PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Botanika a výuka botaniky - OPNB2B128B
Anglický název: Botany and Botany Teaching
Zajišťuje: Katedra biologie a environmentálních studií (41-KBES)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2021
Semestr: letní
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/2, KZ [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (60)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Další informace: http://Botanika a výuka botaniky
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: doc. RNDr. Lubomír Hrouda, CSc.
RNDr. Jana Skýbová, Ph.D.
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Poslední úprava: RNDr. Jana Skýbová, Ph.D. (10.09.2021)
Kurz seznamuje studenty s výukou botaniky na ZŠ A SŠ (učivo botaniky v RVP ZV a RVP G a jeho možnosti začlenění do ŠVP ve vzdělávacím oboru přírodopis/biologie a v průřezových tématech), s učebnicemi a dalšími výukovými materiály a informačními zdroje pro výuku botaniky, pomůckami ve výuce botaniky, s didaktickými formami a metodami ve výuce botaniky, se specifiky výuky jednotlivých tematických celků na ZŠ a gymnáziích. Přednáškový cyklus zakončuje téma kontrola studia, tvorba didaktických testů a pracovních listů pro výuku botaniky, příprava výukových prezentací.
Cíl předmětu
Poslední úprava: RNDr. Jana Skýbová, Ph.D. (10.09.2021)

Seznámit studenty se specifickými aspekty odborné a didaktické stránky výuky botaniky na základních školách i gymnáziích.

Deskriptory
Poslední úprava: RNDr. Jana Skýbová, Ph.D. (10.09.2021)

Zadání seminární práce:

1) Návrh vyučovací hodiny botaniky (pro ZŠnebo 1. ročník čtyřletých gymnázií), uvést didaktické metody a formy výuky, navrhnou k dané hodině pracovní list

2) Návrh laboratorního cvičení z botaniky (pro ZŠ nebo 1. ročník čtyřletých gymnázií)

Literatura
Poslední úprava: RNDr. Jana Skýbová, Ph.D. (10.09.2021)

MASLOWSKI, Oton. Didaktika biologie. 1. Vyd., Olomouc : PřF UP, 1990. 146 s.

ŠVECOVÁ, Milada, ČÍŽKOVÁ Věra, RŮŽKOVÁ Ivana, STOKLASA Jan. Cvičení z didaktiky biologie I. Praha : Univerzita Karlova, Karolinum, 2000. 89 s.

ALTMANN, Antonín, Horník, František. Vybrané kapitoly z didaktiky biologie I. Vyd. 1. Praha: SPN, 1985. 217 s.

ALTMANN, Antonín, Horník, František. Vybrané kapitoly z didaktiky biologie II. Vyd. 1. Praha: SPN, 1986. 135 s.

KALHOUS, Zdeněk & OBST, Otto. Školní didaktika. Vyd. 1. Praha: Portál,   2002. 447 s. ISBN 80-7178-253-X.
 
PASCH, Marvin. Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. Vyd. 2.   Praha: Portál, 2005. 416 s. ISBN 80-7367-054-2.
 
PETTY, Geoffrey. Moderní vyučování. Translated by Štěpán Kovařík. Vyd. 3.   Praha: Portál, 2004. 380 s. ISBN 80-7178-978-X.
 
PRŮCHA, Jan. Moderní pedagogika.3. přepracované a aktualizované vyd.   Praha: Portál, 2004. 380 s. ISBN 80-7367-047-X.
 
SKALKOVÁ Jarmila [ed.]. Obecná didaktika. 2. rozšířené a aktualizované   vyd. Praha: Grada, 1999. 292 s. ISBN 978-  80-247-1821-7.
 
JEŘÁBEK, Jaroslav & TUPÝ Jan. Rámcový vzdělávací program pro   základní vzdělávání. Praha: Výzkumný ústav pedagogický, 2006,   92 s. ISBN: 80-87000-02-1.

Učebnice přírodopisu pro ZŠ a biologie (botaniky) gymnázia.

 

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: RNDr. Jana Skýbová, Ph.D. (29.01.2021)

Zkoušení (ústní nebo písemné) v rozsahu odpřednášeného učiva

Zadání seminární práce:

1) Návrh vyučovací hodiny botaniky (pro ZŠnebo 1. ročník čtyřletých gymnázií), uvést didaktické metody a formy výuky, navrhnou k dané hodině pracovní list

2) Návrh laboratorního cvičení z botaniky (pro ZŠ nebo 1. ročník čtyřletých gymnázií)

Sylabus
Poslední úprava: RNDr. Jana Skýbová, Ph.D. (10.09.2021)

1.       Výuka botaniky na ZŠ A SŠ: učivo botaniky v RVP ZV a RVP G a jeho možnosti začlenění do ŠVP ve vzdělávacím oboru přírodopis/biologie a v průřezových tématech, didaktické zásady ve výuce botaniky

2.       Učebnice pro ZŠ a gymnázia a další výukové materiály a informační zdroje pro výuku botaniky, pomůcky a práce s pomůckami ve výuce botaniky

3.       Příprava učitele na výuku botaniky - didaktické formy výuky (vyučovací hodina, laboratorní práce, exkurze, vycházky a terénní práce, projektová výuka)

4.       Příprava učitele na výuku botaniky - metody výuky

5.       Výuka tematických celků: rostlinná buňka, rostlinná pletiva, rostlinné orgány

6.       Výuka tematických celků: vodní režim rostlin, látkový e energetický metabolismus, růst a vývoj rostlin, rozmnožování rostlin

7.       Výuka tematických celků: Systém e evoluce rostlin – klasifikace rostlin, názvosloví, nižší rostliny

8.       Výuka tematických celků: Systém e evoluce rostlin – vyšší rostliny

9.       Výuka tematických celků: Systém a evoluce hub, Rostliny a prostředí

10.   Kontrola studia, tvorba didaktických testů a pracovních listů pro výuku botaniky, příprava  výukových prezentací.

 

Studijní opory
Poslední úprava: RNDr. Jana Skýbová, Ph.D. (10.09.2021)

Odkaz na studijní opory v Moodle 1: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=7789

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK