÁ, M. a kol., Edukace a prezentace archeologického kulturního dědictví. Certifikovaná

     metodika, 2014 [online]. Dostupné z:

http://www.archeologienadosah.cz/sites/default/files/naki/metodika_edukace_a_prezentace_archeologickeho_kulturniho_dedictvi.pdf.

Parkan, František a kol. Výchova ke vztahu ke kulturně historickému dědictví: metodická příručka. Praha: Univerzita

      Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, katedra dějin a didaktiky dějepisu, 2008. 168 s. ISBN 978-80-7290-287-3. PTÁČEK, L. – RŮŽIČKA T. (edd.), Jak pře(d)kládat svět: Základy dobré interpretace, Brno: Nadace partnerství, 2012.

      ISBN 978-80-904018-5-4.

ŠOBÁŇOVÁ, Petra: Muzejní edukace. Olomouc: PedF UPOL, 2012. ISBN 978-80-244-3003-4.

TROYER, Veerle De et al.: Heritage in the Classroom. A Practical Manual for Teachers. Antwerp 2005.

UNESCO, World Heritage Education Programme [online]. Dostupné z: http://whc.unesco.org/en/wheducation/

Rámcový vzdělávací program pro gymnázia, Praha 2007.

Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání, Praha 2010.

Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy, Doporučení k výuce dějin 20. století, č. j.: 17 245/2009 – 22

Metody výuky -
Poslední úprava: PhDr. Hana Havlůjová, Ph.D. (16.12.2019)

Přednášky, semináře,skupinová práce, exkuze do paměťových institucí, konzultace.

Sylabus -
Poslední úprava: PhDr. Hana Havlůjová, Ph.D. (16.12.2019)

1.       Paměťové a památkové instituce jako místa vzdělávání (z teoretického i historického hlediska)

2.       Využití paměťových a památkových institucí ve výuce – české a zahraniční zkušenosti

3.       Rámcové vzdělávací programy jako platforma pro spolupráci kulturních institucí a škol v ČR

4.       Možnosti a meze spolupráce školy, paměťových a památkových institucí

5.       Muzejní a galerijní pedagogika – české a zahraniční zkušenosti

6.       Památková edukace a výchova ke vztahu ke kulturně historickému dědictví

7.       Tvorba didaktických materiálů

Podmínky zakončení předmětu -
Poslední úprava: PhDr. Hana Havlůjová, Ph.D. (16.12.2019)

Povinná 80% docházka na seminární výuku; referát, recenze.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK