PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Souvislá praxe z biologie na ZŠ s reflexí - OPNB4B023A
Anglický název: Biology Teacher Training with Reflection (ISCED 2)
Zajišťuje: Katedra biologie a environmentálních studií (41-KBES)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2022
Semestr: letní
E-Kredity: 4
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/1, Z [HT]
Rozsah za akademický rok: 24 [hodiny]
Počet míst: neurčen / 36 (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PhDr. Lucie Hlaváčová, Ph.D.
PhDr. Linda Brůnová, Ph.D.
PhDr. Karel Vojíř, Ph.D.
Vyučující: PhDr. Adam Nejedlý
PhDr. Ing. Silvie Svobodová, Ph.D.
PhDr. Karel Vojíř, Ph.D.
Prerekvizity : OPNB4B013A
Je prerekvizitou pro: OPNB4B033A
Anotace -
Poslední úprava: PhDr. Adam Nejedlý (25.01.2024)
Cílem kurzu je rozvinout dovednost studentů realizovat výuku přírodopisu na základní škole (nižší sekundární vzdělávání, ISCED 2). Rozvíjena je zejména dovednost přípravy a praktické realizace výuky přírodopisu. V první fázi se student pod vedením provázejícího učitele seznamuje s aspekty praktické realizace výuky přírodopisu na základní škole (nejméně 8 vyučovacích hodin). Následně samostatně připravuje a realizuje výuku přírodopisu (nejméně 12 vyučovacích hodin). Součástí kurzu jsou reflektivní semináře, v rámci kterých je pozornost zaměřena zejména na analýzu a návrhy alterací realizované výuky.
Deskriptory
Poslední úprava: PhDr. Adam Nejedlý (26.01.2024)

Výuka spočívá v úvodním semináři (4 VH), dvou průběžných reflektivních seminářich ( 2 + 2 VH) a závěrečném semináři s kolokviem (4 VH). Dále v aktivním seznámení se s výukou na základní škole (minimálně 8 VH), přípravě, realizaci a vlastní reflexi výuky přírodopisu na základní škole (minimálně 12 VH) s průběžnou reflexí s fakultním učitelem a plněním zadaných úkolů.

Semináře budou probíhat i v období vymezeném na řešení praxí.

Zasílání videozáznamů bude probíhat přes uložiště (přesný odkaz bude sdělen na úvodním setkání). Ostatní úkoly budou odevzdány do MS Teams, kde také bude probíhat zpětná vazba k zaslaným materiálům.

V případě nemožnosti prezenční výuky budou praxe plněny účastí na online výuce. Semináře budou probíhat prostřednictvím videohovoru v časech dle rozvrhu.

Literatura
Poslední úprava: PhDr. Adam Nejedlý (25.01.2024)

Čapek, R. (2015). Moderní didaktika: lexikon výukových a hodnotících metod. Grada.

Dytrtová, R. (2009). Učitel-Příprava na profesi. Grada.

Hrabal V., Pavelková, I. (2010). Jaký jsem učitel. Portál

Kolektiv autorů (2012). Jak být dobrý učitel?: Tipy a náměty pro třídní učitele. Raabe

Kolektiv autorů (2012). Problémy se třídou?: Tipy a náměty pro třídní učitele. Raabe

Řezníček, J., Rusek, M. (2014). DidaEtika : opora pro studenty na souvislých pedagogických praxích a pro začínající učitele. Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta

Sieglová, D. (2019). Konec školní nudy: didaktické metody pro 21. století. Grada.

Vašutová, J. (2009). Být učitelem. Co by měl učitel vědět o své profesi. Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta

Učebnice pro výuku přírodopisu na 2. stupni ZŠ

Mazáčová, N. (2014) Učitelství všeobecně vzdělávacích předmětů 2. stupně ZŠ a SŠ. Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta

Fisher, R., & Balcar, K. (2004). Učíme děti myslet a učit se: praktický průvodce strategiemi vyučování. Portál

Cangelosi, J. S. (2000). Strategie řízení třídy: jak získat a udržet spolupráci žáků při výuce. Portál.

Jančaříková, K. a kol. (2022). Didaktické zásady v přírodovědném vzdělávání. Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta

Sylabus
Poslední úprava: PhDr. Adam Nejedlý (25.01.2024)

1. úvodní seminář (organizace praxe, požadované výstupy, metodika tvorby příprav na výuku)

2. praxe – každý student individuálně (minimálně 8 vyučovacích hodin aktivního seznámení s výukou, minimálně 12 samostatně učených vyučovacích hodin a další činnosti ve škole mimo vyučování)

3. rozbor vlastních vyučovacích hodin s fakultním učitelem

5. autoevaluace pedagogického působení na ZŠ

4. hospitace vyučujícím z KBES na 1 vyučovací hodině formou pořízení videozáznamu z hodiny dle pokynů/umožnění on-line hospitace v hodině a následný rozbor

5. zpracování reflexí a úkolů dle zadání – každý student individuálně

6. průběžné reflektivní semináře na fakultě (zaměřené na didakticko-biologické aspekty výuky biologie a reflexe příprav výuky)

7. reflexe v rámci seminářů na fakultě 

8. závěrečný reflektivní seminář

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: PhDr. Adam Nejedlý (02.02.2024)
  • absolvování kurzu Proškolení před pedagogickými praxemi v MOODLe a odevzdání vygenerovaného osvědčení
  • odevzdání dohody o provedení práce uzavřené s fakultním učitelem
  • 8 VH aktivního seznámení s výukou přírodopisu na ZŠ
  • příprava, realizace a písemná reflexe 12 VH přírodopisu na ZŠ
  • včasné odevzdání všech úkolů kvalitně zpracovaných v požadovaném rozsahu a splnění dalších požadavků dle zadaných termínů (pokud nebudou úkoly odevzdány včas, není možná účast na reflektivním a závěrečném reflektivním semináři a tedy ani ukončení předmětu)
  • u všech zadaných požadavků je možná pouze jedna oprava po okomentování, tzn. dva pokusy odevzdání
  • rozbor vlastních vyučovacích hodin s fakultním učitelem
  • aktivní účast na všech seminářích (úvodní - 180 min, průběžné - 2 x 90 min, závěrečný - 180 min)
  • autoevaluace pedagogického působení na ZŠ
  • umožnění hospitace na 1 vyučovací hodině formou pořízení videozáznamu z hodiny dle pokynů/umožnění on-line hospitace v hodině a aktivní účast na následném rozboru výuky (před rozborem hodiny je nutné odevzdat konkretizovanou přípravu dle podmínek a autoevaluaci vlastní výuky)
  • odevzdání přehledu o plnění praxí
Studijní opory
Poslední úprava: PhDr. Adam Nejedlý (26.01.2024)

Sdílená Google tabulka pro uvedení informací o zvolené škole, pro volbu termínu hospitačního rozhovoru - odkaz bude sdělen na úvodním setkání

Exkterní prostředí pro zaslání videozáznamu pořízeného během praxí (pouze v případě volby "videohospitace") - odkaz bude sdělen na úvodním setkání

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK