PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Didaktika českého jazyka I - OPNC2C101A
Anglický název: Didactics of Czech Language I
Zajišťuje: Katedra českého jazyka (41-KCJ)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2021
Semestr: zimní
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:1/1, Zk [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: prof. PhDr. Martina Šmejkalová, Ph.D.
Je prerekvizitou pro: OPNC2C105A, OPNC2C113A
Je záměnnost pro: ON2303101, OKNC2C101A
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Poslední úprava: PhDr. Eliška Doležalová, Ph.D. (14.09.2020)
Úvod do problematiky didaktiky českého jazyky jako vědecké disciplíny, historie oboru, současný stav. Orientace v odborné literatuře, bezpečná znalost současných učebnicových řad, kurikulárních materiálů, odborných časopisů. Orientace v aktuálních didaktických trendech. Studenti si ověří základní vědomosti a částečně si osvojí základní dovednosti potřebné pro výuku českého jazyka (složky jazyk a komunikační výchova) na ZŠ a SŠ: složky předmětu, cíl a obsah výuky na ZŠ i SŠ - jednotlivé tematické celky, normativní dokumenty, termíny užívané při výuce ČJ, hodnocení a klasifikace, dokáží plánovat svou činnost na základě učebních dokumentů (včetně přípravy na konkrétní vyučovací hodinu ČJ), provést didaktickou analýzu učiva - vytipovat problémy při výuce ČJ, pracovat s učebnicemi a dalšími pomůckami, diktovat diktát, připravit písemnou přijímací zkoušku na SŠ, sledovat odbornou literaturu. Zvláštní pozornost bude věnována praktickým dovednostem při výuce zvukové stránky jazyka a kultury mluveného projevu, pravopisu, tvarosloví a obecných poučení o jazyce.
Cíl předmětu
Poslední úprava: PhDr. Eliška Doležalová, Ph.D. (14.09.2020)

Cíl: Absolvent bude seznámen s didaktikou českého jazyka jako vědeckou disciplínou, získá bezpečnou orientaci v oboru do té míry, aby byl schopen fundovaně a kriticky posoudit současné kurikulární a edukační materiály, adekvátně volit cíle vyučování a vyučovací metody. Zároveň si osvojí nutné dovednosti k výuce zvukové stránky jazyka a kultury mluveného projevu, pravopisu, tvarosloví a obecných poučení o jazyce.

Deskriptory
Poslední úprava: PhDr. Eliška Doležalová, Ph.D. (29.09.2020)

Přednáška

Výuka bude probíhat v prostředí Moodle – je zde vytvořen kurz https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=10754 (důležité je to ID kurzu na konci odkazu, tedy 10754), neboť kurzů „Didaktika českého jazyka I“ je tam více. Do kurzu je třeba se zapsat.

Studenti budou plnit průběžně zadané úkoly, kontrola online na seminářích. Nedílnou součástí je samostudium zadané literatury ke konkrétním tématům.

 

Semináře

Výuka bude probíhat online, a to v reálném čase ve virtuálním univerzitním prostředí MS Teams. Studující se do virtuální místnosti dostanou přes odkaz, který jim vždy bude předem zaslán prostřednictvím SIS. Doporučuji studentům, aby si danou platformu pro on-line výuku vyzkoušeli s dostatečným předstihem.

Studenti budou kromě aktivní účasti při online výuce plnit průběžně zadané úkoly a řešit výukové situace.

Literatura
Poslední úprava: PhDr. Eliška Doležalová, Ph.D. (28.01.2021)

Ke studiu

povinná:

Čechová, M.; Styblík, V.: Čeština a její vyučování. Praha : SPN, 1998.

Hauser, P. a kol.: Didaktika českého jazyka pro 2. stupeň ZŠ I., II. Brno : MU, 1994.

Hájková, E. a kol. Čeština ve škole 21. století I-IV.  Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2012-.

Kostečka, J.: Do světa češtiny jinak. Praha : H&H, 1993.

Novotná, J. a kol. Příprava a analýza didaktických situací. Praha: JČMF, 2006.

Šebesta, K.: Od jazyka ke komunikaci. Didaktika českého jazyka a komunikační výchovy. Praha : Karolinum, 2005.

Šmejkalová, M., Slavík, J. K pojetí didaktiky českého jazyka jako vědecké disciplíny. Studie z aplikované lingvistiky 7/1. 2015, s. 111–120. 

Šmejkalová, M. Didaktika českého jazyka. In Stuchlíková, I. a kol. Oborové didaktiky: vývoj, stav, perspektivy. Brno: Masarykova Universita, 2015, s. 17–40. 

Šmejkalová, M., Chvál, M. Řešení úloh z morfologie češtiny žáky 4.–9. ročníku základních škol. Studia Paedagogica. 25/1, 2020, s. 127-154.   

Šmejkalová, M. Teorie didaktických situací - nová výzva pro didaktiku morfologie českého jazyka. Didaktické studie, roč.4, číslo 1, 2012.

Štěpáník a kol.: Školní výpravy do krajiny češtiny. Didaktika českého jazyka pro základní školy. Praha : Fraus, 2020.

 

Štěpáník, S.; Šmejkalová, M.: Průvodce začínajícího češtináře. Praha: PedF UK, 2017.

Štěpáník, S. (2019). O nutnosti obsahově zaměřeného přístupu v didaktice češtiny. Didaktické studie, 11(1), 13–25.

Štěpáník, S. (2018/2019). Kognitivně-komunikační princip jako základní východisko výuky českého jazyka. Český jazyk a literatura, 69(5), 214–223.

Tonucci, F.: Vyučovat nebo naučit? Praha : SVI PedF UK 1994.

www.rvp.cz

Učebnice ČJ pro SŠ a 2. stupeň ZŠ

odborné časopisy - např. Český jazyk a literatura, Didaktické studie, Naše řeč ad.

 

doporučená:

Fisher, R.: Učíme děti myslet a učit se. Praha : Portál, 1997.

Grecmanová, H.; Novotný, P.; Urbanovská, E.: Podporujeme aktivní myšlení a samostatné učení žáků. Olomouc : Hanex, 2000.

Hausenblas, O.: Vrátíme smysl hodinám češtiny? Jinočany, 1992.

Kalhous, Z.; Obst, O.: Školní didaktika. Praha : Portál, 2009.

Maňák, J.: Alternativní metody a postupy. Brno : MU, 1997.

Maňák, J.; Švec, V.: Výukové metody. Brno : Paido, 2003.

Průcha, J. Moderní pedagogika. 1. vyd. Praha : Portál, 1997.

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: PhDr. Eliška Doležalová, Ph.D. (29.09.2020)

Ústní zkouška prověří:

a) teoretickou znalost zadané studijní literatury, kurikulárních a edukačních materiálů a hlavních témat současné didaktiky, domácí i zahraniční

b) praktické dovednosti - výukové situace pro SZK - dostupné na webu katedry (https://kcj.pedf.cuni.cz/PEDFKCJ-46.html).

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: PhDr. Eliška Doležalová, Ph.D. (14.09.2020)

Ke zkoušce se smí přihlásit studenti, kteří splnili tyto podmínky:

1. Aktivní účast na seminářích (povolena je jedna neomluvená absence).

2. Průběžné plnění úkolů, které budou zadávány v semináři.

3. Příprava jedné výukové situace (viz web katedry https://kcj.pedf.cuni.cz/PEDFKCJ-46.html) vztahující se obsahově k Didaktice ČJ I (zvuková stránka jazyka a kultura mluveného projevu, pravopis, tvarosloví a obecná poučení o jazyce) a její prezentace v semináři.

 

 

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK