PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Botanika a výuka botaniky - OPNB4B021A
Anglický název: Botany and Botany Teaching
Zajišťuje: Katedra biologie a environmentálních studií (41-KBES)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2023
Semestr: letní
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/2, Zk [HT]
Rozsah za akademický rok: 0 [hodiny]
Počet míst: neurčen / 25 (60)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: doc. RNDr. Vasilis Teodoridis, Ph.D.
RNDr. Jana Skýbová, Ph.D.
Vyučující: RNDr. Jana Skýbová, Ph.D.
Anotace -
Poslední úprava: RNDr. Jana Skýbová, Ph.D. (27.01.2024)
Předmět seznamuje studenty s výukou botaniky na ZŠ A SŠ (učivo botaniky v RVP ZV a RVP G) a jeho možnosti začlenění do ŠVP ve vzdělávacím oboru přírodopis/biologie a v průřezových tématech), s učebnicemi a dalšími výukovými materiály a informačními zdroje pro výuku botaniky, pomůckami ve výuce botaniky, s didaktickými formami a metodami ve výuce botaniky, se specifiky výuky jednotlivých tematických celků na ZŠ a gymnáziích. Přednáškový cyklus zakončuje téma kontrola studia, tvorba didaktických testů a pracovních listů pro výuku botaniky, příprava výukových prezentací.
Deskriptory
Poslední úprava: doc. RNDr. Vasilis Teodoridis, Ph.D. (29.01.2024)

Rozklad přímé i nepřímé studijní zátěže předmětu: Přímá a nepřímá výuková zátěž vychází z kreditového hodnocení vyučovaného předmětu (3 kredity). Přímá výuka odpovídá 90 min./týden. Nepřímá výuka je vázaná na časovou dotaci spojenou s přípravou na 1 vyučovací hodinu přednášky a cvičení, což odpovídá 30 minutám, časem na samostudium literatury a práci se studijními materiály za semestr (10 hodin) a časem na přípravu na zápočet (12 hodin) a zkoušku v rámci plnění předmětu (60 hodin). Uvedené časové dotace jsou odhady a hodnoty se mohou zásadně měnit v závislosti na individualitě studenta.

Případná distanční výuka bude probíhat v MS Teams:

PEDF - PS - Botanika a výuka botaniky | Obecné | Microsoft Teams

Literatura
Poslední úprava: RNDr. Jana Skýbová, Ph.D. (27.01.2024)

KALHOUS, Zdeněk & OBST, Otto. Školní didaktika. Vyd. 1. Praha: Portál,   2002. 447 s. ISBN 80-7178-253-X. PASCH, Marvin. Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. Vyd. 2.   Praha: Portál, 2005. 416 s. ISBN 80-7367-054-2. 

MASLOWSKI, Oton. Didaktika biologie. 1. Vyd., Olomouc : PřF UP, 1990. 146 s.

PETTY, Geoffrey. Moderní vyučování. Translated by Štěpán Kovařík. Vyd. 3.   Praha: Portál, 2004. 380 s. ISBN 80-7178-978-X. 

PRŮCHA, Jan. Moderní pedagogika.3. přepracované a aktualizované vyd.   Praha: Portál, 2004. 380 s. ISBN 80-7367-047-X. 

SKALKOVÁ Jarmila [ed.]. Obecná didaktika. 2. rozšířené a aktualizované   vyd. Praha: Grada, 1999. 292 s. ISBN 978-  80-247-1821-7.

ŠVECOVÁ, Milada, ČÍŽKOVÁ Věra, RŮŽKOVÁ Ivana, STOKLASA Jan. Cvičení z didaktiky biologie I. Praha : Univerzita Karlova, Karolinum, 2000. 89 s.

RVP ZV, RVP G. 

Učebnice přírodopisu pro ZŠ a biologie (botaniky) pro gymnázia.

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: RNDr. Jana Skýbová, Ph.D. (27.01.2024)

Zkouška (ústní nebo písemná) v rozsahu odpřednášeného učiva

Zadání seminární práce - součást uzavření předmětu:

1) Návrh vyučovací hodiny botaniky (pro ZŠ nebo 1. ročník čtyřletých gymnázií) - uvést didaktické metody a formy výuky, navrhnout k dané hodině pracovní list, případně prezentaci

2) Návrh laboratorního cvičení (nebo praktického cvičení) z botaniky (pro ZŠ nebo 1. ročník čtyřletých gymnázií)

Sylabus
Poslední úprava: RNDr. Jana Skýbová, Ph.D. (27.01.2024)

1.       Výuka botaniky na ZŠ A SŠ: učivo botaniky v RVP ZV a RVP G a jeho možnosti začlenění do ŠVP ve vzdělávacím oboru přírodopis/biologie a v průřezových tématech, didaktické zásady ve výuce botaniky

2.       Učebnice pro ZŠ a gymnázia a další výukové materiály a informační zdroje pro výuku botaniky, pomůcky a práce s pomůckami ve výuce botaniky

3.       Příprava učitele na výuku botaniky - didaktické formy výuky (vyučovací hodina, laboratorní práce, exkurze, vycházky a terénní práce, projektová výuka)

4.       Příprava učitele na výuku botaniky - metody výuky

5.       Výuka tematických celků: rostlinná buňka, rostlinná pletiva, rostlinné orgány

6.       Výuka tematických celků: vodní režim rostlin, látkový e energetický metabolismus, růst a vývoj rostlin, rozmnožování rostlin

7.       Výuka tematických celků: Systém e evoluce rostlin – klasifikace rostlin, názvosloví, nižší rostliny

8.       Výuka tematických celků: Systém e evoluce rostlin – vyšší rostliny

9.       Výuka tematických celků: Systém a evoluce hub, Rostliny a prostředí

10.     Kontrola studia, tvorba didaktických testů a pracovních listů pro výuku botaniky, příprava  výukových prezentací.

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: RNDr. Jana Skýbová, Ph.D. (30.01.2024)

Podmínky zakončení předmětu:

Předmět je zakončen zkouškou (ústní nebo písemná) v rozsahu odpřednášeného učiva.

Podmínkou a součástí součást zakončení předmětu je:

1) Návrh vyučovací hodiny botaniky (pro ZŠ nebo 1. ročník čtyřletých gymnázií) - uvést didaktické metody a formy výuky, navrhnout k dané hodině pracovní list, případně prezentaci

2) Návrh laboratorního cvičení (nebo praktického cvičení) z botaniky (pro ZŠ nebo 1. ročník čtyřletých gymnázií)

Studijní opory
Poslední úprava: doc. RNDr. Vasilis Teodoridis, Ph.D. (29.01.2024)

Odkaz na studijní opory v MS Teams:

PEDF - PS - Botanika a výuka botaniky | Obecné | Microsoft Teams

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK