PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Analýza videozáznamů výuky AJ na ZŠ a SŠ - OPNA3A036B
Anglický název: Video analysis of English language teaching at lower secondary level and at upper secondary level
Zajišťuje: Katedra anglického jazyka a literatury (41-KAJL)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2022
Semestr: letní
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/1, Z [HT]
Rozsah za akademický rok: 0 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: doc. PhDr. Klára Uličná, Ph.D.
Anotace -
Poslední úprava: doc. PhDr. Klára Uličná, Ph.D. (21.01.2023)
Cílem tzv. videoklubu je rozvíjet didaktickou znalost obsahu studentů učitelství prostřednictvím analýzy videozáznamů výuky anglického jazyka. Důraz je kladen na rozvoj profesního vidění studentů, tj. schopnosti identifikovat ve výuce významné momenty (noticing) a interpretovat je s oporou o zkušenosti a oborově didaktické znalosti (knowledge-based reasoning). Dovolí-li situace, bude se výuky účastnit spolupracující zkušená vyučující z praxe, jejíž nahrávky budou především předmětem našich analýz a její vhled nám tudíž umožní nahlédnout viděné v hlubších souvislostech. Videoklub je organizován formou tzv. blended learning a kombinuje tak domácí přípravu a prezenční setkávání. Domácí práce sestává ze zhlédnutí vybraných videozáznamů výuky dle pokynů a příprava na diskusi prostřednictvím písemné reflexe daných videozáznamů. V rámci setkání pak probíhají diskuse dané výuky a elicitace relevantních oborově didaktických teorií a východisek. Studijní předmět tak efektivně propojuje praktickou a teoretickou přípravu učitelů AJ, jelikož teorie je elicitována z praktických ukázek výuky a následně zobecňována. Alternativní plnění studijního předmětu: Předmět je nadstavbou souboru didaktických předmětů. Cílem tohoto předmětu je tudíž dále rozvíjet profesní vidění studentů prostřednictvím analýzy videonahrávek výuky anglického jazyka na 2. stupni ZŠ a SŠ a prostřednictvím tvorby, používání a hodnocení svých vlastních reflektivních nástrojů. V rámci předmětu bude dle aktuálních možností probíhat skupinové zpracování projektu „Videostudie“ – tj. plánování a realizace pořízení videonahrávky vyučovací hodiny vybrané učitelky/vybraného učitele. Součástí projektové práce bude prostřednictvím sběru dat v terénu zachycení edukačního kontextu nahrávky od plánování, reflexe výuky učitelky/učitele, až po širší kontext videonahrávky (filosofii a přístup učitelky/učitele k výuce cizího jazyka či vzdělávání obecně, prostředí školy atd.). Na základě videostudie bude zpracována analýza a hodnocení vyučovací hodiny a předmět bude zakončen prezentací realizovaných projektů.
Deskriptory -
Poslední úprava: doc. PhDr. Klára Uličná, Ph.D. (21.01.2023)

Práce se studijními materiály 10 hodin
Plnění průběžných úkolů 25 hodin
Příprava na zápočet 5 hodin

Literatura -
Poslední úprava: doc. PhDr. Klára Uličná, Ph.D. (21.01.2023)

Janík, T., & Minaříková, E. et al. (2011). Video v učitelském vzdělávání: teoretická východiska, aplikace, výzkum. Brno: Paido.

Uličná, K., & Žďárek, K. (2017). Vidíš, vidím, vidíme? Výuka anglického jazyka: videopřípady. Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy v Praze.

Relevantní literatura dle zaměření vlastních písemných reflexí.

Podmínky zakončení předmětu -
Poslední úprava: doc. PhDr. Klára Uličná, Ph.D. (21.01.2023)

Průběžné plnění ukolů zadaných v průběhus emestru, tj. pozorování videozáznamů výuky, písemné reflexe ke každé pozorované výuce a aktivní účast na seminárních sezeních založených na diskusích videozáznamů výuky s oporou o vlastní písemnou reglexi.

Alternativně: zpracování videostude popsané v anotaci tohoto předmětu.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK