PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Didaktika literatury III - OPNC2L111A
Anglický název: Didactics of literature III
Zajišťuje: Katedra české literatury (41-KCL)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2019
Semestr: zimní
E-Kredity: 4
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/2, Zk [HT]
Počet míst: neurčen / 5 (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: doc. PhDr. Ondřej Hník, Ph.D.
Vyučující: Mgr. Filip Komberec, Ph.D.
Prerekvizity : OPNC2L106A
Je záměnnost pro: OKNC2L111A
Anotace -
Poslední úprava: Mgr. Filip Komberec, Ph.D. (12.10.2021)
Všechny aktuální informace týkající se kurzu najdete v Moodlu: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=12572 Obsah kurzu 1. Diskuze o pojetí výuky literatury na střední škole s ohledem na výuku literární historie, ústní podobu maturitní zkoušky a literární část didaktického testu 2. Jak na poezii v literární výchově (nejen) na SŠ 3. Jak vyučovat naukové téma, plánování pozpátku 4. Formativní hodnocení v LV 5. Reflexe po návratu z praxí (literární část – se zaměřením na výuku a hodnocení) 6. Prostor pro sdílení a společnou reflexi vzhledem ke dvěma výstupům ke zkoušce. 7. Průběžná didaktická interpretace textů 8. Průběžně: inspirativní modelové lekce a aktivity s reflexí
Literatura -
Poslední úprava: Mgr. Filip Komberec, Ph.D. (02.10.2019)

Doporučená literatura

(1)   Beach, Richard et al. Teaching Literature to Adolescents. New York: Routledge, 2011.

(2)   Bruns, Cristina Vischer. Why literature?: the value of literary reading and what it means for teaching. New York: Continuum, 2011.

(3)   CANGELOSI, James S. Strategie řízení třídy: jak získat a udržet spolupráci žáků při výuce. Praha: Portál, 2009.

(4)   ČAPEK, Robert. Moderní didaktika: lexikon výukových a hodnoticích metod. Praha: Grada, 2015. 

(5)   FISHER, Robert. Učíme děti myslet a učit se: praktický průvodce strategiemi vyučování. Praha: Portál, 2011.

(6)   FIŠER, Zbyněk a kol. Tvůrčí psaní v literární výchově jako nástroj poznávání. Brno: Masarykova univerzita, 2012. Dostupné také z: https://munispace.muni.cz/book?id=873.

(7)   Foster, Thomas C. Jak číst literaturu jako profesor: zábavný průvodce ke čtení mezi řádky. Brno: Host, 2016.

(8)   HAUSENBLAS Ondřej. Aktivity před setkáním s básní a při četbě. Kritické listy, roč. 2004, č. 16, s. 5-7.

(9)   Hausenblas, Ondřej. „Čtení s porozuměním a aktivizace žáka: Činnosti před četbou – při četbě – po četbě literárních textů“. In Košťálová, H. a kol.: Čtenářská gramotnost jako vzdělávací cíl pro každého žáka. Praha: Česká školní inspekce, 2010, s. 51–56.

(10)         Hausenblas, Ondřej. „Velké myšlenky ve výuce literatury na ZŠ a SŠ“. Kritické listy 24, 2006, s. 4044.

(11)         Hník, Ondřej. „Školní literární kánon“. Český jazyk a literatura 66, 2015/2016, č. 5, s. 234241.

(12)         Hník, Ondřej. Didaktika literatury: výzvy oboru. Praha: Karolinum, 2014.

(13)         Hník, Ondřej. K problému kvantity poznatků v literární výchově. Český jazyk a literatura 67, 2016/2017, č. 3, s. 8387.

(14)         Chaloupka, Otakar. Interaktivita čtenářství. Český jazyk a literatura 63, 2012/2013, č. 2, s. 5761.

(15)         Kolár, Robert a kol. Interpretace textů: (nejen) ke státní maturitě. Praha: Akropolis, 2010.

(16)         Kostečka, Jiří. Ještě jednou k pojetí výuky literatury na středních školách. [online] Asociace češtinářů. [cit. 2019-09-27] Dostupné z www: <http://www.ascestinaru.cz/jeste-jednou-k-moznostem-vyuky-literatury-na-strednich-skolach/>

(17)         Klumparová, Štěpánka. „Tvořivé přístupy k narativu v didaktice literatury: Narativní transformace a jejich didaktický potenciál“. In Slavík, Jan et al.: Tvorba jako způsob poznávání. Praha: Karolinum, 2013, s. 321344.

(18)         KOŠŤÁLOVÁ H., MÍKOVÁ, Š., STANG, J.: Školní hodnocení žáků a studentů. Praha: Portál 2007.

(19)         KOŠŤÁLOVÁ, H., STRAKOVÁ, J.: Hodnocení (Důvěra, dialog, růst). SKAV 2008. Dostupný z WWW: <http://www.inkluzivniskola.cz/sites/default/files/uploaded/skav_hodnoceni_web.pdf>

(20)         KOŽMÍN, Zdeněk. Interpretace básní. Brno: Masarykova univerzita, 1997.

(21)         KOŽMÍN, Zdeněk. Tvořivý sloh. Malé traktáty a malé scénáře. Praha: Victoria Publishing 1995.

(22)         KYRIACOU, Chris. Klíčové dovednosti učitele: cesty k lepšímu vyučování. Praha: Portál, 2012.

(23)         Lederbuchová, Ladislava. Literatura ve škole. Plzeň: Západočeská univerzita, 2010.

(24)         Moldanová, Dobrava. „Proč a jak studovat dějiny (české) literatury“. Český jazyk a literatura 51, 2000/2001, č.56, s. 141146.

(25)         Moldanová, Dobrava. „Víme, proč učit literaturu?“ Český jazyk a literatura 56, 2005/2006, č. 2, s. 5355.

(26)         NEZKUSIL, Vladimír. Nástin didaktiky literární výchovy: (čtyřletá gymnázia a vyšší třídy víceletých gymnázií): z praxe pro praxi. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2004.

(27)         PETERKA, Josef. Teorie literatury pro učitele. Praha: UK PedF 2006. (zejména pasáže "Ve škole")

(28)         PETTY, Geoffrey. Moderní vyučování. Praha: Portál, 2013.

(29)                Seminář České knižnice. [online] [cit. 2019-09-29] Dostupné z www: <https://www.kniznice.cz/pro-skoly>

(30)         ŠAFRÁNKOVÁ, K. a kol. Metodika čtenářství. Praha:2012. [online] [cit. 2019-14-09]. Dostupné z www: <http://www.varianty.cz/download/pdf/pdfs_210.pdf>

(31)         Trávníček, Jiří. Česká čtenářská republika: generace, fenomény, životopisy. Brno: Host, 2017.

(32)         VALA, J. Poezie v literární výchově. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci 2011.

(33)         VALA, J. Poezie, studenti a učitelé (Recepce, interpretace, výuka). Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci 2013.

(34)         VALA, J., FIC, I. Báseň J. H. Krchovského v recepci mladých čtenářů. In Český jazyk a literatura, roč. 63, 2012/2013, č. 5, s. 209-215.

(35)         VALA, J., FIC, I. Poezie a mladí čtenáři (Výzkum recepce konkrétních básní).  Olomouc: Hanex 2012.

(36)         VALA, J., SLADOVÁ, J. Vliv vyučovacích metod na vztah studentů k poezii.In Český jazyk a literatura, roč. 64, 2013/2014, č. 1, s.  26-33.

(37)         WILIAM, Dylan a LEAHY, Siobhán. Zavádění formativního hodnocení: praktické techniky pro základní a střední školy. Praha: ve spolupráci s nakladatelstvím Martina Romana a projektem Čtení pomáhá vydala EDUkační LABoratoř, z.s., 2016.

 

 

Internetové zdroje zabývající se hodnocením a zásadní školské dokumenty:

(1)  STANG, J., MÍKOVÁ, Š.: Výhody a nevýhody slovního hodnocení. [online] Portál RVP [cit. 2019-15-09]. Dostupné z www: <http://www.rvp.cz/clanek/1523>.

(2)  STANG, J., MÍKOVÁ, Š.: Výhody a nevýhody známkování. [online] Portál RVP [cit. 2019-15-09]. Dostupné z www: <http://www.rvp.cz/clanek/1522>.

(3)   STARÝ, K.: Sumativní a formativní hodnocení. [online] Portál RVP [cit. 2019-15-09]. Dostupné z www: <http://www.rvp.cz/clanek/992>.

(4)  RVP pro gymnázia [online] Portál RVP [cit. 2019-15-09]. Dostupné z www: <http://rvp.cz/informace/dokumenty-rvp/rvp-g>

(5)  RVP pro střední odborné vzdělávání [online] Národní ústav pro vzdělávání [cit. 2019-15-09]. Dostupné z www: <http://www.nuv.cz/t/rvp-os>

(6)  Literatura k hodnocení žáků. [online] Portál RVP [cit. 2019-15-09]. Dostupné z www: <http://www.rvp.cz/clanek/928> .

(7)  Oficiální stránky nové maturitní zkoušky [online] [cit. 2019-15-09]. Dostupné z www:  <https://maturita.cermat.cz/>.

(8)  Katalog požadavků zkoušek společné části maturitní zkoušky. [online] Cermat, Centrum pro zjišťování výsledků vzdělávání. Dostupné z www [cit. 2019-15-09]: <https://maturita.cermat.cz/files/files/katalog-pozadavku/katalog-pozadavku-2018-CJL.pdf>

 

Publikace pro výběr básníků a básnických děl 

·       ČERVENKA, Miroslav et al. Slovník básnických knih: díla české poezie od obrození do r. 1945. Praha: Československý spisovatel, 1990.

·       FIALOVÁ, Alena, ed. V souřadnicích mnohosti: česká literatura první dekády jednadvacátého století v souvislostech a interpretacích.. Praha: Academia, 2014.

·       HRUŠKA, Petr, ed. a kol. V souřadnicích volnosti: česká literatura devadesátých let dvacátého století v interpretacích. Praha: Academia, 2008.

·       Nejlepší české básně 2014. Brno: Host, 2014.

·       Nejlepší české básně 2015. Brno: Host, 2015.

·       Nejlepší české básně 2016.Brno: Host 2016.

·       Nejlepší české básně 2017. Brno: Host, 2017.

·       Nejlepší české básně 2018. Brno: Host, 2018.

·       ZÁBRANA, Jan, ed. Jak se dělá báseň. Praha: Československý spisovatel, 1970.

Požadavky ke zkoušce -
Poslední úprava: Mgr. Filip Komberec, Ph.D. (12.10.2021)

 

Hodnocené výstupy ke zkoušce

-          Příprava k básnické sbírce (respektive vybrané básni/básním)

  • Podle kritérií k přípravě
  • 1-2 vyučovací hodiny
  • Představení didaktického potenciálu včetně umělecké charakteristiky dané sbírky, kontext jejího vydání, místo  v kontextu autorovy tvorby, zhodnocení literárněvědná recepce, význam textu pro současného čtenáře atd.

-          Příprava k literárnímu žánru/ literárnímu směru/ autorské osobnosti

  • Podle kritérií k přípravě
  • 2-4 vyučovací hodiny

 

Doporučená literatura ke zkoušce:

Viz doporučená literatura u prvního až třetího semestru didaktiky (viz požadavky k zápočtu na načteno k jednotlivým semestrům) a materiály ze seminářů.

 

 

 

 

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK