PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Didaktika literatury - OPNC4L022A
Anglický název: Didactics of literature
Zajišťuje: Katedra české literatury (41-KCL)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2021
Semestr: letní
E-Kredity: 5
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:1/2, Zk [HT]
Rozsah za akademický rok: 0 [hodiny]
Počet míst: 60 / 60 (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: Mgr. Štěpánka Klumparová, Ph.D.
Mgr. Filip Komberec, Ph.D.
Vyučující: Mgr. Filip Komberec, Ph.D.
Prerekvizity : OPNC4C012A
Soubory Komentář Kdo přidal
stáhnout Logolink_OP_VVV_hor_barva_cz.jpg Kateřina Esserová, DiS.
Anotace -
Poslední úprava: Mgr. Filip Komberec, Ph.D. (30.01.2024)
Tento kurz navazuje na Integrovanou didaktiku českého jazyka a literatury a věnuje se problematice literárního vzdělávání na střední škole. Kurz navazuje také na dříve osvojené literárněvědné znalosti a dovednosti, které představují vlastní obsah literárního vzdělávání. Těžiště kurzu leží v didaktickém zprostředkování obsahu, především prostřednictvím rozvoje interpretačních dovedností na konkrétních literárních textech. Do popředí zájmu se dostanou vybraná díla českého i světového kánonu, , výuka poezie, literární historie, žánrů a uměleckých směrů. Rovněž budou představeny další metody literárního vzdělávání a také bude věnován prostor problematice hodnocení.
Deskriptory
Poslední úprava: Mgr. Filip Komberec, Ph.D. (07.02.2022)

Časové zatížení studenta:

Přímá výuka: 36 h (12 h. přednáška +24 h. seminář)

Příprava na výuku

Doba očekávané přípravy na 1 hodinu přednášky: 60 min.

Doba očekávané přípravy na 1 hodinu cvičení: 60 min.

Samostudium literatury (za semestr): 12 hodin

Práce se studijními materiály (za semestr): 14 hodina

Plnění průběžných úkolů (za semestr): 12 hodin

Plnění předmětu

Příprava na zkoušku a zkouška: 25 hodin

Literatura
Poslední úprava: Mgr. Filip Komberec, Ph.D. (30.01.2024)

Doporučená literatura

* Boudová, S., Janotová, U., Basl, J., Andrys, O., Zatloukal, T., & Pražáková, D. (2021). Čtenářství ve 21. století: sekundární analýza PISA 2018. Praha: Česká školní inspekce.

* Brčáková, V. (2019). Uplatnění konstruktivismu při práci s uměleckým textem. In Čechová, M. & Spěváčková, M. (Eds.) Od praxe k teorii a zpět ve vyučování češtině I (49–67). Plzeň: Západočeská univerzita v Plzni.

* Česká školní inspekce (2019a). Mezinárodní šetření PISA 2018. Koncepční rámec hodnocení čtenářské gramotnosti. Česká školní inspekce: Praha.

* Česká školní inspekce (2019b). Rozvoj čtenářské gramotnosti na základních a středních školách ve školním roce 2017/2018 [online]. Česká školní inspekce: Praha. Tematická zpráva.

* Čihák, J., & Ibrahim, R. (2009–2010). Nebaví nás číst … obsahy …. Český jazyk a literatura, 60(5), 233–237.

* Dvořák, K. (2000/2001). Jazyková stránka literárního textu jako součást interpretace. Český jazyk a literatura, 51(5-6), 123–131.

* Fibiger, M., & Hádková, M. (2011). Nové úkoly didaktiky mateřského jazyka a literatury (se zaměřením na gymnázia). Ústí nad Labem: Univerzita J.E. Purkyně v Ústí nad Labem, Pedagogická fakulta.

* Fišer, Z. a kol. (2012). Tvůrčí psaní v literární výchově jako nástroj poznávání. Brno: Masarykova univerzita.

* Franta, D. (2019). Modelování integrované výuky předmětu český jazyk a literatura. In Čechová, M. & Spěváčková, M. (Eds.) Od praxe k teorii a zpět ve vyučování češtině I (112–129). Plzeň: Západočeská univerzita v Plzni.

* Hník, O. (2014). Didaktika literatury: výzvy oboru: od textů umělecké povahy k didaktice estetickovýchovného oboru. Praha: Karolinum.

* Hník, O. (2015). Didaktiky literatury: Od polemických diskursů po formování samostatného oboru. In Stuchlíková, I., Janík, T. et al. Oborové didaktiky: vývoj – stav – perspektivy (41–65). Brno: Masarykova univerzita.

* Hník, O. (2015/2016). Školní literární kánon. Český jazyk a literatura, 66(5), 234–241.

* Hník, O. (2016/2017). K problému kvantity poznatků v literární výchově. Český jazyk a literatura, 67(2), 83–87.

* Hník, O., & Jindráček, V. (2020/2021). Literární výchova v české škole po 130 letech polemických diskusí. Český jazyk a literatura, 71(1), 1–9.

* Hoffmann, B. (2012/2013). O interpretaci literárního uměleckého textu. Český jazyk a literatura, 63(1), 12–19.

* Holý, J. (2011/2012). Lesk a bída příruček k české literatuře. Český jazyk a literatura, 62(4), 164–172.

* Hrdina, M. (2019/2020). K otázce terminologie dějin literatury ve školní literární výchově. Český jazyk a literatura, 70(3), 112–115.

* Chaloupka, O. (2012/2013). Interaktivita čtenářství. Český jazyk a literatura, 63(2), 57–61.

* Chaloupka, O. (2013/2014). Prostor mezi literární faktografií a literární zážitkovostí. Český jazyk a literatura, 64(3), 135–141.

* Chejnová, P. (2014). Povinná školní četba. In Filologické studie 2014. Canon. Otázky kánonu v literatuře a vzdělávání (41–48). Praha: Karolinum.

* Janoušek, P. (2012). Černá kočka, aneb, Subjekt znalce v myšlení o literatuře a jeho komunikační strategie. Praha: Academia.

* Jindráček, V. (2018). Literární výchova v období kurikulární reformy: rekapitulace vzdělávacích koncepcí, kvalita výuky a její výzkum. Paidagogos, 1-2, 42–80.

* Jindráček, V. et al. (2011). Dětská pojetí uměleckého textu jako východiska školní interpretace. Ústí nad Labem: Univerzita J.E. Purkyně v Ústí nad Labem, Pedagogická fakulta.

* Jindráček, V., Škoda, J., & Doulík, P. (2015). Prvky konstruktivismu v oborové didaktice literární výchovy – obsahová analýza. e-Pedagogium, 15(1), 72-89. Dostupné z: doi:10.5507/epd.2015.007

* Klumparová, Š. (2013). Tvořivé přístupy k narativu v didaktice literatury: Narativní transformace a jejich didaktický potenciál. In J. Slavík et al. Tvorba jako způsob poznávání  (321344.). Praha: Karolinum.

* Klumparová, Š. (2014). Didaktický potenciál textu a jeho využití při plánování výuky hodin literatury. Jazyk - literatura - komuikace, (2). Online. Dostupné z: http://jlk.upol.cz/index.php/cislo-2-2014

* Klumparová, Š., & Poláková, I. Magie vypravěče. (2017). In Slavík, J. et al. Didaktické kazuistiky v oborech školního vzdělávání (95–118). Brno: Masarykova univerzita.

* Kolár et. al. (2010). Interpretace textů: (nejen) ke státní maturitě. Praha: Akropolis.

* Komárek, K. (2016/2017). Jaroslav Durych v čítankách a učebnicích. Český jazyk a literatura, 67(3), 122–127.

* Komberec, F. (2018). Co už tu zbývá z Karla Čapka?: nad autorovým dílem v kontextu středoškolského vzdělávání. Praha: Cherm.

* Kostečka, J. (2011/2012). Interpretace a misinterpretace uměleckého textu. Český jazyk a literatura, 62(5), 232–236.

* Koubek, P. (2019). Podkladová studie: Literární výchova a literární komunikace. NÚV: Praha. Dostupné z: https://www.npi.cz/images/podkladov%C3%A1_studie/literarni_vychova.pdf

* Lederbuchová, L. (2002/2003). Literatura, učivo a didaktická interpretace uměleckého textu. Český jazyk a literatura, 53(2), 68–75.

* Lederbuchová, L. (2013/2014). Právo na originalitu, na omyl, na kultivovanost: Ještě k interpretaci uměleckého textu ve škole. Český jazyk a literatura, 64(4), 191–195.

* Lederbuchová, L. (2015/2016). O poznávání uměleckého jazyka. Český jazyk a literatura, 66(4), 169–175.

* Mašát, M. (2019/2020). Výuka literární výchovy v kontextu současné oborové didaktiky literatury. Český jazyk a literatura, 70(4), 162–168.

* Moldanová, D. (2005/2006). Víme, proč učit literaturu? Český jazyk a literatura, 56(2), 53–55.

* Moldanová, D. (2011) Nesoustavné úvahy o výuce (české) literatury. Pedagogická orientace, 21(2), 240243.

* Mrázová, M. (2014/2015). Shakespeare na střední škole. Český jazyk a literatura, 65(1), 29–34.

* Newton, K. M. (2008). Jak interpretovat text: kritický úvod do teorie a praxe literární interpretace. Olomouc: Periplum.

* Nezkusil, V. (2003/2004). Proč vlastně na gymnáziu učíme literaturu. Český jazyk a literatura, 54(3), 105–111.

* Nezkusil, V. (2004). Nástin didaktiky literární výchovy: (čtyřletá gymnázia a vyšší třídy víceletých gymnázií): z praxe pro praxi. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta.

* Nezkusil, V. (2000/2001). Ještě k interpretaci uměleckých textů. Český jazyk a literatura, 58(2), 70–72.

* Pánková, V. (2021/2022). Český psychologický román v učitelově přípravě na výuku. Český jazyk a literatura, 72(4), 167–174.

* Peterka, J. (2018). Svědectví studentů o literatuře na středních školách. Český jazyk a literatura, 68(5), 215–222.

* Radváková, V. (2012). Interpretace textu na gymnáziu (Disertační práce). Plzeň: ZČU.

* Radváková, V. (2015). Práce s textem na střední škole. Orbis Scholae, 9(3), 87–109.

* Řeřichová,V. et al. (2016). Úroveň čtenářských strategií patnáctiletých žáků na konci základního vzdělávání. Olomouc: Univerzita Palackého.

* Schacherl, M. (2009). Povinné čtenářství na středních školách v Jihočeském kraji. Český jazyk a literatura, 59(4), 170–174.

* Slavík, J. et al. (2013). Tvorba jako způsob poznávání. Praha: Karolinum.

* Šafránková, K. a kol. (2017). Dílna čtení: principy a zkušenosti z programu RWCT. Dobříš: Kritické myšlení, z.s.

* Šalamounová, Z. (2017). Když je práce s uměleckým textem v literární výchově víc než jen povídání. In Slavík, J. et al. (79–94). Didaktické kazuistiky v oborech školního vzdělávání. Brno: Masarykova univerzita.

* Šebesta, K., & Hedin, T. (2019). Čtenářská gramotnost a umění číst. Český jazyk a literatura, 70(1), 20–25.

* Šeďová, K., & Šalamounová, Z. (2016). Dialogické vyučování jako realizace produktivní kultury vyučování a učení v literární výchově: jak iniciovat a udržet změnu. Orbis scholae, 10(2), 47−69.

* Špaček, O. (2020). Kulturní kapitál a maturitní zkouška: analýza školních seznamů literárních děl. Orbis scholae, 14 (3), 55−71.

* Štěpáník, S. (2018). Vliv nové podoby maturitní zkoušky z českého jazyka a literatury na vyučování ve výpovědích učitelů. Pedagogická orientace, 28(3), 435–471.

* Tomášek, M. (2019/2020). Devatero učebnicových cest k impresionismu a polský přídavek jako inspirace. Český jazyk a literatura, 70(4), 184–192.

* Vala, J. (2010). Poezie z pohledu adolescentních čtenářů. (K výsledkům jednoho výzkumu). Česká literatura, 58(3), 345 – 368.

* Vala, J. (2013). Poezie, studenti a učitelé: recepce, interpretace, výuka. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.

* Vala, J., & Fic, I. (2012/2013). Báseň J. H. Krchovského v recepci mladých čtenářů. Český jazyk a literatura, 63(5), 209–215.

* Vala, J., & Sladová, J. (2013/2014). Vliv vyučovacích metod na vztah studentů k poezii. Český jazyk a literatura, 64(1), 26–33.

* Veselková, H., Vala, J., & Finsterlová, J. (2022). V říši poezie aneb Jak číst s žáky poezii. Praha: NPI ČR. Dostupné z WWW: https://www.projektsypo.cz/dokumenty/MP_-_V_risi_poezie_aneb_Jak_cist_s_zaky_poezii_final.pdf

* Vočková, P., & Vala, J. (2021–2022). Tvůrčí psaní jako součást literární výchovy na středních odborných školách. Český jazyk a literatura, 72(1), 25–31.

* Vojtíšek, O. (2019). Metodologické vlivy v současných didaktických interpretacích na střední škole. Slovo a smysl, 16 (31), s. 209–224.

* Vojtíšek, O. (2021/2022). Literární kánon z maturitní perspektivy. Český jazyk a literatura, 72 (5),  226–231.

* Vojtíšek O. (2022). Aplikace konceptu „interpretačních dovedností“ do středoškolské výuky literatury. Didaktické studie, 14(1),  92–108.

* Zítková, J. (2016). Didaktická interpretace uměleckého textu v praxi a teorii – jednota jedinečného a obecného. In J. Vala & J. Kusá (Eds.). Text jako učební úloha: teorie - výzkum - aplikace (s. 7–21). Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.

* Zítková, J. (2017a). Proměny cílů výuky literatury v historickém průhledu. Jazyk - literatura - komunikace, 5(2), 43–5.

* Zítková, J. (2018b). Systém literárněvýchovných metod - zbytečné teoretizování nebo potřeba? Jazyk - literatura - komunikace, (1), 59–66. Online, dostupné z: 

* Zítková, J. (2020). Teorie výuky literatury v historické perspektivě. Brno: Masarykova univerzita.

* Zítková, J. (2022). Pojmy metoda a interpretace v terminologii didaktiky literární výchovy. Didaktické studie, 14(1), 49–66.

Česká knižnice - Pro školy: https://www.kniznice.cz/pro-skoly

Katalog požadavků zkoušek společné části maturitní zkoušky platný od roku 2017/2018: https://maturita.cermat.cz/files/files/katalog-pozadavku/katalog-pozadavku-2018-CJL.pdf

Rámcově vzdělávací program pro gymnázia/ pro střední odborné vzdělávání: https://www.msmt.cz/vzdelavani/stredni-vzdelavani/ramcove-vzdelavaci-programy

 

Sylabus
Poslední úprava: Mgr. Filip Komberec, Ph.D. (07.02.2024)

Přednášky

1) Kontext středoškolské výuky literatury

2) Interpretace

3) Narativ

4) Literární historie

Semináře

1) Kontext literárního vzdělávání na SŠ; vybrané metody práce s básnickým textem, interpretace poezie

2) Interpretační dovednosti

3) Interpretace prózy

4) Žánry a literární směry

5) Vybrané kanonické dílo české literatury ve výuce

6) Vybrané kanonické dílo světové literatury ve výuce

7) Vybrané naukové téma a možnosti jeho výuky

8) Tvorba a tvůrčí psaní ve výuce literatury

**

Sylabus byl inovován v rámci projektu "Podpora pregraduálního vzdělávání budoucích učitelů na UK", * registrační číslo: CZ.02.3.68/0.0/0.0/19_068/0016093. Kurz je součástí vzdělávacího modulu pro rozvoj * kompetencí studentů v oblasti evaluace a autoevaluace.

0)   

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: Mgr. Filip Komberec, Ph.D. (30.01.2024)

Student průběžně plní dílčí seminární úkoly. Předmět je zakončený ústní zkouškou, během níž bude student představovat a obhajovat dvě výukové přípravy pro střední školu. Přípravy student přinese v jedné vytištěné kopii pro vyučujícího. Výběr a zadání knih proběhne v semináři.

-        1) Příprava k básnické sbírce (vybrané básni/básním); může se pochopitelně jednat i o básnickou skladbu nebo její část

  • Podle kritérií k přípravě; přesné znění případného výkladu, zadání pro studenty s předpokládaným řešením
  • 1-2 vyučovací hodiny
  • Představení didaktického potenciálu včetně  charakteristiky dané sbírky, kontext jejího vydání, místo v kontextu autorovy tvorby, zhodnocení literárněvědné recepce (studium alespoň dvou souvisejících sekundárních odborných textů)

-       2) Příprava založená na vybrané knize pro SŠ zaměřená na rozvoj interpretačních dovedností

  • podle kritérií k přípravě; přesné znění případného výkladu, zadání pro studenty s předpokládaným řešením
  • 1-2 vyučovací hodiny
  • Předpokládám důsledné promyšlení vzdělávacího obsahu, zhodnocení literárněvědné recepce (studium alespoň dvou souvisejících sekundárních odborných textů)
Studijní opory
Poslední úprava: Mgr. Filip Komberec, Ph.D. (01.02.2022)

 

Pro studenty prezenčního studia i pro kombinované studium:

https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=12572

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK