PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Psycholingvistika - OPNA4A032B
Anglický název: Psycholinguistics
Zajišťuje: Katedra anglického jazyka a literatury (41-KAJL)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2022
Semestr: zimní
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/1, Z [HT]
Rozsah za akademický rok: 0 [hodiny]
Počet míst: neurčen / 20 (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: doc. PhDr. Renata Pípalová, CSc.
Vyučující: doc. PhDr. Renata Pípalová, CSc.
Prerekvizity : OPNA4A011A
Anotace -
Poslední úprava: doc. PhDr. Renata Pípalová, CSc. (07.09.2023)
Kurz představuje jazyk jako jedinečný produkt kognitivních procesů lidské mysli, odlišný od jiných typů komunikace. Předmět přináší poznatky o tom, jak lidé prostřednictvím jazyka organizují své myšlenky a kategorizují své zkušenosti, čímž je nepostradatelný i pro výukovou praxi. Témata Téma 1: Úvod, postavení psycholingvistiky, cíle výzkumu, klíčové koncepty v psycholingvistice Téma 2: Lidská vs. zvířecí komunikace; povaha jazyka; neverbální komunikace; znaková řeč; Téma 3: Osvojování si jazyka (mateřštiny) u dětí; ztráta jazyka; Téma 4: Recepce; Téma 5: Produkce; reprezentace významu; teorie schémat. Téma 6: Řečové dovednosti (mluvení, poslech, čtení, psaní) Téma 7: Bilingvismus; Téma 8: Mozek a jazyk; řečové vady a poruchy; paměť; zpracování informací; mentální lexikon
Deskriptory -
Poslední úprava: doc. PhDr. Renata Pípalová, CSc. (07.09.2023)

Samostudium literatury 5 hodin

Práce se studijními materiály 5 hodin

Plnění průběžných úkolů 10 hodin

Seminární práce 9 hodin

Příprava na zápočet 15 hodin

Literatura -
Poslední úprava: doc. PhDr. Renata Pípalová, CSc. (07.09.2023)

AITCHISON, Jean. The Articulate Mammal: An Introduction to Psycholinguistics. 5th edition London & New York: Routledge, 2011. ISBN 978-0415610186

FERNÁNDEZOVÁ, Eva M. a CAIRNSOVÁ-SMITHOVÁ, Helen. Základy psycholingvitiky. Praha: Karolinum. 2014. ISBN 978-80-246-2435-8.

FIELD, John. Psycholinguistics. A Resource Book for Students. London & New York: Routledge, 2003. ISBN 978-0415276009

FIELD, John. Psycholinguistics: Key Concepts. London & New York: Routledge, 2004. ISBN 978-0415258913

NEBESKÁ, Iva. Úvod do psycholingvistiky. Praha: H&H, 1992. ISBN 80-85467-75-5

OWENS, Robert E. JR. Language Development: An Introduction. 8th edition. London: Pearson, 2011. ISBN 978-0132582520

SCOVEL, Thomas. Psycholinguistics. Oxford, New York: Oxford University Press. 1998. ISBN 0 19 437213 8

WARREN, Paul. Introducing Psycholinguistics. Cambridge: Cambridge University Press, 5th printing, 2017. ISBN 978-0-521-130-56-1.

Sylabus -
Poslední úprava: doc. PhDr. Renata Pípalová, CSc. (07.09.2023)

SYLLABUS 23

12/10/23 Úvod do psycholingvistiky

19/10/23 Osvojování si jazyka

26/10/23 Recepce a produkce jazyka

(2/11-23/11/23 souvislá praxe, výuka se nekoná)

30/11/23 Jazykové dovednosti

7/12/23 Bilingvismus a příbuzná témata

14/12/23 Jazyk a mozek/mysl; jazyková centra

21/12/23 Prezentace rešerší nebo dílčích psycholingvistických výzkumů/experimentů

4/1/24 Prezentace rešerší nebo dílčích psycholingvistických výzkumů/experimentů

Podmínky zakončení předmětu -
Poslední úprava: doc. PhDr. Renata Pípalová, CSc. (07.09.2023)

● Aktivní účast v semináři (max. dvě omluvené absence)

 

●Jedna ze advou alternativ:

- provedení dílčího psycholingvistického výzkumu/experimentu inspirovaného publikovanou psycholingvistickou studii a prezentace výsledků na semináři

 -provedení rešerše a srovnání dvou recentních psycholingvistických studií, které se zabývají podobnými tématy a prezentace výsledků v semináři

● Odevzdání písemné podoby rešerše nebo provedeného psycholingvistického experimentu (v rozsahu minimálně dvou stran) splňující standardní požadavky věcné a formulační nejpozději v prvním týdnu zkouškového období

 

●Teoretický test ověřující orientaci studenta v základních konceptech disciplíny v podobě výběru z více možností (30 minut, alespoň 11 bodů z 15) (povoleny jsou maximálně tři pokusy). Součástí hodnocení je i celková jazyková a formulační úroveň.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK