PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Souvislá praxe z biologie na SŠ s reflexí - OPNB4B033A
Anglický název: Biology Teacher Training with Reflection (ISCED 3)
Zajišťuje: Katedra biologie a environmentálních studií (41-KBES)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2023
Semestr: zimní
E-Kredity: 4
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/1, Z [HT]
Rozsah za akademický rok: 24 [hodiny]
Počet míst: neurčen / 42 (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PhDr. Lucie Hlaváčová, Ph.D.
PhDr. Karel Vojíř, Ph.D.
Vyučující: PhDr. Adam Nejedlý
PhDr. Ing. Silvie Svobodová, Ph.D.
PhDr. Karel Vojíř, Ph.D.
Prerekvizity : OPNB4B023A
Anotace -
Poslední úprava: PhDr. Adam Nejedlý (11.09.2023)
Obsahem kurzu je vykonání praxe na střední škole (vyšší sekundární vzdělávání, ISCED 3), kde student nejprve absolvuje náslechové hodiny biologie a následně sám vybrané vyučovací hodiny biologie povede. Konkrétně se jedná o 8 náslechových hodin, které student hospituje. Z náslechových hodin student zpracuje písemné reflexe dle zadání. Poté student sám odučí 12 vyučovacích hodin biologie. Na hodiny zpracuje písemné přípravy dle zadání. Jedna z odučených hodin bude hospitována garantem praxí formou pořízení videozáznamu z hodiny dle pokynů/umožnění on-line hospitace v hodině. V rámci reflektivních seminářů je pozornost zaměřena zejména na analýzu a návrhy alterací hospitované a následně i realizované výuky. Kurz bude zakončen závěrečným kolokviem s vyučujícím kurzu.
Deskriptory
Poslední úprava: PhDr. Adam Nejedlý (11.09.2023)

Výuka spočívá v úvodnímu a závěrečnému semináři a dvoum průběžným reflektivním seminářům (celkem 12 VH). Dále v hospitování výuky (minimálně 8 VH), přípravě, realizaci a vlastní reflexi výuky (minimálně 12 VH) a průběžné reflexi s fakultním učitelem.

Semináře budou probíhat i v období vymezeném na řešení praxí.

Zasílání videozáznamů bude probíhat přes uložiště (přesný odkaz bude sdělen na úvodním setkání). Ostatní úkoly budou odevzdány do MS Teams, kde také bude probíhat zpětná vazba k zaslaným materiálům.

V případě nemožnosti prezenční výuky budou praxe plněny účastí na online výuce. Semináře budou probíhat prostřednictvím videohovoru v časech dle rozvrhu.

Literatura
Poslední úprava: PhDr. Adam Nejedlý (11.09.2023)

Dytrtová, R. (2009). Učitel-Příprava na profesi. Grada Publishing as.

Hrabal V., Pavelková, I. (2010). Jaký jsem učitel. Portál

Kolektiv autorů (2012). Jak být dobrý učitel?: Tipy a náměty pro třídní učitele. Raabe

Kolektiv autorů (2012). Problémy se třídou?: Tipy a náměty pro třídní učitele. Raabe

Řezníček, J., Rusek, M. (2014). DidaEtika : opora pro studenty na souvislých pedagogických praxích a pro začínající učitele. Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta

Vašutová, J. (2009). Být učitelem. Co by měl učitel vědět o své profesi. Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta

Učebnice pro výuku přírodopisu na 2. stupni ZŠ

Mazáčová, N. (2014) Učitelství všeobecně vzdělávacích předmětů 2. stupně ZŠ a SŠ. Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta

Fisher, R., & Balcar, K. (2004). Učíme děti myslet a učit se: praktický průvodce strategiemi vyučování. Portál

Cangelosi, J. S. (2000). Strategie řízení třídy: jak získat a udržet spolupráci žáků při výuce. Portál.

Jančaříková, K. a kol. (2022). Didaktické zásady v přírodovědném vzdělávání. Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta

Sylabus
Poslední úprava: PhDr. Adam Nejedlý (07.09.2023)

1. úvodní seminář (organizace praxe, požadované výstupy),

2. praxe – každý student individuálně (8 náslechových hodin, 12 vlastních vyučovacích hodin),

3. rozbor vlastních vyučovacích hodin s fakultním učitelem

4. autoevaluace pedagogického působení na SŠ

5. hospitace garanta praxí na 1 vyučovací hodině výhradně formou pořízení videozáznamu z hodiny dle pokynů/umožnění on-line hospitace v hodině a následný rozbor

6. průběžné reflektivní semináře na fakultě

7. zpracování reflexí dle požadovaného zadání – každý student individuálně,

8. závěrečný reflektivní seminář.

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: PhDr. Adam Nejedlý (09.10.2023)
  • absolvování kurzu Proškolení před pedagogickými praxemi v MOODLe a odevzdání vygenerovaného osvědčení
  • odevzdání dohody o provedení práce uzavřené s fakultním učitelem
  • účast a písemná reflexe 8 VH náslechů výuky biologie na SŠ
  • příprava, realizace a písemná reflexe 12 VH biologie na SŠ
  • odevzdání všech úkolů dle zadaných termínů (pokud nebudou úkoly odevzdány včas, není možná účast na reflektivních seminářích a tedy ani ukončení předmětu)
  • aktivní práce s autoevaluací
  • aktivní účast na všech seminářích (úvodní - 180 min, 2 průběžné - každý 180 min, závěrečný - 180 min)
  • umožnění hospitace na 1 vyučovací hodině formou pořízení videozáznamu z hodiny dle pokynů/umožnění on-line hospitace v hodině a aktivní účast na následném rozboru výuky
  • odevzdání přehledu o plnění praxí
Studijní opory
Poslední úprava: PhDr. Adam Nejedlý (04.10.2023)
 
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK