PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Postkoloniální literatura - OPNA4A031A
Anglický název: Postcolonial Literatures in English
Zajišťuje: Katedra anglického jazyka a literatury (41-KAJL)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2023
Semestr: zimní
E-Kredity: 4
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:1/1, Z+Zk [HT]
Rozsah za akademický rok: 0 [hodiny]
Počet míst: 30 / 30 (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: angličtina
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: doc. PhDr. Petr Chalupský, Ph.D.
PhDr. Tereza Topolovská, Ph.D.
Vyučující: PhDr. Tereza Topolovská, Ph.D.
Je prerekvizitou pro: OPNA4A042A, OPNA4A041A
Anotace -
Poslední úprava: PhDr. Tereza Topolovská, Ph.D. (08.09.2023)
Kurz si klade za cíl podat nástin historie a povahy vybraných postkoloniálních literatur v anglickém jazyce za předpokladu aktivní účasti studentů na tomto procesu. Literatury jsou představeny obecně a skrze analýzu jednotlivých děl ve filosofickém, společenském, kulturním, historickém kontextu. Témata: 1. Postkoloniální literatura – vznik, vývoj, společenský, historický, jazykový a filosofický kontext. 2. Karibská literatura v angličtině. 3. Indická literatura v angličtině. 4. Nigerijská literatura v angličtině. 5. Jihoafrická literatura v angličtině. 6. Australská literatura v angličtině. 7. Novozélandská literatura v angličtině.
Cíl předmětu - angličtina
Poslední úprava: PhDr. Tereza Topolovská, Ph.D. (09.09.2023)

Aims:

•       to introduce students to the major issues of a wide range of postcolonial literatures

•       to enable students to identify dominant and distinct themes in individual literatures

•       to enable students to relate the selected texts to their (i.e., the countries’) cultural backgrounds

•       to introduce students to the notion of intercultural communicative competency and its implications as far as postcolonial texts and their employment in the classroom is concerned

Deskriptory
Poslední úprava: PhDr. Tereza Topolovská, Ph.D. (23.08.2022)

Samostudium: 5 h

Čtení: 40 h

Seminární práce: 9 h

Zápočet: 10 h

Zkouška: 20 h 

Literatura -
Poslední úprava: PhDr. Tereza Topolovská, Ph.D. (09.09.2023)

Moodle: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=6472, password: Achebe

+ regular screenings of film adaptations and selected works of given cinematographies

PRIMARY LITERATURE - OBLIGATORY:

INDIAN LITERATURE IN ENGLISH:

•       Anita Desai: “Studies in the Park” (1978)

•       Chitra Banerjee Divakaruni: “Clothes” (1990)

•       Vikram Seth: “Voices” (1990)

ANGLOPHONE CARIBBEAN LITERATURE: 

•       Jean Rhys: Wide Sargasso Sea (1966) - extract

•       Charlotte Brontë: Jane Eyre (1847) - extract

•       Derek Walcott: “Love After Love” (1976) 

SOUTHAFRICAN LITERATURE IN ENGLISH

•     Trevor Noah: “Trevor Noah on Growing Up in South Africa Under Apartheid” (2016)

•     Nadine Gordimer: “The Ultimate Safari” (1989)

NIGERIAN LITERATURE IN ENGLISH

•       Chimamanda Ngozi Adichie: “The Danger of a Single Story” (2009) – TED Talk

•       Chinua Achebe: Things Fall Apart (1958) 

•       Chinua Achebe: “An Image of Africa: Racism in Conrad's Heart of Darkness” (1975)

AUSTRALIAN LITERATURE IN ENGLISH

•       Banjo Paterson: “The Man from Snowy River” (1895)

•       Henry Lawson: “The Drover's Wife” (1896)

•       Russell Drysdale: “The Drover’s Wife” (1945) - painting

•       Murray Bail: “The Drover’s Wife” (1984)

NEW ZEALAND LITERATURE IN ENGLISH

•            Roma Potiki: “Stolen Dreams” (1972)

•            Witi Ihimaera: “The Whale” (1998)

PRIMARY LITERATURE – ELECTIVE 

(students choose one of these novels for the essay - all the works are available in e-versions in Moodle)

Oyinkan Braithwaite: My Sister, the Serial Killer (2018) – Nigerian Literature in English

Jean Rhys: Wide Sargasso Sea (1966) – Caribbean Literature in English

Arundhati Roy: The God of Small Things (1997) – Indian Literature in English

Witi Ihimaera: The Whale Rider (1987) – New Zealand Literature in English

Richard Flanagan: The Narrow Road to the Deep North (2015) – Australian Literature in English

Kopano Matlwa: Period Pain (2017) – South African Literature in English

SECONDARY LITERATURE:

ASHCROFT, Bill. ed. The Empire Writes Back: Theory and Practice on Post- Colonial Literature (New Accents). London: Routledge, 1994, 2002. ISBN-13: 978-0415280204

BALDWIN, Dean, Patrick J. QUINN. An Anthology of Colonial and Postcolonial Short Fiction. Houghton Mifflin Company, 2007. ISBN-13: 978-0618318810.

BHABHA, Homi K. The Location of Culture. London: Routledge, 1994, 1997. ISBN-13: 978-0415336390.

CHOUDHURY, Bibhash. Reading Postcolonial Theory: Key Texts in Context. London: Routledge, 2017. ISBN 978-1-138-48861-8.

MCLEOD, John. Beginning Postcolonialism. Manchester University Press, 2000. ISBN-13: 978-0719078583.

MULLANEY, Julie. Postcolonial Literatures in Context. Continuum, 2010. ISBN-13: 978-1847063373.

PROCHÁZKA, Martin. Slovník spisovatelů. 2., opr. a dopl. vyd. Praha: Libri, 2003. ISBN 80-7277-131-0.

SAID, Edward. Orientalism: Western Conceptions of the Orient. London: Penguin, 1978, 1995. ISBN-13: 978-0394740676.

YOUNG, Robert J. Postcolonialism: A Very Short Introduction. Oxford: Oxford University Press, 2003. Very short introductions. ISBN 978-0-19-280182-1.

Požadavky ke zkoušce -
Poslední úprava: PhDr. Tereza Topolovská, Ph.D. (09.09.2023)

1.    Podmínkou nutnou k připuštění ke zkoušce je zápočet (odevzdání a uznání eseje (seminární práce). Esej je možné celkově odevzdat maximálně dvakrát (po jednom vrácení eseje k přepracování).

2.    Úspěšné splnění ústní zkoušky - celkově mají studenti k dispozici tři pokusy. Ústní zkouška se skládá ze tří částí: 1) literárně historické (student si losuje jedno z níže uvedených témat, 10-15 minut) a 2) interpretační, jež je založena na analýze literárního textu z perspektivy postkoloniální teorie/TEFL/ literární historie (student si losuje jeden z textů probíraných v seminářích – seznam viz níže, texty jsou k dispozici v Moodlu kurzu, 5-10 minut). Feedback k eseji: (5 minut). 

3.    Součástí celkového hodnocení je i jazyková a formulační úroveň.

Literárně historická témata:

1. Postkoloniální literatura – vznik, vývoj, společenský, historický, jazykový a filosofický kontext.

2. Karibská literatura v angličtině.

3. Indická literatura v angličtině.

4. Jihoafrická literatura v angličtině.

5. Nigerijská literatura v angličtině.

6. Australská literatura v angličtině.

7. Novozélandská literatura v angličtině.

Sylabus -
Poslední úprava: PhDr. Tereza Topolovská, Ph.D. (09.09.2023)

1. Postkoloniální literatura – vznik, vývoj, společenský, historický, jazykový a filosofický kontext.

2. Karibská literatura v angličtině.

3. Indická literatura v angličtině.

4. Nigerijská literatura v angličtině.  

5. Jihoafrická literatura v angličtině.

6. Australská literatura v angličtině.

7. Novozélandská literatura v angličtině.

Podmínky zakončení předmětu -
Poslední úprava: PhDr. Tereza Topolovská, Ph.D. (09.09.2023)

1. Pravidelná a aktivní účast na seminářích (max. 2 absence celkově za semestr)

2. Seminární práceOdevzdání eseje (požadavky viz. níže): nenaplnění požadavků na eseje: pozdní odevzdání či nedostatečná úroveň studentovi znemožní plnit další požadavek na splnění předmětu, tedy zkoušky)

3. Úspěšné složení ústní zkoušky (max. 3 pokusy, do výsledné známky je započítána i jazyková a formulační úroveň projevu při zkoušce) 

Požadavky na esej v ČJ: Studenti si vyberou minimálně jeden z „povinně-volitelných“ románů a v rámci své seminární práce (argumentativní eseje), která je podmínkou k získání zápočtu, jej nahlédnou z hlediska poznatků získaných v kurzu Postkoloniální literatury. Tedy např. s převahou nebo ve všech možných kombinacích perspektiv postkoloniální teorie/ historicky-sociálního/ osobního/ didaktického. Je možné si rovněž vybrat jiný román od postkoloniálního autora/ky píšící/ho anglicky, než je uvedeno na seznamu. Ten je ale nutné dopředu (do 18.12. 2023) konzultovat s vyučující. Datum odevzdání eseje je 8.1. 2024 nahráním eseje ve formátu .doc, .docx do Moodlu. Esej může být studentovi vrácena k přepracování – ten/ta ji má nárok přepracovat a maximálně jednou znova odevzdat. 

Formální požadavky: Argumentativní esej by měla čítat min. 1,000 a max. 1,500 slov (včetně citací) a odpovídat citačnímu stylu MLA (https://owl.purdue.edu/owl/research_and_citation/mla_style/mla_formatting_and_style_guide/mla_works_cited_electronic_sources.html).

Plagiáty nebudou tolerovány a případné odhalení povede k neudělení zápočtu.

Požadavky ke zkoušce:

1.    Podmínkou nutnou k připuštění ke zkoušce je zápočet (odevzdání a uznání eseje (seminární práce). Esej je možné celkově odevzdat maximálně dvakrát (po jednom vrácení eseje k přepracování).

2.    Úspěšné splnění ústní zkoušky - celkově mají studenti k dispozici tři pokusy. Ústní zkouška se skládá ze tří částí: 1) literárně historické (student si losuje jedno z níže uvedených témat, 10-15 minut) a 2) interpretační, jež je založena na analýze literárního textu z perspektivy postkoloniální teorie/TEFL/ literární historie (student si losuje jeden z textů probíraných v seminářích – seznam viz níže, texty jsou k dispozici v Moodlu kurzu, 5-10 minut). Feedback k eseji: (5 minut). 

3.    Součástí celkového hodnocení je i jazyková a formulační úroveň.

Literárně historická témata:

1. Postkoloniální literatura – vznik, vývoj, společenský, historický, jazykový a filosofický kontext.

2. Karibská literatura v angličtině.

3. Indická literatura v angličtině.

4. Jihoafrická literatura v angličtině.

5. Nigerijská literatura v angličtině.

6. Australská literatura v angličtině.

7. Novozélandská literatura v angličtině.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK