PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Didaktika literatury II - OPNC2L106A
Anglický název: Didactics of literature II
Zajišťuje: Katedra české literatury (41-KCL)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2018
Semestr: letní
E-Kredity: 1
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/2, Z [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: doc. PhDr. Ondřej Hník, Ph.D.
Prerekvizity : OPNC2L103A
Je prerekvizitou pro: OPNC2L111A
Je záměnnost pro: OKNC2L106A
Anotace -
Poslední úprava: doc. PhDr. Ondřej Hník, Ph.D. (11.09.2017)
Seminář Didaktika literatury II. navazuje na seminář Didaktiky literatury I. a prohlubuje vhled do didaktických problémů v něm nastolených. Studenti pracují s tzv. souborem kvalit učitelovy práce. Kurz je rovněž provázán se souvislou pedagogickou praxí, která je v rámci semináře reflektována.
Cíl předmětu
Poslední úprava: doc. PhDr. Ondřej Hník, Ph.D. (11.09.2017)

Cílem kurzu je příprava na vlastní výukovou praxi.

Literatura
Poslední úprava: Mgr. Štěpánka Klumparová, Ph.D. (30.01.2018)

1.      CANGELOSI, J. S.: Strategie řízení třídy. Praha: Portál 2006.

2.      FISCHER, R.:  Učíme děti myslet a učit se. Portál: Praha 2004.

3.       HAUSENBLAS, O., ŠLAPAL, M., ZMRZLÍK, M. Nápadník menteeho. Nový Jičín: KVIC, 2015. [online] [cit. 2015-29-09]. Dostupné z www: <http://share.kvic.cz/Documents/Mentee_CD.pdf>.

4.      HAUSENBLAS, O.: Velké myšlenky ve výuce literatury na ZŠ a SŠ.  Kritické listy [online] roč. 2006, č. 24. [cit. 2011-19-02]. Dostupné z www: <http://www.kritickemysleni.cz/klisty.php?co=klisty24_velkemyslenky>.

5.      HNÍK, O., KLUMPAROVÁ, Š.: Evropský referenční rámec pro literární výchovu na ZŠ a SŠ (Projekt LIFT2). Recenzovaný sborník příspěvků vědecké konference s mezinárodní účastí – Sapere Aude 2011. Hradec Králové: MAGNANIMITAS, 1. vyd. 2011. ISBN 978-80-904877-2-7, ETTN

          085-11-11006-03-8.  Webové stránky evropského projektu LIFT2: http://cz.literaryframework.eu/projectinfo.html

6.      KOŠŤÁLOVÁ, H.; Čteme si a přemýšlíme o tom nahlas. Kritické listy [online] roč. 2002, č. 6 [cit. 2010-04-04]. Dostupný z WWW: <http://www.kritickemysleni.cz/klisty.php?co=klisty6_ctemesinahlas>. ISSN 1214-5823.

7.      KOŠŤÁLOVÁ, H., HAUSENBLAS, O.: Plánování pozpátku. Kritické listy [online] roč. 2004, č. 16 [cit. 2011-19-02]. Dostupný z WWW: <http://www.kritickemysleni.cz/klisty/16/_komplet.pdf>

       Článek věnovaný fázi evokace:

8.  KOŠŤÁLOVÁ, H., HAUSENBLAS, O.: Co je E – U – R. [online] In Kritické listy [cit. 2011-02-18]. Dostupné z <http://www.kritickemysleni.cz/klisty.php?co=klisty22_eur>.

      Článek věnovaný fázi uvědomění9.

9. KOŠŤÁLOVÁ, H., HAUSENBLAS, O.: Co je E – U – R. [online] In Kritické listy [cit. 2011-02-18]. Dostupné z  <http://www.kritickemysleni.cz/klisty/23/_komplet.pdf>, s. 57-59.

       Článek věnovaný fázi reflexe:

10. KOŠŤÁLOVÁ, H., HAUSENBLAS, O.: Co je E – U – R [online] In Kritické listy [cit. 2011-02-18].Dostupné z  <http://www.kritickemysleni.cz/klisty.php?co=klisty24_eur >.

11.  Košťálová, H., Šafránková, K., Hausenblas, O., Šlapal, M. Čtenářská gramotnost jako vzdělávací cíl pro každého žáka. Praha: ČŠI, 2010. [online] [cit. 2009-18-09]. Dostupné z www: <http://www.csicr.cz/cz/85256-ctenarska-gramotnost-jako-vzdelavaci-cil-pro-kazdeho-zaka>.

12.  KYRIACOU, CH. Klíčové dovednosti učitele. Portál: Praha 2008.

13.  LEDERBUCHOVÁ, L.: Literatura ve škole. ZČU: Plzeň 2010.

14.  MIKOVÁ, Š., STANG, J.: Typologie osobností u dětí. Portál: Praha 2010.

15.  ŠAFRÁNKOVÁ, K. a kol.: Metodika čtenářství. Praha 2012. [online] [cit. 2013-18-09]. Dostupné z www: <http://www.varianty.cz/download/pdf/pdfs_210.pdf>

16.  Šlapal, M., Košťálová, H., Hausenblas, O. Metodika rozvoje čtenářství a čtenářské gramotnosti. KVIC: Nový Jičín 2012. [online] [cit. 2009-18-09]. Dostupné z www: <http://www.kvic.cz/aktualita/2370/Metodika_rozvoje_ctenarstvi_a_ctenarske_gramotnosti >

17. ŠLAPAL, M., KOŠŤÁLOVÁ, H. A HAUSENBLAS, O. Sborník pozoruhodných textů. Nový Jičín: KVIC 2012. [online] [cit. 2013-18-09]. Dostupné z www: <http://www.kvic.cz/aktualita/2372/Sbornik_pozoruhodnych_textu>

 

Časopis Kritická gramotnost. [online] [cit. 2016-22-02]. ISSN 2464-6318. Dostupné z www: <http://www.kellnerfoundation.cz/pomahame-skolam-k-uspechu/projekt/pedagogicke-inspirace/casopis-kriticka-gramotnost>  

Sylabus
Poslední úprava: doc. PhDr. Ondřej Hník, Ph.D. (11.09.2017)

Seminář Didaktika literatury II. navazuje na seminář Didaktiky literatury I. a prohlubuje vhled do didaktických problémů v něm nastolených. Studenti pracují s tzv. souborem kvalit učitelovy práce. Kurz je rovněž provázán se souvislou pedagogickou praxí, která je v rámci semináře reflektována.

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: doc. PhDr. Ondřej Hník, Ph.D. (11.09.2017)

Zápočet bude udělen za aktivní a pravidelnou účast v semináři a za odevzdání úkolů, které vyplynou z náplně semináře. Počet možností získat zápočet: 3.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK