Poslední úprava: doc. PhDr. Renata Pípalová, CSc. (07.09.2023)
Předmět motivuje k prohloubení lingvistických vědomostí, kultivuje stylistickou sensitivitu, rozvíjí interpretační dovednosti a posiluje mezioborové vazby. Na tvorbě sylabu se posluchači zčásti aktivně podílejí. Práce v semináři, založená na domácí přípravě, využívá rozmanité přístupy k textu a diskursu.
Témata:
1. Úvod – instrumenty a cíle lingvistické interpretace textu a diskursu
2. Analýza ukázek umělecké prózy, poezie a/nebo dramatu
3. Analýza ukázek odborného, právnického a/nebo politického diskursu
4. Analýza ukázek novinového, časopiseckého a/nebo reklamního diskursu
5. Analýza ukázky učebnic, manuálů, průvodců a/nebo zjednodušených textů
6. (Posluchači navrhnou sami)
Poslední úprava: doc. PhDr. Renata Pípalová, CSc. (07.09.2023)
This module motivates the students to deepen their linguistic knowledge, it cultivates their stylistic sensitivity, develops their interpretive skills and reinforces interdisciplinary relationships. Seminar activities which are established on home preparation make use of diverse approaches to text and discourse.
Topics:
1. Introduction. Instruments and objectives of linguistic interpretation
2. Prose, poetry and/or drama sample analysis
3. Academic, legal and/or political discourse sample analysis
4. Newspaper, magazine and/or advertising discourse sample analysis
5. Textbook, manual, guidebook and/or graded reader sample analysis
6. (to be suggested by the students themselves)
Deskriptory -
Poslední úprava: doc. PhDr. Renata Pípalová, CSc. (07.09.2023)
Samostudium literatury 5 hodin
Práce se studijními materiály 5 hodin
Plnění průběžných úkolů 10 hodin
Seminární práce 9 hodin
Příprava na zápočet 15 hodin
Poslední úprava: doc. PhDr. Renata Pípalová, CSc. (07.09.2023)
Self-study of literature 5 hours
Work with study materials 5 hours
Assignments 10 hours
Seminar work 9 hours
Preparation required for earning credits 15 hours
Literatura -
Poslední úprava: doc. PhDr. Renata Pípalová, CSc. (07.09.2023)
CRYSTAL, David. The Cambridge Encyclopedia of the English Language, Cambridge: Cambridge University Press, 1995. ISBN 0-521-40179-8.
CARTER, Ronald, GODDARD, Angela, REAH, Danuta, SANGER, Keith, SWIFT, Maggie. Working with Texts: A Core Introduction to Language Analysis. 3rd ed. Abingdon, Oxon: Routledge, 2008. ISBN10: 0-415-41424-5.
GEE, James P., HANDFORD, Michael. (eds) The Routledge Handbook of Discourse Analysis. Abingdon, Oxon: Routledge, 2014. ISBN 978-0-415-70978-1.
HYLAND, Ken. Academic Discourse. English in a Global Context. London, New York: Continnuum, 2009. ISBN 978-0-8264-9804-5.
KOŘENSKÝ, Jan, HOFFMANNOVÁ, Jana, MŮLLEROVÁ, Olga. Analýza komunikačního procesu a textu. Olomouc: UP v Olomouci, 2013. ISBN 978-80-244-4032-3.
LEECH, Geoffrey, SHORT, Michael. Style in Fiction: A Linguistic Introduction to English Fictional Prose. 2nd edition. Harlow: Pearson Education Ltd., 2007. ISBN 978-0-582-78409-3.
REAH, Danuta. The Language of Newspapers. 2nd ed. Abingdon, Oxon: Routledge, 2002. ISBN10: 0-415-27805-8.
SHORT, Michael. Exploring the Language of Poems, Plays and Prose. Abingdon: Routledge, 2015. ISBN 9780582291300.
SIMPSON, Paul. Stylistics. A Resource Book for Students. London: Routledge, 2004. ISBN 0-41528105-9.
VERDONK, Peter. Stylistics. Oxford: Oxford University Press, 2003. ISBN 0-19-437240-5.
Poslední úprava: doc. PhDr. Renata Pípalová, CSc. (07.09.2023)
CRYSTAL, David. The Cambridge Encyclopedia of the English Language, Cambridge: Cambridge University Press, 1995. ISBN 0-521-40179-8.
CARTER, Ronald, GODDARD, Angela, REAH, Danuta, SANGER, Keith, SWIFT, Maggie. Working with Texts: A Core Introduction to Language Analysis. 3rd ed. Abingdon, Oxon: Routledge, 2008. ISBN10: 0-415-41424-5.
GEE, James P., HANDFORD, Michael. (eds) The Routledge Handbook of Discourse Analysis. Abingdon, Oxon: Routledge, 2014. ISBN 978-0-415-70978-1.
HYLAND, Ken. Academic Discourse. English in a Global Context. London, New York: Continnuum, 2009. ISBN 978-0-8264-9804-5.
KOŘENSKÝ, Jan, HOFFMANNOVÁ, Jana, MŮLLEROVÁ, Olga. Analýza komunikačního procesu a textu. Olomouc: UP v Olomouci, 2013. ISBN 978-80-244-4032-3.
LEECH, Geoffrey, SHORT, Michael. Style in Fiction: A Linguistic Introduction to English Fictional Prose. 2nd edition. Harlow: Pearson Education Ltd., 2007. ISBN 978-0-582-78409-3.
REAH, Danuta. The Language of Newspapers. 2nd ed. Abingdon, Oxon: Routledge, 2002. ISBN10: 0-415-27805-8.
SHORT, Michael. Exploring the Language of Poems, Plays and Prose. Abingdon: Routledge, 2015. ISBN 9780582291300.
SIMPSON, Paul. Stylistics. A Resource Book for Students. London: Routledge, 2004. ISBN 0-41528105-9.
VERDONK, Peter. Stylistics. Oxford: Oxford University Press, 2003. ISBN 0-19-437240-5.
Sylabus -
Poslední úprava: doc. PhDr. Renata Pípalová, CSc. (07.09.2023)
SYLABUS 23
12/10/2023 Úvod; Požadavky na klauzury a SZZK; Literární a lingvistická/stylistická interpretace; úvodní ukázka
19/10/2023 Metodika – Style in Fiction, kap 3; Domácí příprava: analýza ukázky prózy
21/12/2023 Analýza ukázky 5 – Studentské prezentace vlastních analýz/interpretací
4/1/2024 Analýza ukázky 6 – Studentské prezentace vlastních analýz/interpretací
Poslední úprava: doc. PhDr. Renata Pípalová, CSc. (07.09.2023)
SYLLABUS 23
12/10/2023 Introduction; Comprehensive Exam and State Exam Requirements; Literary and Linguistic/Stylistic interpretation; preliminary sample analysis
19/10/2023 Methodology – Style in Fiction, Chapter 3; Home assignment: pre-analyse a prose sample
26/10/2023 Text analysis 1 – Prose sample
30/11/2023 Text analysis 2 – Poetry sample
7/12/2023 Text analysis 3 – Topic suggested by students
14/12/2023 Text analysis 4 – Topic suggested by students
21/12/2023 Text analysis 5 – Student sample analyses
4/1/2024 Text analysis 6 – Student sample analyses
Podmínky zakončení předmětu -
Poslední úprava: doc. PhDr. Renata Pípalová, CSc. (07.09.2023)
Kredity posluchač získá na základě pravidelné docházky (lze omluvit dvě absence), aktivní účasti na diskusích v semináři (založené na kvalitní domácí přípravě), na základě úspěšné prezentace vlastní analýzy/interpretace samostatně vybrané ukázky a za
zpracování seminární práce na patřičné úrovni.
Každý z posluchačů vystoupí samostatně jednou za semestr, přičemž týden předem kolegům a vyučující rozdá samostatně zvolenou ukázku, bude prezentovat svoji vlastní lingvistickou interpretaci/analýzu v semináři (časová dotace bude upřesněna), přičemž bude též kolegy aktivně do analýzy zapojovat a reagovat na jejich další kolentáře a zpětnou vazbu. K úspěšnému absolvování kurzu je třeba během prvních tří týdnů zkouškového období odevzdat komplexní analýzu/interpretaci dané ukázky v podobě seminární práce, která splňuje všechna formální a obsahová kritéria. Práce je minimálně třístránková. Pokud práce nesplní obsahová a/nebo formální kritéria, student/ka ji může jednou přepracovat a odevzdat do konce zkouškového období.
Poslední úprava: doc. PhDr. Renata Pípalová, CSc. (07.09.2023)
CREDITS will be given to students for their attendance (up to 2 missed classes will be toleratated), active participation in seminar discussions (i.e., based on thorough home analyses of the given text samples), for successful presentation of their own sample analysis and adequate standard of their seminar paper.
Each student will hold their floor once per semester – distributing a week ïn advance their own sample for analysis, conducting their own linguistic interpretation/comprehensive analysis in class (the time limit will be specified), inviting others to participate actively, seeking their further comments and feedback. To complete the course, within the first three weeks of the exam period students have to turn in their comprehensive sample analysis in writing, taking the form of a seminar project meeting all the content and formal criteria. The project should be at least three pages in length. If the content and/or form are not satisfactory, students may resubmit the paper once within the same exam period.