PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Praktické poznávání přírody - OPNB4B032A
Anglický název: Practical Course Of Techniques Used In Teaching
Zajišťuje: Katedra biologie a environmentálních studií (41-KBES)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2022
Semestr: zimní
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/2, KZ [HT]
Rozsah za akademický rok: 0 [hodiny]
Počet míst: neurčen / 34 (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: Mgr. Dagmar Říhová, Ph.D.
Vyučující: Mgr. Dagmar Říhová, Ph.D.
Anotace -
Poslední úprava: Mgr. Dagmar Říhová, Ph.D. (13.09.2023)
Cílem tohoto předmětu je připravit studenty – budoucí učitele přírodopisu a biologie – pro přípravu a vedení praktických forem výuky těchto předmětů. Studenti si během kurzu osvojí metodiku sběru, konzervace a kultivace přírodnin a vyzkouší si tvorbu širokého spektra přípravy učebních pomůcek s jejich využitím. Zdokonalí se v práci s laboratorní a terénní optikou a naučí se vytvářet a ošetřovat biologické školní sbírky. Seznámí se rovněž se zásadami zakládání a bezpečného provozu školní laboratoře, přípravy a vedení praktických cvičení a terénních exkurzí. Během kurzu si studenti vytvoří vlastní kolekci trvalých mikroskopických preparátů a dalších pomůcek, kterou mohou využít během pedagogických praxí a následně během své kariéry učitele. Protokoly z laboratorních cvičení jim později poslouží jako jakási „osobní kuchařka návodů“ pro realizaci praktických úloh. Studijní zátěž je rozložena takto: 16 hodin přímé výuky; 20 hodin nepřímé výuky pro opatřování potřebných pomůcek, na sběr a přípravu přírodnin; dalších 37 hodin nepřímé výuky (studium literatury, práce se studijními materiály a příprava na KZ) na zpracování "kuchařky" (viz níže). Pozornost bude věnována především těmto okruhům témat: · metody tvorby trvalých mikroskopických preparátů, praktické použití různých typů médií · sběr, preparace a didaktická práce s rostlinným materiálem · sběr, kultivace a didaktická práce s prvoky · sběr, preparace a didaktická práce s bezobratlými · praktické provedení cvičení zaměřených na fyziologii člověka · zpracování osteologického materiálu · dermoplastické preparáty
Cíl předmětu
Poslední úprava: Mgr. Dagmar Říhová, Ph.D. (13.09.2023)

Účastníci předmětu Praktické poznávání přírody si osvojí základní techniky získávání, zpracování a uchovávání biologického materiálu využitelného ve výuce; a základy laboratorní práce.

Deskriptory
Poslední úprava: Mgr. Dagmar Říhová, Ph.D. (13.09.2023)

Studijní zátěž je rozložena takto:

- 16 hodin přímé prezenční výuky

- 20 hodin nepřímé výuky pro opatřování potřebných pomůcek, na sběr a přípravu přírodnin

- 37 hodin nepřímé výuky (studium literatury, práce se studijními materiály a příprava na KZ) na zpracování "kuchařky" (viz zakončení předmětu)

Literatura
Poslední úprava: Mgr. Dagmar Říhová, Ph.D. (13.09.2023)

ALTMANN Antonín (1975). Přírodniny ve vyučování biologii a geologii. 3. uprav. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství. Knižnice metodické literatury pro učitele.

BUCHAR Jan (1993). Práce ze zoologie: určeno posluch. přírodovědecké fakulty. 2. vyd. Praha: Karolinum. ISBN 978-80-7066-711-8.

HABROVÁ Věra (1990). Mikroskopická technika. 1. vyd. Praha: SPN. ISBN 978-80-7066-149-9.

HANEL Lubomír (2001): Akvaristika. Biologie a chov vodních živočichů. I. Obecná část. Skriptum Přírodovědecké fakulty Univerzity Karlovy v Praze.

HANEL Lubomír (2004): Akvaristika. Biologie a chov vodních živočichů. II. Speciální část. Skriptum Přírodovědecké fakulty Univerzity Karlovy v Praze.

KŘÍSA B., PRÁŠIL K. a kol. (1994): Sběr, preparace a konzervace rostlinného materiálu. Skriptum Přírodovědecké fakulty Univerzity Karlovy v Praze.

KREMER Bruno P. (2013). Mikroskop zcela jednoduše: preparace, barvení i digitální mikrofotografie krok za krokem. 1. vyd. Praha: Aventinum. Fotografické atlasy. ISBN 978-80-7151-372-8.

LIŠKOVÁ Eva (2010). Biologická školní technika: příručka k projektu Alma Mater Studiorum. Praha: UK v Praze, Pedagogická fakulta. ISBN 978-80-7290-449-5.

MOUREK Jan a LIŠKOVÁ Eva (2010). Biologické sbírky - metody sběru, preparace a uchovávání: příručka k projektu Alma Mater Studiorum. Praha: UK v Praze, Pedagogická fakulta. ISBN 978-80-7290-450-1.

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: Mgr. Dagmar Říhová, Ph.D. (13.09.2023)

- aktivní účast na cvičeních. V akademickém roce 2023/2024 na šesti ze sedmi (6/7)

- aktivní participace na plnění zadaných úkolů v pracovních dvojicích (v pracovních skupinách)

- přinášení pomůcek, přírodnin a dalšího materiálu dle zadání vyučující (seznam pomůcek na každou lekci bude zveřejněn na lekci předchozí)

- odevzdání „kuchařky“: soupisky všech úloh, které byly prováděny na navštívených cvičeních, s detailně popsaným pracovním postupem a ilustrativními fotografiemi (jedná se o soupisku pouze těch úloh, které si student skutečně v daném semestru vyzkoušel přímo při výuce)

Dead-line pro odevzdání kuchařky je 31. ledna 2024; po předchozí dohodě s vedoucí předmětu lze prodloužit do 12. února 2024.

Sylabus
Poslední úprava: Mgr. Dagmar Říhová, Ph.D. (13.09.2023)

Pozornost bude věnována především těmto okruhům témat:


· mikroskopování a optika ve výuce
· metody tvorby trvalých mikroskopických preparátů, praktické použití různých typů médií
· sběr, preparace a didaktická práce s rostlinným materiálem
· sběr, kultivace a didaktická práce s prvoky
· sběr, preparace a didaktická práce s bezobratlými

· provedení laboratorních cvičení zaměřených na fyziologii člověka
· zpracování osteologického materiálu
· dermoplastické preparáty

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: Mgr. Dagmar Říhová, Ph.D. (13.09.2023)

- aktivní účast na cvičeních. V akademickém roce 2023/2024 na šesti ze sedmi (6/7)

- aktivní participace na plnění zadaných úkolů v pracovních dvojicích (pracovních skupinách)

- přinášení pomůcek, přírodnin a dalšího materiálu dle zadání vyučující (seznam pomůcek na každou lekci bude zveřejněn na lekci předchozí)

- odevzdání „kuchařky“: soupisky všech úloh, které byly prováděny na navštívených cvičeních, s detailně popsaným pracovním postupem a ilustrativními fotografiemi (jedná se o soupisku pouze těch úloh, které si student skutečně v daném semestru vyzkoušel přímo při výuce)

Dead-line pro odevzdání kuchařky je 31. ledna 2024; po předchozí dohodě s vedoucí předmětu může být prodloužen do 12. února 2024.

Studijní opory
Poslední úprava: Mgr. Dagmar Říhová, Ph.D. (13.09.2023)

Posluchačům kurzu jsou k dispozici výukové prezentace používané při přednáškách, uložené v prostředí Moodle (https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=7821) a na google -disku. Vstupní údaje budou sděleny ústně na první přednášce; google-disk je k disposici na tomto odkazu: https://drive.google.com/drive/folders/1QaY_I8WYy9Mtrk2VAtGKfzyaZ7W7Gocw?usp=sharing

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK