Poslední úprava: Mgr. Martin Mikuláš, Ph.D. (27.01.2022)
Cílem kurzu je aplikace teoretických oborově-didaktických poznatků v kontextu 2. stupně základní školy. Studenti se seznámí s principy a způsoby tvorby základních kurikulárních dokumentů (RVP, příp. ŠVP) zejm. ve vztahu ke komunikační kompetenci, včetně mezinárodních standardů a jazykových zkoušek pro žáky ZŠ. Do kontextu výuky anglického jazyka na 2. stupni základní školy budou zasazena didaktická témata strukturovaná dle stěžejních faktorů vyučovacího procesu. Analýza a hodnocení videonahrávek vyučovacích hodin na 2. stupni základních škol umožní studentům dále přesněji identifikovat a hodnotit jednotlivé aspekty výuky cizího jazyka a zaměřovat tak své profesní vidění.
Tematické celky:
1. faktory a proměnné ovlivňující osvojování cizího/druhého jazyka, jejich role a specifika ve výuce AJ na ZŠ
2. věk a kritická období
3. jazykové vlohy, jejich parametry, testování vloh a jejich vztah k inteligenci
4. anglický jazyk v RVP pro ZŠ, tvorba ŠVP pro předmět AJ
5. standardy pro ZŠ, standardizované jazykové zkoušky
6. vyučování AJ pro studenty se specifickými poruchami učení - symptomy
7. vyučování a testování AJ pro studenty se specifickými poruchami učení - akomodace (modifikace a kompenzace)
Poslední úprava: Mgr. Martin Mikuláš, Ph.D. (09.02.2022)
The course aims to apply TEFL methodology knowledge in the context of lower-secondary education. Students acquire principles and means for creating essential curricular documents (framework and school education programmes), relating these to the communicative competence, international standards and language examinations for middle schoolers. Students will analyze and evaluate videos from authentic lessons and they will also attend and monitor some lessons at schools. The topics include: 1. factors and variables affecting the process of L2/FL acquisition, their roles and specifics; 2. age and critical periods; 3. aptitude, its parameters, testing and relations to intelligence; 4. English in the Framework Education Programme for Lower Secondary Schools; the construction of a school education porogramme; 5. Standards for elementary education, standardized examinations; 6. Teaching English for students with specific learning needs - symptoms; 8. teaching and testing for students with specific learning needs - accommodation (modification and compensation)
Deskriptory -
Poslední úprava: doc. PhDr. Petr Chalupský, Ph.D. (02.02.2022)
samostudium literatury (12 hodin), práce se studijními materiály (25 hodin), plnění průběžných úkolů (30 hodin), příprava na zkoušku a zkouška (15 hodin)
Poslední úprava: Mgr. Martin Mikuláš, Ph.D. (09.02.2022)
self-study (12 hours), work with study materials (25 hours), assignments (30 hours), preparation for the examination and the examination process (15 hours)
Literatura -
Poslední úprava: Mgr. Martin Mikuláš, Ph.D. (27.01.2022)
Applied Language Learning, volume 9–10, Defense Language Institute (U.S.). Foreign Language Center, Defense Language Institute, Foreign Language Center, 1998
Steven Brown, Jenifer Larson-Hall. Second Language Acquisition Myths: Applying Second Language Research to Classroom Teaching. University of Michigan Press, 2012, ISBN 0472034987, 9780472034987
Vivian Cook, David Singleton. Key Topics in Second Language Acquisition. Multilingual Matters, 2014, ISBN 1783091827, 9781783091829
Judit Kormos, Anne Margaret Smith. Teaching Languages to Students with Specific Learning Differences. Multilingual Matters, 2012, ISBN 1847696228, 9781847696229
Nunan, D. Designing Tasks for the Communicative Classroom. Cambridge: Cambridge University Press, 1989. ISBN 0-521-37915-6. (vybrané kapitoly)
Parrott, M. (1996). Tasks for Language Teachers. Cambridge University Press. ISBN: 0 521 42666 9.
Lourdes Ortega, Understanding Second Language Acquisition. Routledge, 2014, ISBN 144411705X, 9781444117059
John Santrock. Educational Psychology. 6th edition. McGraw-Hill, ISBN 0073525820, 9780073525822
Roumyana Slabakova. Second Language Acquisition. Oxford University Press, 2016, ISBN 0199687269, 9780199687268
Kurikulární dokumenty:
RVP pro ZŠ
ukázky ŠVP
Jan van Ek, John Trim. Waystage. CUP, 1991.
Poslední úprava: Mgr. Martin Mikuláš, Ph.D. (09.02.2022)
Applied Language Learning, volume 9–10, Defense Language Institute (U.S.). Foreign Language Center, Defense Language Institute, Foreign Language Center, 1998
Steven Brown, Jenifer Larson-Hall. Second Language Acquisition Myths: Applying Second Language Research to Classroom Teaching. University of Michigan Press, 2012, ISBN 0472034987, 9780472034987
Vivian Cook, David Singleton. Key Topics in Second Language Acquisition. Multilingual Matters, 2014, ISBN 1783091827, 9781783091829
Judit Kormos, Anne Margaret Smith. Teaching Languages to Students with Specific Learning Differences. Multilingual Matters, 2012, ISBN 1847696228, 9781847696229
Nunan, D. Designing Tasks for the Communicative Classroom. Cambridge: Cambridge University Press, 1989. ISBN 0-521-37915-6. (vybrané kapitoly)
Parrott, M. (1996). Tasks for Language Teachers. Cambridge University Press. ISBN: 0 521 42666 9.
Lourdes Ortega, Understanding Second Language Acquisition. Routledge, 2014, ISBN 144411705X, 9781444117059
John Santrock. Educational Psychology. 6th edition. McGraw-Hill, ISBN 0073525820, 9780073525822
Roumyana Slabakova. Second Language Acquisition. Oxford University Press, 2016, ISBN 0199687269, 9780199687268
Curricular documents:
Framework Education Programme for Lower-Secondary Schools
samples of School Education Programmes
Jan van Ek, John Trim. Waystage. CUP, 1991.
Požadavky ke zkoušce -
Poslední úprava: Mgr. Martin Mikuláš, Ph.D. (27.01.2022)
Požadavky ke zkoušce:
zkouška má jen písemnou část
test tvoří dvě části: část s uzavřenými položkami a část s otevřenými položkami
minimální skór: 70%
zkoušku je možné dvakrát opakovat
Poslední úprava: Mgr. Martin Mikuláš, Ph.D. (09.02.2022)
Exam structure and requirements:
written form
the test consists of 2 parts: a part with multiple-choice items and a part with open items
minimum score to pass: 70%
students can resit the examination twice
Sylabus -
Poslední úprava: Mgr. Martin Mikuláš, Ph.D. (27.01.2022)
Tematické celky:
faktory a proměnné ovlivňující osvojování cizího/druhého jazyka, jejich role a specifika ve výuce AJ na ZŠ
věk a kritická období
jazykové vlohy, jejich parametry, testování vloh a jejich vztah k inteligenci
anglický jazyk v RVP pro ZŠ, tvorba ŠVP pro předmět AJ
standardy pro ZŠ, standardizované jazykové zkoušky
vyučování AJ pro studenty se specifickými poruchami učení - symptomy
vyučování a testování AJ pro studenty se specifickými poruchami učení - akomodace (modifikace a kompenzace)
vybrané mýty v učení a vyučování anglického jazyka
Poslední úprava: Mgr. Martin Mikuláš, Ph.D. (09.02.2022)
Syllabus:
1. factors and variables affecting the process of L2/FL acquisition, their roles and specifics;
2. age and critical periods;
3. aptitude, its parameters, testing and relations to intelligence;
4. English in the Framework Education Programme for Lower Secondary Schools; the construction of a school education program;
5. Standards for elementary education, standardized examinations;
6. Teaching English for students with specific learning needs - symptoms;
7. teaching and testing for students with specific learning needs - accommodation (modification and compensation)
8. selected myths in learning and teaching foreign languages
Podmínky zakončení předmětu -
Poslední úprava: Mgr. Martin Mikuláš, Ph.D. (27.01.2022)
Podmínky zakončení předmětu:
80% docházka
aktivita v seminářích
seminární práce
splnění zkouškového testu (jen písemná forma)
Poslední úprava: Mgr. Martin Mikuláš, Ph.D. (09.02.2022)