PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Didaktika biologie III - OPNB3B032A
Anglický název: Didactics of Biology III
Zajišťuje: Katedra biologie a environmentálních studií (41-KBES)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2020
Semestr: zimní
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:1/1, Zk [HT]
Rozsah za akademický rok: 0 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: RNDr. Lenka Pavlasová, Ph.D.
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace
Poslední úprava: RNDr. Lenka Pavlasová, Ph.D. (14.09.2019)
Cílem kurzu je propojení didaktické teorie (na úrovni obecné didaktiky a na úrovni oborové didaktiky) s individuálními představami studentů, s jejich očekáváními včetně konfrontace s praktickými situacemi (analýzy videozáznamů, virtuální hospitace atd.). Didaktické přístupy, obtíže žáků a diagnostika znalostí bude zaměřena na vybrané oblasti výuky biologie a geologie. Pozornost bude věnována i induktivní a deduktivní výuce, modelování a použití prostředků ICT ve výuce. Kurz je založen na samostudiu, praktické činnosti studentů a vypracování portfolia obsahujícího povinné a volitelné úkoly. Obsah kurzu: pokročilé analýzy videoukázek výuky biologie, metodika 3A, specifické didakticko-biologické jevy, příprava na výuku s využitím induktivního a deduktivního přístupu, analýza výukových materiálů, paradigmata přírodovědného vzdělávání, přírodovědná gramotnost, pedagogické a didaktické teorie využitelné ve výuce biologii.
Literatura
Poslední úprava: RNDr. Lenka Pavlasová, Ph.D. (02.09.2019)

Chráska, M. Didaktické testy. Brno : Paido, 1999. 91 s. ISBN 80-85931-68-0.

Slavík, J. Hodnocení v současné škole. Praha : Portál, 1999.

Kalhous, Z. – Obst, O. Školní didaktika. Praha : Portál, 2002.

Tomková, A. Program Čtením a psaním ke kritickému myšlení v primární škole: distanční text. Praha : Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2007. 97 s. ISBN 978-807-2903-153.

Průcha, J. Přehled pedagogiky. Praha: Portál, 2000.

Vališová A. – Kasíková, H. Pedagogika pro učitele. Praha: Grada, 2011.

Rocard, M. et al. Science Education NOW: A Renewed Pedagogy for the Future of Europe. Dostupné z <http://ec.europa.eu/research/science-society/document_library/pdf_06/report-rocard-on-science-education_en.pdf>

Pavlasová, L. (2017). Komár sedne, bodne, saje aneb skupinové opakování orgánových soustav členov­ců. In J. Slavík, J. Stará, K. Uličná, & P. Najvar, et al., Didaktické kazuistiky v oborech školního vzdělávání (s. 259-266). Brno: Masarykova univerzita.

Pavlasová, L. Co všechno se dá vyčíst z rodokmenu? Komenský, 2015, 140(1), s. 30 – 36.

Studijní opory
Poslední úprava: RNDr. Lenka Pavlasová, Ph.D. (29.05.2020)

MOODLE: https://dl2.cuni.cz/course/view.php?id=2860

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK