PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Paleoanthropology - OPNB4B037B
Anglický název: Paleoanthropology
Zajišťuje: Katedra biologie a environmentálních studií (41-KBES)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2023
Semestr: oba
E-Kredity: 2
Rozsah, examinace: 0/1, KZ [HT]
Počet míst: zimní:neurčen / neurčen (neurčen)
letní:neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: angličtina
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
předmět lze zapsat v ZS i LS
Garant: doc. RNDr. Václav Vančata, CSc.
Vyučující: doc. RNDr. Václav Vančata, CSc.
Anotace -
Poslední úprava: doc. RNDr. Václav Vančata, CSc. (19.09.2019)
Semináře jsou v úvodních částech zaměřených na evoluční a problémy současné paleoantropologie. Tato část poskytuje teoretické informace o fylogenezi primátů se zvláštním ohledem na evoluci hominidů fosilní důkazy o evoluci jednotlivých skupin primátů. V rámci paleoantropologie se zvláštní pozornost věnuje fosilním důkazům o původu a evoluci hominoidů, původu a evoluci homininů včetně základních fosilních důkazů rané evoluce homininů a původu a evoluce rodu Homo a jeho druhů. Paleobiogeografické a paleoekologické aspekty jsou základě vysvětlování fylogeneze jednotlivých skupin primátů. Přehled důkazů o biologické a kulturní diverzifikaci Homo sapiens od paleolitu do Neolitu a migraci nedávných lidských populací. Tato část zahrnuje základní paleogenetické důkazy o evoluce Homo sapies. Zvláštní pozornost bude věnována vysvětlení základních etap evoluce , které jsou důležité pro výuku paleoantropologie a lidského evoluce ve školách. 1) Paleoantropologie a evoluční antropologie, archeologie a paleoekologie, modely v evoluční antropologii, primátologie a evoluční antropologie 2) Teoretické aspekty fylogeneze vyšších primátů a základní adaptivní mechanismy, adaptivní strategie vyšších primátů 3) Vznik primátů a teorie evoluce primátů, fylogeneze primátů v paleogénu, evoluce hominoidů na přelomu oligocénu a miocénu 4) Evoluce primátů ve středním miocénu, základní rozdíly mezi spodně a středně miocéními a svrchně miocéními hominoidy 5) Vznik pokročilých hominoidů, vznik hominidů, jejich diverzita a nejstarší nálezy hominidů, lidoopi a nejstarší Homininae, základní znaky hominidů a mechanismy hominizačního procesu 6) Nejstarší homininé a australopitéci a jejich první adaptivní radiace, druhá adaptivní radiace hominidů - vznik rodu Homo - základní charakteristiky a diferenciace, hlavní příčiny jejich diversity. Fylogeneze rodu Homo, systematika raných forem rodu Homo, archaický Homo sapiens 7) Evoluce velikosti těla a základních proporcí raných hominidů, sexuální dimorfismus a základní ekologické parametry raných hominidů, encefalizace a potravní adaptace raných hominidů 8) Lidoopi a hominidé, nové poznatky o chování a sociální struktuře lidoopů, možnosti jejich využití při poznávání evoluce hominidů 9) Paleoantropologie a behaviorální ekologie, základní ekologické adaptace hominidů, ekologické aspekty fylogeneze hominidů 10) Paleogenetika – výzkum prehistorických populací, metody získávání DNA z kostry, moderní formy člověka a jejich příbuznost se současnými populacemi, význam starobylých genetických příměsi v genomu současného člověka, 11) Kolonizace světa hominidy - jednotlivé etapy kolonizačních vln, kolonizace a diversita hominidů
Deskriptory
Poslední úprava: doc. RNDr. Václav Vančata, CSc. (21.02.2024)

Paleoanthropology bude 5 základních presenčních přednášek.

odkaz na tým PEDF-Paleoanthropology | Obecné | Microsoft Teams

https://teams.microsoft.com/l/team/19%3Aw5sRaPkg41FcI0jOjI2uOYaW8lklu431EhtuNhIMb1M1%40thread.tacv2/conversations?groupId=9bc7a146-7330-4af6-bd0a-554da5ad61d8&tenantId=e09276da-f934-4086-bf08-8816a20414a2

základní informace přednášky a filmy- dále pak https://sites.google.com/view/paleoanthropology/home  literatura a také presentace.  Budou zadány 4 úkoly s využitím přednášek plus analýza filmů – studenti budou průběžně podle pokynů vyučujícího odevzdávat  v MsTeams:

Vznik vyšších primátů - První práce by se měla zaměřit na evoluci primátů, zejména však na vznik a evoluci hominoidů s ohledem na vznik nejstarších příbuzných úzkonosých primátů jako celku, práce v rozsahu do 5 stran; Evoluce hominidů-lidoopi - Druhá práce by se měla zaměřit na evoluci hominoidů, zvláště na evoluci a vznik hominidů a archaických homininů, práce v rozsahu do 5 stran; Evoluce homininů Australopithecus Homo Třetí práce by se měla zaměřit na evoluci raných homininů, zejména však na evoluci pokročilých forem s ohledem na vznik a evoluci nejstarších forem rodu Homo, práce v rozsahu do 5 stran; Evoluce Homo sapiens - Čtvrtá práce by se měla zaměřit na evoluci Homo sapiens, s ohledem na jeho morfologickou, genetickou a ekologickou diversitu. Fáze archaického Homo sapiens, neandrtálci, denisované a další, které považujeme za formy Homo sapiens, jiné druhy jako Homo floresiensis, Homo naledi a další můžeme považovat za specifické druhy s neznámých genomem), práce v rozsahu 5 nebo i více stran.

Videa - Evoluce hominidů a jejich předků – práce v rozsahu 5 nebo i více stran; Videa - Evoluce homo sapiens - práce v rozsahu 5 nebo i více stran 

12 hodin přímé výuky, z toho 12 H cvičení, obsahem nepřímé výuky bude samostudium studijních opor (viz doporučená literatura), pak příprava 6 prací z vybraných tématik evoluce homininů,  vycházejících ze studijních opor a a prezentací na webových stránkách (celkem cca 36 hodin), které by měly být zaměřeny na pochopení významu znalosti paleoantropologie a evoluční antropologie a analýza kritická reflexe vybraného filmu s tématikou evoluce Homo sapiens včetně jeho archaických forem možného uplatnění možného upratnění znalostí evoluce člověka ve výuce na základních i středních školách.

 

Literatura
Poslední úprava: doc. RNDr. Václav Vančata, CSc. (26.01.2024)

Fleagle J. G., 2013: Primate Adaptation and Evolution (3rd edition). Academic Press, Inc., London

Henke, W., Tattersall I., Hardt T., (eds.), 2015. Handbook of Paleoanthropology I -III (2nd ed.), Springer‐Verlag Berlin Heidelberg New York

Trinkaus E., (2005). Early Modern Humans. Annual Revue of Antropology, 34: 207–30

Vančata,V., (2012): Paleoantropologie a evoluční antropologie. Praha: Nakladatelství PedF UK v Praze.

Vančata,V., 2014. Změní nové metody datování náš názor na evoluci člověka ve svrchním paleolitu? Culturologie 3: 18 - 24.

Vančata V., (2018): Jak současná paleogenetika přispívá ke změně našeho chápání vzniku, vývoje a migrací moderních lidských skupin. Biologie, chemie a zeměpis 1/2018: 35-44 DOI: 10.14712/25337556.2018.1.4 (RIV)

Vančata,V., (2016): Nové nálezy homininů a jejich význam z hlediska současného chápání fylogeneze člověka a jeho předků (2). Biologie, chemie a zeměpis 1/2016: 13-20  (RIV)

Vančata V.(2015). Australopithecus deyiremeda – klíčový objev nebo jeden z mnoha? 20. srpna 2015 http://www.veda.muni.cz/vite/6486-australopithecus-deyiremeda-klicovy-objev-nebo-jeden-z-mnoha#.Voqs_1kXuDU

Vančata,V., (2015): Nové nálezy homininů a jejich význam z hlediska současného chápání fylogeneze člověka a jeho předků (1). Biologie, chemie a zeměpis 5/2015: 29-30  (RIV)

Vančata,V., (2014).. Změní nové metody datování náš názor na evoluci člověka ve svrchním paleolitu? Culturologie 3: 18 - 24. RIV

Vančata,V., (2014). Evoluční antropologie. In: M. Cichá a kol. Integrální antropologie. str. 90 – 96. Nakladatelstvi Triton. RIV

Vančata,V., (2013). Vznik a evoluce rodu Homo: Mýty a milníky. Vývoj lidského rodu s nastíněním vztahu neandrtálců a anatomicky moderního člověka. Culturologie 2(1): 18 – 35.RIV

Vančata,V., (2013): 7 milionů–50 000 př. Kr.: Od hominidů k modernímu člověku. In: Bárta Miroslav, Kovář Martin a kol. - Civilizace a dějiny. Praha: Academia str. 25 – 47. EAN: 9788020023018, ISBN: 978-80-200-2301-8 (RIV)

Vančata,V., (2013): Genetický původ neandrtálců (2). Jak se geneticky lišili neandrtálci a anatomicky moderní člověk? Biologie, chemie a zeměpis 5/2013: 219 – 225. (RIV)

Vančata,V., (2013): Neandrtálci a anatomicky moderní člověk – vznik a fylogeneze moderních lidských druhů. Biologie, chemie a zeměpis 4/2013: 171 – 178. (RIV)

Vančata,V., (2013): Paleoantropologie a evoluční antropologie. Praha: Nakladatelství PedF UK v Praze. (učebnice ISBN 978-80-7290-592-8)

Vančata, V., (2012): Svrchně paleolitické venuše – gender nebo sex-idoly? Culturologia 1(2): 23 – 27.

Wolpoff M.H., 1999: Paleoantropology. Second edition. McGraw-Hill, Boston.

de Wahl F., (ed.) 2001: Tree of Origin. What Primate Behaviour Can Tell Us about Human social Evolution. Harvard University Press, Cambridge and London.

Kruk J. and Milisauskas S., 1999: The Rise and Fal of Neolithic Societies (Rozkwit i upadek spoleczenstw rolniczych neolitu). Istitut Archeologii i Etnografii PAN, Krakow.

Ravosa M. J., Dagosto M. 2007. Primate origins. Springer Science+Business Media,

LLCRichards M., 2003: The Neolithic Invasion of Europe. Annu. Rev. Anthropol. 2003, 32:135 ? 162.

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: doc. RNDr. Václav Vančata, CSc. (26.01.2024)

Splnění povinností, předložení 6 prací v MsTeams, které budou jednotlivě klasifikovány i s přihlédnutím k prostudované anglické literatuře.

Completion of the requirements, submission of 6 papers in MsTeams, which will be individually classified taking into account the English literature studied

Sylabus
Poslední úprava: doc. RNDr. Václav Vančata, CSc. (25.01.2024)
1) Paleoantropologie a evoluční antropologie, archeologie a paleoekologie, modely v evoluční antropologii, primátologie a evoluční antropologie, fosilní doklady o evoluci vyšších primátů, paleontologické a neontologické doklady, význam genetických studií pro evoluční antropologii.
2) Teoretické aspekty fylogeneze vyšších primátů a základní adaptivní mechanismy, adaptivní strategie vyšších primátů, životní formy a speciace, základní přehled fylogeneze primátů a otázka vzniku hominidů, paleoekologie a stratigrafie ve fylogenezi primátů, základní ekologické události a adaptivní a exaptivní radiace a kolonizace jednotlivých regionů ve fylogenezi vyšších primátů
3) Vznik primátů a teorie evoluce primátů, fylogeneze primátů v paleogénu, Archiprimates a raní primáti, vznik vyšších primátů - asijští eocéní Anthropoidea - nejstarší vyšší primáti, nejstarší formy hominoidů, význam naleziště Fayum, nové nálezy z arabského poloostrova a jihovýchodní Ázie, adaptivní radiace svrchně oligocéních primátů - Parapithecidae a Propliopithecidae, fylogeneze nejstarších antropoidních primátů, vznik lidoopů a opic, nejstarší hominoidi a jejich adaptivní radiace.
4) Evoluce hominoidů na přelomu oligocénu a miocénu, fylogenetická pozice rodu Aegyptopithecus, adaptivní radiace hominoidů ve spodním miocénu ? Procosulini a Afropithecini, Proconsulinae a Victoriapithecinae - diversita spodně miocéních primátů a vznik a vývoj středně miocénních hominoidů a jejich adaptivní radiace - velikostní a drhuhová diversita spodně miocénních hominoidů.
5) Evoluce primátů ve středním miocénu - Kenyapithecus, sivapitéci a ?ramapitéci?, Keanyapithecus jako předek pokročilých hominioidů, evoluce hominoidů v Africe, Asii a Evropě -adaptivní radiace primátů ve svrchním miocénu, pliopitéci a oreopithéci, základní rozdíly mezi spodně a středně miocéními a svrchně miocéními hominoidy, fylogenetická pozice sivapitéků, Dryopithecus nové názory na jeho rozšíření a význam ve fylogenezi primátů, Ouranopithecus jako předek hominidů
6) Vznik pokročilých hominoidů, vznik hominidů, jejich diverzita a nejstarší nálezy hominidů, lidoopi a nejstarší Homininae, základní znaky hominidů a mechanismy hominizačního procesu, biologické, biosociální a sociální faktory hominizace, bipední lokomoce, její adaptivní a ekologický význam, ekologické modely evoluce hominidů.
7) Nejstarší australopitéci a jejich první adaptivní radiace, ancestrální a pokročilé znaky nejstarších australopitéků, bipedie a encefalizace prvních australopitéků, systematika a rozšíření nejstarších hominidů, doklady pro bipedii a encefalizaci, Orrorin tugenensis a Australopithecus (Ardipithecus) ramidus a jejich fylogenetická pozice, evoluce hominidů ve mio-pliocénu a spodním pliocénu. Diversita a adaptace archaických australopitéků (A. anamensis, A. afarensic, Kenyanthropus)
8) Druhá adaptivní radiace hominidů - vznik ?robustních? australopitéků a rodu Homo ekologické a evoluční hypotézy, nejstarší robustní australopitéci - Australopithecus aethiopicus a jeho fylogenetická pozice, robustní a gracilní australopitéci - podobnosti rozdíly, vznik rodu Homo ve středním pliocénu, první kamené nástroje, australopitéci a rod Homo - základní charakteristiky a diferenciace, hlavní příčiny a faktory jejich diversity.
9) Fylogeneze rodu Homo - základní znaky rodu Homo a jejich vývoj, fylogenetický význam Australopithecus garhi, systematika raných forem rodu Homo, Homo habilis a Homo rudolfensis, Homo ergaster a Homo erectus, Homo erectus ve spodním paleolitu a jeho diferenciace, Homo heidelbergensis nebo archaický Homo sapiens, modely vývoje rodu Homo - multiregionální a ?Out of Africa? modely, evoluce velikosti těla, proporcí a encefalizace u rodu Homo.
10) Evoluce velikosti těla a základních proporcí raných hominidů, sexuální dimorfismus a základní ekologické parametry raných hominidů, encefalizace a potravní adaptace raných hominidů, ekologie lidoopů a opic jako model pro rekonstrukci ekologie raných hominidů, postavení hominidů v ekosystémech v jednotlivých fázích evoluce hominidů
11) Lidoopi a hominidé, nové poznatky o chování a sociální struktuře lidoopů, možnosti jejich využití při poznávání evoluce hominidů, analogie mezi lidoopy a člověkem biomechanika, morfologie, etologie, výzkum lidoopů v zajetí a ve volné přírodě, schopnosti lidoopů a jejich reálné možnosti, genetická příbuznost lidoopů a člověka - specifické rysy variability genomu lidoopů
12) Paleoantropologie a behaviorální ekologie, základní ekologické adaptace hominidů, ekologické aspekty fylogeneze hominidů, adaptivní radiace primátů v pliocénu a ve spodním pleistocénu, primatologické modely hominizačního procesu. Evoluce materiální kultury a její význam, kulturní adaptace hominidů, synergismus faktorů hominizačního procesu, evoluce sociálních vzorců chování
13) Paleogenetika – výzkum prehistorických populací, metody získávání DNA z kostry, genetika archaického Homo sapiens, moderní formy člověka a jejich příbuznost se současnými populacemi, význam starobylých genetických příměsi v genomu současného člověka,
13) Přehled teorií fylogeneze hominidů, evoluční versus fylogenetická systematika a teorie fylogeneze, nové názory na vznik a vývoj raných hominidů, teoretické názory na příčiny vzniku a vývoj rodu Homo, evoluční antropologie a molekulárně antropologické doklady o evoluci hominidů. Kolonizace světa hominidy - jednotlivé etapy kolonizačních vln, biogeografie kolonizace a diversita hominidů a paleontologické doklady, perspektivy evoluční antropologie a paleoantropologie.
Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: doc. RNDr. Václav Vančata, CSc. (26.01.2024)

Příprava 6 prací v rozsahu cca 5 stran, vycházejících ze studijních opor a a prezentací na webových stránkách (celkem cca 40 hodin), které by měly být zaměřeny na pochopení významu znalosti evoluce člověka a jeho předků.

Preparation of 6 papers of approx. 5 pages, based on study guides and website presentations (approx. 40 hours in total), which should focus on understanding the importance of knowledge of hominoid and human evolution.

Studijní opory
Poslední úprava: doc. RNDr. Václav Vančata, CSc. (26.01.2024)

MsTeams - Tým Paleoanthropology případně https://sites.google.com/view/paleoanthropology/home

12 hodin přímé výuky, z toho 12 H cvičení, obsahem nepřímé výuky bude samostudium studijních opor (viz doporučená literatura), pak příprava 6 prací z vybraných tématik evoluce homininů,  vycházejících ze studijních opor a a prezentací na webových stránkách (celkem cca 36 hodin), které by měly být zaměřeny na pochopení významu znalosti paleoantropologie a evoluční antropologie a analýza kritická reflexe vybraného filmu s tématikou evoluce Homo sapiens včetně jeho archaických forem možného uplatnění možného upratnění znalostí evoluce člověka ve výuce na základních i středních školách.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK