PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Mediální výchova - OPNC2C123B
Anglický název: Media Education
Zajišťuje: Katedra českého jazyka (41-KCJ)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2019
Semestr: letní
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/1, Z [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PhDr. Radka Holanová, Ph.D.
Anotace -
Poslední úprava: doc. PhDr. PaedDr. Anna Kucharská, Ph.D. (11.01.2024)
Studenti získají praktické i teoretické znalosti z oboru mediální komunikace, jež jsou aplikovány na oblast mediální výchovy a její výuky na ZŠ a SŠ. Základní okruhy: Manipulace v médiích, reklamní komunikace, zpravodajství a jeho ne/objektivita, desinformace, propaganda, násilí v médiích, kyber-šikana a obrana proti ní, aktivní přístup k médiím, elektronická komunikace a její specifika, jazyková specifika mediální komunikace, mediální produkty a jejich uspořádání, výstavba mediálního textu, mediální publikum, mediální výchova v učebnicích českého jazyka.
Literatura
Poslední úprava: doc. PhDr. PaedDr. Anna Kucharská, Ph.D. (15.01.2024)

BLAŽEK, Bohuslav. Tváří v tvář obrazovce. 1. vyd. Praha: Sociologické nakladatelství, 1995, 199 s. Studie (Sociologické nakladatelství). ISBN 80-858-5011-7.

BURTON, Graeme. Úvod do studia médií. 1. vyd. Brno: Barrister, 2001, 391 s. Studium. ISBN 80-859-4767-6.

ČMEJRKOVÁ, Světla. Reklama v češtině: Čeština v reklamě. Vyd. 1. Praha: Leda, 2000, 258 s. ISBN 80-859-2775-6.

ECKERTOVÁ, Lenka a Daniel DOČEKAL. Bezpečnost dětí na internetu: rádce zodpovědného rodiče. 1. vyd. Brno: Computer Press, 2013, 224 s. ISBN 978-80-251-3804-5.

ECKERTOVÁ, Lenka. Hustej internet. Praha: Petr Prchal, 2014, 87 s. ISBN 978-80-87003-39-8.

GREGOR, M., VEJVODOVÁ, P.: Nejlepší kniha o fake news, dezinformacích a manipulacích!!!Brno: C-Press, 2018

JIRÁK, Jan a Barbara KÖPPLOVÁ. Média a společnost. Vyd. 2. Praha: Portál, 2007, 207 s. ISBN 978-80-7367-287-4.

JIRÁK, Jan. Média a násilí: přednášky a diskuse ze semináře, který uspořádaly společnost Corona a Stálá komise pro sdělovací prostředky Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky v rámci Mezinárodního festivalu animovaných filmů AniFest 2005 (Třeboň, 7. května 2005). Vyd. 1. Praha: Corona, 2005, 72 s. ISBN 80-903-3635-3.

MCLUHAN, Marshall. Jak rozumět médiím: extenze člověka. 2., rev. vyd., V Mladé frontě 1. Praha: Mladá fronta, 2011, 399 s. Strategie. ISBN 978-80-204-2409-9.

MCQUAIL, Denis. Úvod do teorie masové komunikace. Vyd. 1. Praha: Portál, 1999, 447 s. ISBN 80-717-8200-9

MIČIENKA, Marek a Jan JIRÁK. Základy mediální výchovy. Vyd. 1. Praha: Portál, 2007, 295 s. ISBN 978-80-7367-315-4.

STRACHOTA a kol.: Být v obraze 2. Praha: Člověk v tísni, 2019

ŠEBESTA, Karel. Od jazyka ke komunikaci: didaktika českého jazyka a komunikační výchova. Vyd. 1. Praha: Karolinum, 1999, 157 s. Acta Universitatis Carolinae. ISBN 80-718-4711-9.

https://www.deti-a-media.cz/

https://medialnivychova.fsv.cuni.cz/

http://svetmedii.info/

https://zvolsi.info/

https://manipulatori.cz/

Sylabus
Poslední úprava: doc. PhDr. PaedDr. Anna Kucharská, Ph.D. (11.01.2024)

 

Témata seminářů:

1. Mediální výchova jako jedna z modernizačních tendencí ve výuce; mediální gramotnost a její složky; aktivní přístup k médiím.

2. Vyhledávání informací v médiích; manipulace v médiích, její rozpoznávání a obrana proti ní.

3. Fake news, dezinformační weby.

4. Aktivity zaměřené na výběr, analýzu a tvorbu mediálních textů; projekty ve výuce mediální výchovy.

5. Persvazivní prostředky reklamy, tvorba reklamních komunikátů.

6. Různé druhy zpravodajství, zpravodajské hodnoty, infotainment, objektivita.

7. Youtube a jeho vliv na děti.

8. Verbální a neverbální násilí v médiích.

9. Jazyk elektronické komunikace, bezpečná komunikace na internetu.

10. Etika v médiích, etické kodexy, předsudky v médiích.

 

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: doc. PhDr. PaedDr. Anna Kucharská, Ph.D. (11.01.2024)

Aktivní účast na seminářích. Povolena je max. jedna absence. Seminární práce - téma dle domluvy na prvním semináři. Termín odevzdání první verze: 29. 4. 2022

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK