PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Příprava a odevzdání diplomové práce (český jazyk) - OPNC4C034A
Anglický název: Preparation and Submission of a Diploma Thesis
Zajišťuje: Katedra českého jazyka (41-KCJ)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2023
Semestr: oba
E-Kredity: 11
Rozsah, examinace: 0/0, Z [HS]
Počet míst: zimní:neurčen / neurčen (9999)
letní:neurčen / neurčen (9999)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Způsob výuky: kombinovaný
Patří ke studentské práci typu: diplomová práce
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
student může plnit i v dalších letech
předmět lze zapsat v ZS i LS
Garant: prof. PhDr. Martina Šmejkalová, Ph.D.
Vyučující: prof. PhDr. Martina Šmejkalová, Ph.D.
Anotace
Poslední úprava: prof. PhDr. Martina Šmejkalová, Ph.D. (31.01.2024)
Předmět je věnován individuální práci vedoucího semináře se studenty. Poté, co student zvolil téma své práce a získal základní přehled o pramenech a literatuře, je veden k vlastnímu zpracování tématu. Podle povahy diplomové práce se volí metodika přístupu k pramenům a literatuře. Vytváří se základní rozvržení práce a provázaná struktura jejích jednotlivých částí. V dalším průběhu práce se struktura připravovaného díla, stejně jako okruh sledovaných otázek, přizpůsobují dosaženému stavu výzkumu. Po odevzdání diplomové práce a vložení do SISu se předmět označí za splněný. Předmět zapisuje do indexu vedoucí práce.
Cíl předmětu
Poslední úprava: prof. PhDr. Martina Šmejkalová, Ph.D. (31.01.2024)

Cílem semináře je připravit studenta pro samostatné a nezávislé zpracování dosud nezkoumaného tématu.

Literatura
Poslední úprava: prof. PhDr. Martina Šmejkalová, Ph.D. (31.01.2024)

Specificky podle tématu diplomové práce.

Literatura všeobecná:

ECO, U. (1997). Jak napsat diplomovou práci. Olomouc, Votobia.

ČMEJRKOVÁ, A., DANEŠ, F., SVĚTLÁ, J. (1999). Jak napsat odborný text. Praha, LEDA.

MEŠKO, D., KATUŠČÁK, D., FINDRA J. a kol. (2006). Akademická příručka. Martin, Osveta.

ŠANDEROVÁ, J. (2007). Jak číst a psát odborný text ve společenských vědách. Praha, Sociologické nakladatelství.

CHROMÝ, J. (2014): Práce s empirickými daty. Praha, Karolinum.

STRAUSS, A. (1999). Základy kvalitativního výzkumu. Brno, Sdružení podané ruce.

ŠESTÁK, Z. (1999). Jak psát a přednášet o vědě. Praha, Academia.

Metody výuky
Poslední úprava: prof. PhDr. Martina Šmejkalová, Ph.D. (31.01.2024)

Metodou výuky je individuální práce studenta s vedoucím diplomové práce.

Sylabus
Poslední úprava: prof. PhDr. Martina Šmejkalová, Ph.D. (31.01.2024)

1. Volba tématu, jeho adekvátnost a relevance vzhledem k odborné profilaci zadávajícího pracoviště.

2. Formální požadavky kladené na diplomovou práci. Základní způsoby citování, nejčastější prohřešky proti typografické normě. Titulek a jeho typy, abstrakt, resumé, klíčová slova

3. Zásady heuristické fáze, rešerše sekundární literatury. Relevantnost různých typů odborných příruček pro psaní závěrečných prací. Kritéria pro posuzování relevance.

4. Volba a formulace vhodné metodologie. Základní pojmy empirického výzkumu. Kvalitativní vs. kvantitativní metody. Různé typy dotazníků, interview, zúčastněné pozorování, různé typy experimentů.

5. Formulace výzkumných  otázek, předpokladů nebo hypotéz. Dedukce a indukce. Druhy proměnných při formulaci hypotézy: intervalové (kardinální) proměnné, nominální proměnné, ordinální proměnné.

6. Struktura výzkumné části: aplikace poznatků získaných studiem a formulace vlastního stanoviska k řešeným problémům a návrhu na řešení existujících problémů. Normativní a formativní evaluace.

7. Formulace závěru a diskuse. Dodržení rozdělení na výsledkovou část a interpretační v empiricky orientovaných pracech. Interpretace výsledků ve vztahu k cílům práce, k použitým teoriím a k definovaným hypotézám a otázkám.

8. Formulace limit výzkumu, např. platnost výsledků výzkumu pro skupinu respondentů, institucionální zařízení, přítomnost výzkumníka např. u experimentu, rozsah výzkumného vzorku, rychlost rozvoje výzkumu v dané oblasti apod.

9. Zásady publikační etiky a publikační norma. Open Access, predátorské časopisy, problematika plagiátorství. Etika ve výzkumu, např. při práci s klinickou nebo dětskou populací.

10. Závěrečné fáze tvorby odborného sdělení. Rektifikace, korektury, reliéfizace textu, vliv těchto aspektů na hierarchizaci textové informace. Problematika externích zásahů do vlastní závěrečné práce, výzkum v oblasti tzv. contract cheating.

Studijní opory
Poslední úprava: prof. PhDr. Martina Šmejkalová, Ph.D. (31.01.2024)
https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=8102
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK