|
|
|
||
Poslední úprava: prof. RNDr. Lubomír Hanel, CSc. (06.09.2021)
|
|
||
Poslední úprava: prof. RNDr. Lubomír Hanel, CSc. (06.09.2021)
Podrobnější seznámení s metodami výuky zoologie, novinkami v zoologii (nový pohled na taxonomii některých skupin), využitím chovů (zejména akvária) ve školní výuce, prací s odbornou literaturou (problematika determinace druhů), modelovými druhy ve výuce, rybami jako modelovou skupinou ve výuce zoologie a ekologie, významem a využitím zoologických zahrad, ekocenter a dalších zařízení pro exkurzní činnost. Zmíněna budou příkladová průřezová témata (např. bionika – inspirace přírodou, jedovatí a člověku nebezpeční živočichové)
|
|
||
Poslední úprava: prof. RNDr. Lubomír Hanel, CSc. (06.09.2021)
K samostudiu se použijí powerpointové prezentace, doporučená literatura a studijní opory |
|
||
Poslední úprava: prof. RNDr. Lubomír Hanel, CSc. (06.09.2021)
Andreska J., Hanel L. (2009): Vybrané kapitoly z autekologie a demekologie živočichů. Skriptum. Karolinum, Praha. Atmann, A. (1971): Didaktické zásady ve výuce biologii. [skripta PedF UK] Praha : SPN. Altmann, A. (1975): Metody a zásady ve výuce biologii. Praha :SPN. Altmann, A. (1971): Pomůcky pro výuku biologie. Praha : SPN. Matěnová V., (1998): Formy a metody terénní práce ve výuce zoologie obratlovců na Pedagogické fakultě JU v Českých Budějovicích. In: Uhrín V. a kol. (eds.),: Biologické dni. Zborník referátov z medzinárodnej vedeckej konferencie, 2.-4.9.1998, Nitra, Fakulta prírodných vied UKF v Nitre, s. 239-240. Vilímová J. 2016: Fylogeneze a vzájemné vztahy určují nejpřirozenější systém živočichů. Živa, 3: LVI-LIX. Vilímová J. 2016: Zajímavé změny v chápání fylogeneze a systému živočichů. Živa 3: 125-128. Časopisy Živa, Vesmír, Ochrana přírody, Nika |
|
||
Poslední úprava: prof. RNDr. Lubomír Hanel, CSc. (06.09.2021)
|
|
||
Poslední úprava: prof. RNDr. Lubomír Hanel, CSc. (06.09.2021)
K úspěšnému zakončení předmětu je potřebné předložit písemnou esej na zadané téma (4-6 stran normovaného textu), případně powerpointovou prezentaci (15-20 slidů). Témata k výběru budou předložena na začátku výuky (student může navrhnout i vlastní téma ke zpracování eseje). Eseje budou zaslány vyučujícímu do stanoveného termínu. |
|
||
Poslední úprava: prof. RNDr. Lubomír Hanel, CSc. (06.09.2021)
1/ Bionika - inspirace přírodou 2/ Člověk a ryby - příklad průřezového tématu 3/ Determinace taxonů živočichů (hmyzu), obrazový určovací klíč, práce s odbornou literaturou 4/ Forenzní entomologie jako příklad praktického využití zoologie 5/ Jedovaté rostliny a živočichové - příklad průřezového tématu 6/ Příklad projektové výuky - maternální péče kněze mateřského 7/ Příklady způsobů výuky zoologie 8/Využití školního akvária ve výuce 9/ Zoologické exkurze ve výuce 10/ Využití přírodovědného filmu ve výuce 11/ Význam a typy zoologických exkurzí 12/ Modelové druhy živočichů na prezentace různých jevů 13/ Jedovatí a nebezpeční živočichové – příklad průřezového tématu 14/ Živočichové v životě člověka, ryby a člověk |
|
||
Poslední úprava: prof. RNDr. Lubomír Hanel, CSc. (06.09.2021)
K úspěšnému zakončení předmětu je potřebné předložit písemnou esej na zadané téma (4-6 stran normovaného textu), případně powerpointovou prezentaci (15-20 slidů). Témata k výběru budou předložena na začátku výuky (student může navrhnout i vlastní téma ke zpracování eseje). Eseje budou zaslány vyučujícímu do stanoveného termínu. |
|
||
Poslední úprava: prof. RNDr. Lubomír Hanel, CSc. (06.09.2021)
Studijní opory vystaveny v moodlu: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=7831 Doplňkové studijní opory:
https://clanky.rvp.cz/clanek/c/s/14983/PROJEKTOVA-VYUKA.html/ https://www.zoopraha.cz/skoly-a-deti/pro-skoly/7186-nabidka-pro-skoly-2017-2018 https://www.morsky-svet.cz/pro-skoly.html http://www.podblanickeekocentrum.cz/cs/120-vyukove-programy http://rezervace.zooplzen.cz/programy/filter?filter=2 https://clanky.rvp.cz/clanek/r/GHA/1719/NAMET-PRO-VYUKU-BOTANIKY-A-HYDROBIOLOGIE.html/ https://www.nm.cz/prirodovedecke-muzeum/zoologicke-oddeleni#sbirky Studijní opory vystaveny v moodlu: |