PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Didaktika literatury I - OPNC2L103A
Anglický název: Methodology of Literature I
Zajišťuje: Katedra české literatury (41-KCL)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2017
Semestr: zimní
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/2, Z [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: doc. PhDr. Ondřej Hník, Ph.D.
Je prerekvizitou pro: OPNC2L106A
Je záměnnost pro: OKNC2L103A
Anotace -
Poslední úprava: Mgr. Filip Komberec, Ph.D. (01.10.2020)
V zimním semestru bude seminář probíhat online - virtuální místnost najdete pod tímto odkazem: https://cesnet.zoom.us/j/95622438564 Seminář je obecně zaměřen na čtenářství a jeho rozvoj (převážně na 2. stupni ZŠ). Studenti mapují své vlastní čtenářství, které je předpokladem pro to, aby mohli rozvíjet čtenářství u druhých (u svých žáků). Učí se rozlišovat mezi čtenářskou strategií a dovedností a dozvědí se, jak žáky vést při osvojování čtenářských strategií. Seznamují se s výsledky mezinárodních výzkumů zaměřených na čtenářskou gramotnost. V odborné literatuře se poučí se o čtenářství pubescentních žáků, snaží se zorientovat v jejich čtenářských preferencích (čtou konkrétní tituly). Studenti si v semináři vyzkoušejí několik metod, které podporují rozvoj čtenářství, použité metody společně reflektují. Interpretují texty z didaktického hlediska, pojmenovávají jejich didaktický potenciál. Diskutují nad základními kurikulárními dokumenty. Promýšlejí, jak (v jaké míře) by v literární výchově měly být zastoupeny její jednotlivé složky. Studenti jsou rovněž v rámci semináře vyzváni k návštěvě hodin literární výchovy na 2. stupni ZŠ; jejich zkušenosti se potom na semináři sdílejí a reflektují. Na tento typ práce dále navazuje v kurzech Didaktika literatury II. a III. práce s tzv. souborem kvalit učitelovy práce.
Cíl předmětu
Poslední úprava: doc. PhDr. Ondřej Hník, Ph.D. (11.09.2017)

Cílem kurzu je příprava na vlastní výukovou praxi.

Literatura -
Poslední úprava: Mgr. Filip Komberec, Ph.D. (02.10.2020)

Doporučená literatura:

(1)  Beach, Richard et al. Teaching Literature to Adolescents. New York: Routledge, 2011.

 

(2)  Bruns, Cristina Vischer. Why literature?: the value of literary reading and what it means for teaching. New York: Continuum, 2011.

 

(3)  Čtenářství, jeho význam a podpora Výzkum, teorie a praxe v České republice a Spolkové republice Německo. Praha: SKIP 2008. [online]. Dostupný z WWW: <http://www.skipcr.cz/dokumenty/ctenarstvi.pdf>

 

(4)  FOSTER, T. C. Jak číst romány jako profesor.  Brno: Host, 2014. ISBN 978-80-7294-929-8.

 

(5)  Foster, Thomas C. Jak číst literaturu jako profesor: zábavný průvodce ke čtení mezi řádky. Brno: Host, 2016.

 

(6)  Hausenblas, Ondřej. „Velké myšlenky ve výuce literatury na ZŠ a SŠ“. Kritické listy 24, 2006, s. 4044.

 

(7)  Hník, Ondřej. „Školní literární kánon“. Český jazyk a literatura 66, 2015/2016, č. 5, s. 234241.

 

(8)  Hník, Ondřej.Didaktika literatury: výzvy oboru. Praha: Karolinum, 2014.

 

(9)  Hník, Ondřej. K problému kvantity poznatků v literární výchově. Český jazyk a literatura 67, 2016/2017, č. 3, s. 8387.

 

(10)        Chaloupka, Otakar.Interaktivita čtenářství. Český jazyk a literatura 63, 2012/2013, č 2, s. 5761.

 

(11)        Klumparová, Štěpánka. „Tvořivé přístupy k narativu v didaktice literatury: Narativní transformace a jejich didaktický potenciál“. In Slavík, Jan et al.: Tvorba jako způsob poznávání. Praha: Karolinum, 2013, s. 321344.

 

(12)         Košťálová, H., Šafránková, K., Hausenblas, O., Šlapal, M. Čtenářská gramotnost jako vzdělávací cíl pro každého žáka. Praha: ČŠI, 2010. [online] [cit. 2020-13-09]. Dostupné z www: <http://www.csicr.cz/cz/85256-ctenarska-gramotnost-jako-vzdelavaci-cil-pro-kazdeho-zaka>

 

(13)         KOŠŤÁLOVÁ, H.; Čteme si a přemýšlíme o tom nahlas. Kritické listy [online] roč. 2002, č. 6.

 

(14)         Kramplová, I. a kol. Netradiční úlohy aneb čteme s porozuměním. Praha: ÚIV, 2002. ISBN 80-211-0416-3. [online] [cit. 2009-26-10]. Dostupné z www. <http://www.uiv.cz/clanek/535/1608>.

 

(15)         KRAMPLOVÁ, I.: Zakroužkuj-  vyber - zdůvodni – hodnocení čtenářských úloh PISA 2009. Praha: ÚIV 2011. [online] Portál ÚIV [cit. 2011-11-09]. Dostupné z www: <http://www.uiv.cz/clanek/205/2109>

 

(16)         LEDERBUCHOVÁ, L.: Dítě a kniha. O čtenářství jedenáctiletých. Plzeň: Aleš Čeněk, s.r.o. 2004. ISBN 80-86898-01-6.

 

(17)        Lederbuchová, Ladislava. Literatura ve škole. Plzeň: Západočeská univerzita, 2010.

 

(18)         MANGUEL,A.: Dějiny čtení. Brno: Host, 2007. ISBN 978-80-7294-231-2.

 

(19)        Moldanová, Dobrava. „Proč a jak studovat dějiny (české) literatury“. Český jazyk a literatura 51, 2000/2001, č.56, s. 141146.

 

(20)        Moldanová, Dobrava. „Víme, proč učit literaturu?“ Český jazyk a literatura 56, 2005/2006, č. 2, s. 5355.

 

(21)        Nezkusil, Vladimír.Nástin didaktiky literární výchovy: (čtyřletá gymnázia a vyšší třídy víceletých gymnázií): z praxe pro praxi. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2004. 

 

(22)         PENNAC, D.: Jako román. Praha: Mladá fronta, 2004. ISBN 80-204-1140-2.

 

(23)         PISA Koncepční rámec čtenářské gramotnosti. Praha: ČŠI. [online] [cit. 2020-13-09]. Dostupné z www:  <https://1url.cz/Dz4UO>

 

(24)        POLÁKOVÁ, I., BĚLINOVÁ E., INGROVÁ, A. S knihou po škole: školní čtenářské kluby. Praha: Nová škola, 2014. ISBN 978-80-905807-0-1. [online] [cit. 2020-13-09]. <https://1url.cz/tz4UY>

 

(25)        PRÁZOVA, I. České děti a mládež jako čtenáři 2017. Brno: Host, 2018.

 

(26)         PRÁZOVA, I. České děti jako čtenáři. Brno: Host, 2014.

 

(27)         ŠAFRÁNKOVÁ, K. a kol.: Metodika čtenářství. Praha2012. (materiál vzniklý v rámci projektu Jak efektivně vyučovat průřezová témata a zároveň rozvíjet čtenářství.) [online] [cit. 2020-13-09]. Dostupné z www: <https://www.varianty.cz/download/docs/64_metodika-c-tena-r-stvi.pdf>

 

(28)         ŠAFRÁNKOVÁ, K.: Záznamy o četbě, které se osvědčily. Kritické listy [online] roč. 2006, č. 24, s. 16-18.

 

(29)         ŠLAPAL, M., KOŠŤÁLOVÁ, H. A HAUSENBLAS, O.  Sborník pozoruhodných textů. Nový Jičín: KVIC 2012. [online] [cit. 2020-13-09]. Dostupné z www: <http://www.kvic.cz/aktualita/2372/Sbornik_pozoruhodnych_textu>

 

(30)         ŠLAPAL, M., KOŠŤÁLOVÁ, H. A HAUSENBLAS, O. Metodika rozvoje čtenářství a čtenářské gramotnosti. Nový Jičín: KVIC 2012. [online] [cit. 2013-18-09]. Dostupné z www: <http://www.kvic.cz/aktualita/2370/Metodika_rozvoje_ctenarstvi_a_ctenarske_gramotnosti>.

 

(31)        Trávníček, Jiří. Česká čtenářská republika: generace, fenomény, životopisy. První vydání. Brno: Host, 2017.

 

(32)         Trávníček, Jiří. Rodina, škola, knihovna: náš vztah ke čtení a co ho ovlivňuje (2018). První vydání. Brno: Host, 2019.

 

(33)         VALA, J. Didaktika literatury. Vybrané kapitoly pro učitele základní školy. Olomouc: Hanex, 2017. Dostupné z WWW: <http://kcjl2.upol.cz/vala/ndkl/oporandkl.pdf>

 

(34)         VALA, J., FIC, I. Poezie a mladí čtenáři (výzkum recepce konkrétních básní). Olomouc: Hanex, 2012. 

 

(35)         VĚŘÍŠOVÁ, I. a kol.: Kudy vede cesta ke čtenáři? (Rozvoj dětského čtenářství na druhém stupni ZŠ). Praha 2007 [online]. Dostupný z WWW: <https://1url.cz/qMZZr>. ISBN 978-80-254-0669-4.

 

(36)         Wolfová, Maryanne. Čtenáři, vrať se. Brno: Host, 2020.

 

 

 

 

 

 

 

Portály zabývající se čtením a čtenářskou gramotností a zásadní školské dokumenty:

 

(1)   International Reading Asociation.[online] [cit. 2009-18-09]. Dostupné z www:

 

< http://www.reading.org>.

 

(2)   Kritická gramotnost [online] [cit. 2016-13-10]. Dostupné z www: http://www.kellnerfoundation.cz/pomahme-skolam-k-uspechu/projekt/pedagogicke-inspirace/casopis-kriticka-gramotnost

 

(3)   Metodický portál RVP [online] [cit. 2009-18-09]. Dostupné z www: <http://rvp.cz >

 

(4)   RVP pro ZV  [online] [cit. 2009-18-09]. Dostupné z www: <http://rvp.cz/informace/dokumenty-rvp/rvp-zv >

 

(5)   RVP pro gymnázia [online] [cit. 2009-18-09]. Dostupné z www: <http://rvp.cz/informace/dokumenty-rvp/rvp-g>

 

(6)   RVP pro střední školy [online] [cit. 2009-18-09]. Dostupné z www:

 

< http://www.nuov.cz/ramcove-vzdelavaci-programy >

 

Sylabus
Poslední úprava: doc. PhDr. Ondřej Hník, Ph.D. (11.09.2017)

Seminář je obecně zaměřen na čtenářství a jeho rozvoj (převážně na 2. stupni ZŠ). Studenti mapují své vlastní čtenářství, které je předpokladem pro to, aby mohli rozvíjet čtenářství u druhých (u svých žáků). Učí se rozlišovat mezi čtenářskou strategií a dovedností a dozvědí se, jak žáky vést při osvojování čtenářských strategií. Seznamují se s výsledky mezinárodních výzkumů zaměřených na čtenářskou gramotnost. V odborné literatuře se poučí se o čtenářství pubescentních žáků, snaží se zorientovat v jejich čtenářských preferencích (čtou konkrétní tituly). Studenti si v semináři vyzkoušejí několik metod, které podporují rozvoj čtenářství, použité metody společně reflektují. Interpretují texty z didaktického hlediska, pojmenovávají jejich didaktický potenciál. Diskutují nad základními kurikulárními dokumenty. Promýšlejí, jak (v jaké míře) by v literární výchově měly být zastoupeny její jednotlivé složky. Studenti jsou rovněž v rámci semináře vyzváni k návštěvě hodin literární výchovy na 2. stupni ZŠ; jejich zkušenosti se potom na semináři sdílejí a reflektují. Na tento typ práce dále navazuje v kurzech Didaktika literatury II. a III. práce s tzv. souborem kvalit učitelovy práce.

Podmínky zakončení předmětu -
Poslední úprava: doc. PhDr. Ondřej Hník, Ph.D. (11.09.2017)

Zápočet bude udělen za aktivní a pravidelnou účast v semináři a za odevzdání úkolů, které vyplynou z náplně semináře. Počet možností získat zápočet: 3.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK