PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Videoklub - OPNB4B035B
Anglický název: Videoclub
Zajišťuje: Katedra biologie a environmentálních studií (41-KBES)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2023
Semestr: oba
E-Kredity: 2
Rozsah, examinace: 0/1, KZ [HT]
Rozsah za akademický rok: 0 [hodiny]
Počet míst: zimní:neurčen / neurčen (neurčen)
letní:neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
předmět lze zapsat v ZS i LS
Garant: RNDr. Lenka Pavlasová, Ph.D.
Vyučující: RNDr. Lenka Pavlasová, Ph.D.
Mgr. Anna Vitásková
Anotace
Poslední úprava: Mgr. Anna Vitásková (29.01.2024)
Seminář je založen na práci s videem jako prostředkem pro zvýšení schopnosti studentů reflektovat výuku jiného učitele i výuku svoji vlastní. Student bude v semináři pracovat s virtuálními hospitacemi a seznámí se s různými metodikami pro jejich reflektování a hodnocení (např. metodika z pozice školní inspekce, metodika 3A, volná reflexe ústní i písemná, skupinová diskuse, mentorský rozhovor). V rámci kurzu budou probíhat tyto aktivity: rozbor zadaného videa metodikou 3A, volná písemná reflexe, strukturovaná reflexe, hromadná diskuse nad videem, analýza vybraných jevů ve výuce (pracovní list), hodnocení dovedností pozorovaného učitele (hospitační arch), přípravy na vyučovací hodinu na ZŠ a SŠ a především návrh alternativních metod. Celý seminář je pojat prakticky pro rozvoj budoucího učitele biologie a to tak, aby z něj student mohl čerpat jak v dalších praktických předmětech, tak ve své budoucí praxi.
Deskriptory
Poslední úprava: Mgr. Anna Vitásková (29.01.2024)

Studijní zátěž

1. 9h seminářů

2. 10h příprava portfolia

3. 5h studium odborné literatury

4. 12 phrůběžná příprava na cvičení 

Literatura
Poslední úprava: RNDr. Lenka Pavlasová, Ph.D. (19.08.2019)

JANÍK, T., MINAŘÍKOVÁ, E. Video v učitelském vzdělávání: teoretická východiska - aplikace - výzkum. 1. vyd. Brno: Paido, 2011, 199 s. ISBN 978-80-7315-213-0.

JANÍK, T. Kvalita (ve) vzdělávání: obsahově zaměřený přístup ke zkoumání a zlepšování výuky. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2013, 434 s. ISBN 978-80-210-6349-5.

NAJVAR, P., NAJVAROVÁ, V., JANÍK, T., ŠEBESTOVÁ, S. Videostudie v pedagogickém výzkumu. 1. vydání. Brno: Paido, 2011, 203 stran. ISBN 978-80-7315-222-2.

Videa zachycující výukové situace

Metodický portál RVP – virtuální hospitace. Dostupné z:  http://audiovideo.rvp.cz/

PAVLASOVÁ, L. Co všechno se dá vyčíst z rodokmenu? Komenský, 2015, ročník 140, č. 1, s. 30 - 36

Sylabus
Poslední úprava: Mgr. Anna Vitásková (29.01.2024)

Rozbor vyučovací hodiny pomocí zvolené metody

Návrhy změn metod

Návrhy úpravy biologického obsahu (rozsahu, odborných termínů apod.)

Práce s chybou

Návrhy změn hodnocení 

Zařazení biologického tématu do RVP ZV/G

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: Mgr. Anna Vitásková (29.01.2024)

Aktivní účast na seminářích - zapojení se do diskuze, docházka

Odevzdání portfolia - náležitosti budou sděleny na prvním semináři

Účast na závěrečném kolokviu v posledním termínu semináře

Studijní opory
Poslední úprava: RNDr. Lenka Pavlasová, Ph.D. (22.10.2019)

https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=2391

heslo: zdipřv

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK