PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Didaktika českého jazyka - OPNC3C024A
Anglický název: Didactics of Czech Language I
Zajišťuje: Katedra českého jazyka (41-KCJ)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2021
Semestr: letní
E-Kredity: 5
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:1/2, Zk [HT]
Rozsah za akademický rok: 0 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: prof. PhDr. Martina Šmejkalová, Ph.D.
PhDr. Eliška Doležalová, Ph.D.
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace
Poslední úprava: prof. PhDr. Martina Šmejkalová, Ph.D. (10.01.2022)
Cíl předmětu: Studenti si osvojí didaktické postupy vedoucí k rozvoji komunikační kompetence žáka základní a střední školy na základě uvědomělého osvojení jazykových jevů a za zohlednění žákovy prekonceptuální výbavy. Obsahem budou jednotlivé jazykové kompetence, usouvztažněné v komplexní řečové činnosti, na něž bude kladen provořadý důraz, stejně jako na didaktickou zručnost rozvíjet u žáků schopnost funkční komunikace v jednotlivých komunikačních sférách. Metodicky se bude vycházet z poznatků činnostního učení, prvků konstruktivismu a kognitivně-komunikačního přístupu, výuka bude využívat i současných trendů didaktických kazuistik a východisek transdisciplinární didaktiky. Témata 1. Pravopisná kompetence 2. Foneticko-fonologická kompetence 3. Morfologická kompetence 4. Lexikální kompetence 5. Slovotvorná kompetence 6. Syntaktická kompetence 7. Stylistická kompetence 8. Pragmatická kompetence 9. Mediální gramotnost 10. Komplexní receptivní a produktivní jazykové činnosti 11. Hodnocení v českém jazyce 12. Jazyková gramotnost
Literatura
Poslední úprava: prof. PhDr. Martina Šmejkalová, Ph.D. (10.01.2022)

Povinná literatura

ČECHOVÁ, M.: Komunikační a slohová výchova. Praha : ISV, 1998.
ČECHOVÁ, M.; STYBLÍK, V.: Čeština a její vyučování. Praha : SPN, 1998.
HAUSER, P. a kol.: Didaktika českého jazyka pro 2. stupeň ZŠ I., II. Brno : MU, 1994.

Pacovská, J. et al. Škola jako místo radosti z přemýšlení o jazyce: pedagogický pohled na kognitivní a kulturní aspekty jazyka. Praha: Akropolis, 2021.
Slavík, J. et al. Transdisciplinární didaktika: o učitelském sdílení znalostí a zvyšování kvality výuky napříč obory. 1. vydání. Brno: Masarykova univerzita, Pedagogická fakulta, 2017.

Svobodová, Jana et al. Čeština v edukaci: lingvistika a didaktika. Vydání: první. Ostrava: Ostravská univerzita, Pedagogická fakulta, 2021.

ŠEBESTA, K.: Od jazyka ke komunikaci. Praha : Karolinum, 1999.

ŠMEJKALOVÁ, M.: Teorie didaktických situací – nová výzva pro didaktiku morfologie českého jazyka. Didaktické studie, roč. 4, č. 1, 2012, s. 40-61.

ŠMEJKALOVÁ, M. et al.: Gramotnosti ve vzdělávání – na cestě k vymezení jazykové gramotnosti. Pedagogika 2021, roč. 71, č. 2, s. 159176.
ŠTĚPÁNÍK, S.: Příklad výzkumu žákovských představ v české syntaxi. Pedagogická orientace, roč. 24, č. 1, 2014, s. 111–127.
ŠTĚPÁNÍK, S. Kognitivně-komunikační princip jako základní východisko výuky českého jazyka. Český jazyk a literatura, 2019, roč. 69, č. 5, s. 214-223.
ŠTĚPÁNÍK, S., CHVÁL, M. Konstruktivismus jako cesta ke zlepšování výsledků vzdělávání v českém jazyce? Studia paedagogica: časopis Ústavu pedagogických věd FF MU Brno, 2016, roč. 21, č. 1, s. 35-56.
ŠTĚPÁNÍK, S., SLAVÍK, J. Žákovské prekoncepty jako konstitutivní prvek výuky mateřského jazyka. Pedagogická orientace: vědecký časopis České pedagogické společnosti, 2017, roč. 27, č. 1, s. 58-80.
ŠKODA, J.; DOULÍK, P.: Psychodidaktika. Praha : Grada, 2011.
Učebnice českého jazyka a metodické příručky. Soustavné sledování aktuálních diskusí a dění v oboru: odborná periodika – např. Český jazyk a literatura, Didaktické studie, Studie z aplikované lingvistiky, O dieťati, jazyku, literatúre ad., webové portály, oborová média, konference. Výběrově zahraniční literatura.

Doporučená literatura:

Chvál, M.; Šmejkalová, M. Řešení úloh z české syntaxe žáky 4.-9. ročníků základních škol = Czech lower secondary school students in grades 4-9 and their ability to solve syntactic tasks. Studia paedagogica: časopis Ústavu pedagogických věd FF MU Brno, 2018, roč. 23, č. 1, s. 105-134.

Šmejkalová, M,; Chvál, M. Řešení úloh z morfologie češtiny žáky 4.–9. ročníku základních škol. Studia Paedagogica. 25/1, 2020, s. 127-154.  

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: Mgr. Lucie Strejčková, DiS. (09.01.2022)

Z + Zk

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK