PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Didaktika biologie II - OPNB3B022A
Anglický název: Didactics of Biology II
Zajišťuje: Katedra biologie a environmentálních studií (41-KBES)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2020
Semestr: letní
E-Kredity: 5
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:1/2, Z+Zk [HT]
Rozsah za akademický rok: 0 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: RNDr. Lenka Pavlasová, Ph.D.
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Poslední úprava: RNDr. Lenka Pavlasová, Ph.D. (14.09.2019)
Kurz navazuje na předmět Didaktika biologie I a jeho obsahem jsou speciální aspekty výuky biologie, geologie a environmentalistiky. Důraz je kladen na rozvoj praktických dovedností studenta a na jeho samostatnou činnost. V průběhu kurzu se student naučí analyzovat výuku na videozáznamu různými metodami a provádět rozbory výuky. Dále se seznámí s badatelsky orientovaným vyučováním, s přípravou na vyučovací hodiny, projekty a exkurze zaměřené na BOV a s informačními zdroji a pomůckami podporujícími zavádění BOV do výuky. Následuje téma ICT ve výuce přírodních věd (se zaměřením na využití ve třídě – Google formuláře, flippity, Google classroom; i na využití v pedagogickém výzkumu), CLIL, práce s textem, metoda kritického myšlení, pojmové mapy. Nedílnou součástí kurzu bude i diskuse o znacích kvalitní výuky biologie a tvorba tematického plánu výuky přírodopisu a biologie. Hlavními tématy kurzu jsou: analýzy výukových situací s podporou videa, badatelsky orientované vyučování, metoda CLIL v biologii, tematický plán výuky přírodopisu, vybrané metody pedagogického výzkumu, Google dotazníky, jejich tvorba a postupy při zpracování dat.
Literatura
Poslední úprava: RNDr. Lenka Pavlasová, Ph.D. (02.09.2019)

Pavlasová, L. Přehled didaktiky biologie. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2014. 60 s. ISBN 978-80-7290-643-7. Dostupné z: http://vzdelavani-dvpp.eu/download/opory/02pavlasova.Kn.bl.TISK.pdf

Kalhous, Z. - Obst, O. Školní didaktika. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-571-4.

BOV: www.objevuj.eu, www.badatele.cz, http://home.pf.jcu.cz/~bov/, http://www.otevrena-veda.cz/,

Petr, J. Možnosti využití úloh z biologické olympiády ve výuce přírodopisu a biologie. Inspirace pro badatelsky orientované vyučování. České Budějovice: Pedagogická fakulta, 2014.

Janík, T. et al. Kvalita ve vzdělávání. Brno: Masarykova univerzita, 2013.

PAVLASOVÁ, L., HROUDA, L., TEODORIDIS, V., ANDRESKA, J., ŘÍHOVÁ, D., VANČATA, V., NOVOTNÝ, P., ŘEZNÍČEK, J., NOVOTNÁ, M. Přírodovědné exkurze ve školní praxi. Praha: UK, PedF, 2015. ISBN 978-80-7290-807-3.

PAVLASOVÁ, L. Co všechno se dá vyčíst z rodokmenu? Komenský, 2015, ročník 140, č. 1, s. 30 - 36

Výukové materiály - dostupné v MOODLE.

Zounek, J., Šeďová, K. Učitelé a technologie: Mezi tradičním a moderním pojetím. Brno: Paido, 2009.

Sylabus
Poslední úprava: RNDr. Lenka Pavlasová, Ph.D. (12.06.2021)

1. Analýzy výukových situací s podporou videa

2. Badatelsky orientované vyučování

3. Metoda CLIL v biologii

4. Tematický plán výuky přírodopisu

5. Metody pedagogického výzkumu

6. Google dotazníky, jejich tvorba a postupy při zpracování dat

7. Zvané přednášky odborníků z praxe

Studijní opory
Poslední úprava: RNDr. Lenka Pavlasová, Ph.D. (27.05.2020)

MOODLE: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=8267

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK