Poslední úprava: doc. PhDr. Renata Pípalová, CSc. (07.09.2023)
Předmět plní zčásti remediální, zčásti konsolidační, zčásti motivační i prohlubující funkci. Je zaměřen primárně na languové disciplíny. Propojuje teorii s praktickou analýzou autentických textů, s využitím konfrontačního pohledu.
Tematické celky
1. Nástin vývoje angličtiny pro její současný systém; roviny a jednotky popisu
2. Fonologie
3. Morfologie: slovní druhy
4. Morfologické kategorie
5. Lexikologie – slovotvorné procesy
6. Lexikální sémantika
7. Syntax – věta jednoduchá; valence
8. Syntax – souvětí
9. Komplexní analýza textu
Poslední úprava: doc. PhDr. Renata Pípalová, CSc. (07.09.2023)
The function of the course is partly to remedy, partly to motivate and partly to enhance the students’ understanding of selected areas of the English language. It focuses mainly on the langue disciplines. It interlinks the theoretical background with the analysis of authentic texts, employing a contrastive approach.
Topics:
Introduction; (Hi)Story of English impacting its current shape; levels and units
Phonology
Morphology: Word classes; Closed Classes
Morphology: Morphological Categories of Open Classes
Lexicology: Word-formation Processes
Lexical Semantics. Lexicography
Syntax: Simple Sentence; Valency
Syntax: Complex and Compound Sentences
Comprehensive Analysis of a Sample
Deskriptory -
Poslední úprava: MALAM7CF (08.09.2022)
Samostudium literatury 5 hodin
Práce se studijními materiály 12 hodin
Plnění průběžných úkolů 12 hodin
Seminární práce 10 hodin
Příprava na zápočet 5 hodin
Poslední úprava: doc. PhDr. Renata Pípalová, CSc. (09.09.2022)
Self-study of literature 5 hours
Work with study materials 12 hours
Assignments 12 hours
Seminar project 10 hours
Revision for the credit test 5 hours
Literatura -
Poslední úprava: doc. PhDr. Renata Pípalová, CSc. (07.09.2023)
AARTS, B. and MCMAHON, A. (eds) The Handbook of English Linguistics. Oxford: Blackwell Publishing, 2006. ISBN: 978-1-4051-1382-3.
BIBER, D. et al. Longman Grammar of Spoken and Written English. Harlow: Longman, 1999. ISBN: 978-0-5822-3725-4.
CONRAD, S., BIBER, D. and LEECH, G. Longman Student Grammar of Spoken and Written English. Workbook. Harlow: Longman, 2002. ISBN: 978-0-5825-3942-6.
DUŠKOVÁ, L. a kol. Mluvnice současné angličtiny na pozadí češtiny. Praha: Academia, 4. vyd., 2012. ISBN: 978-80-200-2211-0.
PLAG, I. Word-Formation in English. Cambridge: Cambridge University Press, 2018. ISBN: 978-1-107-17209-8.
QUIRK, R. et al. A Comprehensive Grammar of the English Language. London: Longman, 1985. ISBN: 978-0-5825-1734-9.
ROACH, P. Phonetics and Phonology. A Practical Course. Cambridge: Cambridge University Press, 4th ed., 2009. ISBN 978-0-521-71740-3.
YULE, G.: The Study of Language. Cambridge: Cambridge University Press, 7th ed., 2020. ISBN 978-1-1085-8288-9.
Sylabus -
Poslední úprava: doc. PhDr. Renata Pípalová, CSc. (07.09.2023)
Sylabus 23
12/10/23 Úvod. Nástin vývoje angličtiny pro pochopení její současné podoby; roviny a jednotky popisu
19/10/23 Fonologie
26/10/23 Morfologie: slovní druhy
(2/11/23-23/11/23 výuková praxe - semináře se nekonají)
30/11/23 Morfologické kategorie
7/12/23 Lexikologie: slovotvorné procesy
14/12/23 Lexikální sémantika; lexikografie
21/12/23 Syntax - věta jednoduchá; valence
4/1/24 Syntax - Souvětí podřadné a souřadné; opakování
Poslední úprava: doc. PhDr. Renata Pípalová, CSc. (07.09.2023)
Syllabus 23
12/10/23 Introduction; The (Hi)Story of English Impacting its Current Shape; Levels and Units
19/10/23 Phonology
26/10/23 Morphology: Word Classes; Closed Classes
(2/11/23-23/11/23 Teaching Practice – missed classes)
30/11/23 Morphology: Morphological Categories of Open Classes
7/12/23 Lexicology: Word-formation processes
14/12/23 Lexical Semantics. Lexicography
21/12/23 Syntax - Simple Sentence; Valency
4/1/24 Syntax - Complex and Compound Sentences; Review
Podmínky zakončení předmětu -
Poslední úprava: doc. PhDr. Renata Pípalová, CSc. (07.09.2023)
a) Aktivní práce v semináři (lze omluvit dve absence za semestr)
b) Podle počtu zapsaných posluchačů jedna až dvě prezentace na zvolené/á téma/ta ze sylabu; osnovu prezentace je třeba zaslat elektronicky ke schválení nejpozději dva dny předem
c) Podle počtu zapsaných posluchačů jedna až dvě vzájemná studentská hodnocení prezentací za semestr
d) Předložení finalizované písemné podoby prezentace ve výtisku nejpozději v prvním týdnu zkouškového období
e) Písemný test. Student/ka může získat až 10b za seminární práci, až 10b za teoretický test a až 20b za prakticko-analytickou část testu založenou na autentické
ukázce. Pro úspěšné absolvování kurzu je stanoven minimální požadavek 28/40b. Součástí hodnocení ve všech složkách je i formulační úroveň.
Poslední úprava: doc. PhDr. Renata Pípalová, CSc. (07.09.2023)
a) Active participation in class activities (two missed seminars per semester are tolerated)
b) Depending on the number of course participants one or two presentations on (a) selected syllabus topic(s); an outline of the presentation has to be sent electronically at least two days before the presentation for approval
c) Depending on the number of course participants one or two peer-reviews of presentations per semester
d) Submitting a finalized written version of the presentation in hard copy by the end of the first week of the exam period
e) Written test. The student may get up to 10pts for their seminar paper, up to 10 pts for their theoretical test and up to 20 pts for the practical-analytical part of the test based on a text sample. For a successful completion of the course there is a minimum requirement of 28/40pts. The assessment criteria in all parts include the student´s proficiency and their formulation skills.