PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Interpretace děl literárního kánonu pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami - OPNC3L032B
Anglický název: The Literary Canon for Children with Special Educational Needs
Zajišťuje: Katedra české literatury (41-KCL)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2021
Semestr: zimní
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/2, Zk [HT]
Rozsah za akademický rok: 0 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: Mgr. et Mgr. Eva Blinková Pelánová, Ph.D.
PhDr. Klára Špačková, Ph.D.
Mgr. Marie Komorná, Ph.D.
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace
Poslední úprava: doc. PhDr. PaedDr. Anna Kucharská, Ph.D. (13.04.2022)
Jedná se o integrovaný předmět, cílem semináře je prohloubit dovednosti studentů z hlediska literárněhistorického, kritického a teoretického. Obsahem kurzu je rozbor 6 kanonických děl. Každý seminář se skládá ze tří modelovaných částí, jejichž základem jsou zadané a připravené referáty, 3 dny před vystoupením zaslané vyučujícímu. Navzdory tomu je každý student povinen přečíst všech 6 knih. 1. Vstupní referát je zaměřen na osobnost autora a dobové kontexty díla. Jak údaje z autorova životopisu, tak informace kontextového rázu musí být vybrány tak, aby osvětlily dílo samo. Studenti tím osvědčí schopnost orientace v historickém a životopisném materiálu, i schopnost vyvozovat ze signálů, které dostávají prostřednictvím daného díla, příslušný a nenáhodný kontext. 2. Druhý referát se zaměří na problematiku ohlasu díla v různých jeho konkretizacích či aktualizacích. Součástí by mohly být i informace o vlivu díla na podobu a proměnu estetických norem. 3. Třetí příspěvek je vnímán jako hlavní. Jeho úkolem je interpretace díla z pohledu jeho významové výstavby, jeho funkční rozbor a kritika. Jsou zde akcentovány otázky spojené s žánrem, tématem, motivy, kompozicí, myšlenkovým vyzněním, popř. otázky týkající se autorského stylu, intertextuality atd. Jeho cílem je postihnout důvody, pro které je analyzovaný titul trvalou součástí kánonu české literatury i dílem čtenářsky živým. Je zde i místo pro vyjádření osobního postoje k danému dílu. Délka 1. a 2. referátu by neměla přesáhnout 10 minut; předpokládaná délka hlavního referátu je 30 minut. Studenti musí při přípravě referátů spolupracovat, aby referáty typu 1 a 3 byly v souladu s referátem druhým, hlavním. Na semináři jsou diskutovány otázky zpřístupnění kanonických děl pro žáky se speceiální vzdělávacími potřebami a žáky nadané (audioknihy a žáci se speciálními vzdělávacími potřebami; úprava textů pro žáky se SVP, specifika čtenářství u neslyšících žáků a problematika upravovaných textů). Splnění předmětu předpokládá studium doporučené odborné literatury v rozsahu, aby byl student schopen interpretovat, formulovat nosnou myšlenku literárního díla, jeho didaktický potenciál a diferenciaci úkolů pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami a žáky nadané, pracuje se s gradovanými úlohami, aby každý žák četl a pracoval na úrovni svého maxima.
Literatura
Poslední úprava: PhDr. Veronika Laufková, Ph.D. (10.01.2022)

Povinná literatura:

BÍLEK, Petr A., WIENDL, Jan, ed. Literatura a kánon. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Filozofická fakulta, Ústav české literatury a literární vědy, 2007.

FORST, Vladimír, Jiří OPELÍK a Luboš MERHAUT, ed. Lexikon české literatury: osobnosti, díla, instituce. Praha: Academia, 1985-^^^^.

Iinternetový slovník: Slovník české literatury po r. 1945. Dostupný na: http://www.slovnikceskeliteratury.cz/

JANOUŠEK, Pavel. Přehledné dějiny české literatury 1945-1989. Praha: Academia, 2012.

NĚMEC, Zbyněk. Audioknihy a žáci se speciálními vzdělávacími potřebami. In: RUTOVÁ, Nina (Ed.) Soustředěni na poslech. Sborník zkušeností a inspirací k využití audioknih ve čtenářských klubech i ve vyučování. Praha: Nová škola o.p.s., 2019. ISBN 978-80-907624-0-4. Dostupné z: https://new.ctenarskekluby.cz/storage/app/media/projekt/Audio_Soustredeni_k_poslechu_FIN.pdf

 

Doporučená literatura:

BLOOM, Harold. Kánon západní literatury: knihy, které prošly zkouškou věků. Praha: Prostor, 2000. Obzor (Prostor).

MARKIEWICZ, Henryk. O literárních kánonech. In: Aluze, 2007, s. 63–73.

MULLER, Richard. Literární kánon: modely (dis)kontinuity. In: Česká literatura, 2007, roč. 55, č. 2, s. 167–178.

PAPOUŠEK, Vladimír. Spontánnost, manipulace, literární kánon a dobový horizont. Česká literatura, 2006, č. roč. 56, č. 2-3, s. 103–112.

PŘIBÁŇ, Michal, Eduard BURGET, Marta Edith HOLEČKOVÁ, et al. Český literární samizdat 1949-1989: edice, časopisy, sborníky. Praha: Academia, 2018. 

PŘIBÁŇ, Michal. Česká literární nakladatelství 1949-1989. Praha: Academia, 2014.

PTÁČKOVÁ, K. Čtenářství u neslyšících dětí a problematika upravovaných textů. Praha: PedF UK, 2013.

SOURALOVÁ, Eva. Čtení neslyšících. Olomouc: PedF UP, 2002.

SOURALOVÁ, Eva. Úprava textů pro čtení s porozuměním, In: Čeština doma a ve světě. Č. 2 a 3, s. 190–193. 2002.

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: PhDr. Veronika Laufková, Ph.D. (10.01.2022)

Vypracování zadaných referátů/prezentací a jejich předvedení a obhájení v seminární diskusi. Kromě smaotné četby kanonických testů se předpokládá samostudium doporučené odborné literatury v rozsahu, aby byl student schopen interpretovat vybrané ukázky dle zadaných okruhů otázek.

Ve vážných případech je možné odevzdat práci pouze v písemné podobě. Pokud její text nesplní požadavky uvedené v anotaci předmětu, vyučující bude požadovat jeho dopracování či doplnění, nejvýše však v dalších dvou písemných pokusech.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK