Poslední úprava: doc. PhDr. Renata Pípalová, CSc. (07.09.2023)
Kurz představuje jazyk jako jedinečný produkt kognitivních procesů lidské mysli, odlišný od jiných typů komunikace. Předmět přináší poznatky o tom, jak lidé prostřednictvím jazyka organizují své myšlenky a kategorizují své zkušenosti, čímž je nepostradatelný i pro výukovou praxi.
Témata
Téma 1: Úvod, postavení psycholingvistiky, cíle výzkumu, klíčové koncepty v psycholingvistice Téma 2: Lidská vs. zvířecí komunikace; povaha jazyka; neverbální komunikace; znaková řeč; Téma 3: Osvojování si jazyka (mateřštiny) u dětí; ztráta jazyka; Téma 4: Recepce; Téma 5: Produkce; reprezentace významu; teorie schémat. Téma 6: Řečové dovednosti (mluvení, poslech, čtení, psaní) Téma 7: Bilingvismus; Téma 8: Mozek a jazyk; řečové vady a poruchy; paměť; zpracování informací; mentální lexikon
Poslední úprava: doc. PhDr. Renata Pípalová, CSc. (07.09.2023)
This course introduces language as a unique product of cognitive processes of human mind, differing from any other type of communication. It shows how language is used to organize human thought and to categorize experience, which is also why it is indispensable even for teaching.
Topics:
1. Introduction; position of psycholinguistics, research objectives, key concepts; 2. Animal and human communication; properties of human language; non-verbal communication; sign language 3: First language acquisition; language loss 4. Comprehension 5: Production; meaning representation; theory of schemata; 6: Language skills (speaking, writing, reading, listening) 7: Bilingualism 8: Brain and language; language disorders; memory; information processing
Deskriptory -
Poslední úprava: doc. PhDr. Renata Pípalová, CSc. (07.09.2023)
Samostudium literatury 5 hodin
Práce se studijními materiály 5 hodin
Plnění průběžných úkolů 10 hodin
Seminární práce 9 hodin
Příprava na zápočet 15 hodin
Poslední úprava: doc. PhDr. Renata Pípalová, CSc. (07.09.2023)
Self-study of literature 5 hours
Work with study materials 5 hours
Assignments 10 hours
Seminar paper 9 hours
Preparation for the credit test 15 hours
Literatura -
Poslední úprava: doc. PhDr. Renata Pípalová, CSc. (07.09.2023)
AITCHISON, Jean. The Articulate Mammal: An Introduction to Psycholinguistics. 5th edition London & New York: Routledge, 2011. ISBN 978-0415610186
FERNÁNDEZOVÁ, Eva M. a CAIRNSOVÁ-SMITHOVÁ, Helen. Základy psycholingvitiky. Praha: Karolinum. 2014. ISBN 978-80-246-2435-8.
FIELD, John. Psycholinguistics. A Resource Book for Students. London & New York: Routledge, 2003. ISBN 978-0415276009
FIELD, John. Psycholinguistics: Key Concepts. London & New York: Routledge, 2004. ISBN 978-0415258913
NEBESKÁ, Iva. Úvod do psycholingvistiky. Praha: H&H, 1992. ISBN 80-85467-75-5
OWENS, Robert E. JR. Language Development: An Introduction. 8th edition. London: Pearson, 2011. ISBN 978-0132582520
SCOVEL, Thomas. Psycholinguistics. Oxford, New York: Oxford University Press. 1998. ISBN 0 19 437213 8
WARREN, Paul. Introducing Psycholinguistics. Cambridge: Cambridge University Press, 5th printing, 2017. ISBN 978-0-521-130-56-1.
Poslední úprava: doc. PhDr. Renata Pípalová, CSc. (07.09.2023)
AITCHISON, Jean. The Articulate Mammal: An Introduction to Psycholinguistics. 5th edition London & New York: Routledge, 2011. ISBN 978-0415610186
FERNÁNDEZOVÁ, Eva M. a CAIRNSOVÁ-SMITHOVÁ, Helen. Základy psycholingvitiky. Praha: Karolinum. 2014. ISBN 978-80-246-2435-8.
FIELD, John. Psycholinguistics. A Resource Book for Students. London & New York: Routledge, 2003. ISBN 978-0415276009
FIELD, John. Psycholinguistics: Key Concepts. London & New York: Routledge, 2004. ISBN 978-0415258913
NEBESKÁ, Iva. Úvod do psycholingvistiky. Praha: H&H, 1992. ISBN 80-85467-75-5
OWENS, Robert E. JR. Language Development: An Introduction. 8th edition. London: Pearson, 2011. ISBN 978-0132582520
SCOVEL, Thomas. Psycholinguistics. Oxford, New York: Oxford University Press. 1998. ISBN 0 19 437213 8
WARREN, Paul. Introducing Psycholinguistics. Cambridge: Cambridge University Press, 5th printing, 2017. ISBN 978-0-521-130-56-1.
Sylabus -
Poslední úprava: doc. PhDr. Renata Pípalová, CSc. (07.09.2023)
SYLLABUS 23
12/10/23 Úvod do psycholingvistiky
19/10/23 Osvojování si jazyka
26/10/23 Recepce a produkce jazyka
(2/11-23/11/23 souvislá praxe, výuka se nekoná)
30/11/23 Jazykové dovednosti
7/12/23 Bilingvismus a příbuzná témata
14/12/23 Jazyk a mozek/mysl; jazyková centra
21/12/23 Prezentace rešerší nebo dílčích psycholingvistických výzkumů/experimentů
4/1/24 Prezentace rešerší nebo dílčích psycholingvistických výzkumů/experimentů
Poslední úprava: doc. PhDr. Renata Pípalová, CSc. (07.09.2023)
SYLLABUS 23
12/10/23 Introduction to psycholinguistics
19/10/23 Language acquisition
26/10/23 Language comprehension and production
(2/11-23/11/23 teaching practice, missed classes)
30/11/23 Language skills
7/12/23 Bilingualism and related topics
14/12/23 Language, brain/mind; language centres
21/12/23 Presentation of reviews or small-scale psycholinguistic experiments
4/1/24 Presentation of reviews or small-scale psycholinguistic experiments
Podmínky zakončení předmětu -
Poslední úprava: doc. PhDr. Renata Pípalová, CSc. (07.09.2023)
● Aktivní účast v semináři (max. dvě omluvené absence)
●Jedna ze advou alternativ:
- provedení dílčího psycholingvistického výzkumu/experimentu inspirovaného publikovanou psycholingvistickou studii a prezentace výsledků na semináři
-provedení rešerše a srovnání dvou recentních psycholingvistických studií, které se zabývají podobnými tématy a prezentace výsledků v semináři
● Odevzdání písemné podoby rešerše nebo provedeného psycholingvistického experimentu (v rozsahu minimálně dvou stran) splňující standardní požadavky věcné a formulační nejpozději v prvním týdnu zkouškového období
●Teoretický test ověřující orientaci studenta v základních konceptech disciplíny v podobě výběru z více možností (30 minut, alespoň 11 bodů z 15) (povoleny jsou maximálně tři pokusy). Součástí hodnocení je i celková jazyková a formulační úroveň.
Poslední úprava: doc. PhDr. Renata Pípalová, CSc. (07.09.2023)
● Active participation in seminars (max. two missed classes)
● One of two alternatives:
- Conducting a small-scale psycholinguistic research/ experiment, inspired by an existing psycholinguistic study and presenting the findings in seminars
- Comparing and reviewing two recent psycholinguistic studies dealing with similar topics and presenting the results in seminars
● Submitting hard copy version of the review or the small-scale psycholinguistic experiment conducted (at least two pages), meeting all the formal and content standards, by the end of the first week of the exam period
● Theoretical test verifying the student´s familiarity with essential concepts in Psycholinguistics taking the form of a Multiple-choice test (30 minutes, min. requirement for a pass: 11/15pts). The student has three attempts to pass the test. Their proficiency and formulation skills are included in the assessment criteria.