Poslední úprava: doc. PhDr. Petr Chalupský, Ph.D. (31.05.2020)
Kurz úzce navazuje na své prerekvizity a vede studenty k hlubšímu přemýšlení o komplexním komunikačním rámci, zejména o zasazení řečové události do různých širších kontextových souvislostí. Tématické jádro tvoří klíčové aspekty pragmatické analýzy, včetně různých přístupů ke konverzaci a analýzy diskursu.
Tematické celky:
1. Úvod. Základní koncepty
2. Rysy a specifika mluveného diskursu
3. Přístupy ke konverzaci 1
4. Přístupy ke konverzaci 2
5. Presupozice (sémantické a) pragmatické
6. Řečové akty
7. Pragmatické principy 1
8. Pragmatické principy 2
9. Deixe
10. Shrnutí; Komplexní analýza ukázky
Poslední úprava: doc. PhDr. Renata Pípalová, CSc. (31.01.2022)
The module develops the knowledge and skills gained in the prerequisites and induces deeper understanding of a comprehensive communicative frame, setting the speech event in diverse broader contextual parameters. The course addresses chiefly the core topics of pragmatic analysis, including various approaches to conversation and discourse analysis.
Topics:
1. Introduction. Basic concepts
2. Conspicuous features of spoken discourse
3. Approaches to conversation 1
4. Approaches to conversation 2
5. Pragmatic (and semantic) presuppositions
6. Speech acts
7. Pragmatic principles 1
8. Pragmatic principles 2
9. Deixis
10. Review; comprehensive analysis of a sample
Deskriptory -
Poslední úprava: doc. PhDr. Renata Pípalová, CSc. (22.01.2023)
samostudium literatury (14 hodin),
práce se studijními materiály (10 hodin),
plnění průběžných úkolů (15 hodin),
příprava na zkoušku a zkouška (15 hodin)
Poslední úprava: doc. PhDr. Renata Pípalová, CSc. (22.01.2023)
self-study of literature (14 hours),
working with study materials (10 hours),
assignments (15 hours),
preparation for the exam and passing the exam (15 hours)
Literatura -
Poslední úprava: doc. PhDr. Renata Pípalová, CSc. (31.01.2022)
BIRNER, Betty. Introduction to Pragmatics. Malden, Oxford: Wiley-Blackwell, 2013. ISBN 978-1405175838.
BROWN, Penelope, LEVINSON, Stephen C. Politeness. Some Universals of Language Usage. Cambridge: Cambridge University Press, 1987. ISBN 978-0521313551.
LEECH, Geoffrey. Principles of Pragmatics. London: Longman, 1983. ISBN 0-582-55110-2.
HIRSCHOVÁ, Milada. Pragmatika v češtině. 2.vydání. Praha: Karolinum, 2013. ISBN 978-80-246-2233-0.
HUANG, Yan. Pragmatika. Praha: Karolinum, 2019. ISBN 978-80-246-3337-4.
MACHOVÁ, Svatava, ŠVEHLOVÁ, Milena. Sémantika & pragmatická lingvistika. Praha: Univerzita Karlova, PEDF. 2001. ISBN 80-7290-061-7.
PALTRIDGE, Brian. Discourse Analysis: An Introduction. 2nd ed. London: Blomsbury Academic, 2012. ISBN 978-1441167620.
TSUI, Amy. English Conversation. Oxford: Oxford University Press, 1994. ISBN 0194371433.
WIDDOWSON, Henry G. Discourse analysis. Oxford: Oxford University Press. 2007. ISBN 978 O 19 4389211.
WOOFITT, Robin. Conversation Analysis and Discourse Analysis. London: Sage. 2005. ISBN 0-7619-7426-1.
YULE, George. Pragmatics. Oxford: Oxford University Press, 2002. 978-0194372077.
Poslední úprava: doc. PhDr. Renata Pípalová, CSc. (31.01.2022)
BIRNER, Betty. Introduction to Pragmatics. Malden, Oxford: Wiley-Blackwell, 2013. ISBN 978-1405175838.
BROWN, Penelope, LEVINSON, Stephen C. Politeness. Some Universals of Language Usage. Cambridge: Cambridge University Press, 1987. ISBN 978-0521313551.
LEECH, Geoffrey. Principles of Pragmatics. London: Longman, 1983. ISBN 0-582-55110-2.
HIRSCHOVÁ, Milada. Pragmatika v češtině. 2.vydání. Praha: Karolinum, 2013. ISBN 978-80-246-2233-0.
HUANG, Yan. Pragmatika. Praha: Karolinum, 2019. ISBN 978-80-246-3337-4.
MACHOVÁ, Svatava, ŠVEHLOVÁ, Milena. Sémantika & pragmatická lingvistika. Praha: Univerzita Karlova, PEDF. 2001. ISBN 80-7290-061-7.
PALTRIDGE, Brian. Discourse Analysis: An Introduction. 2nd ed. London: Blomsbury Academic, 2012. ISBN 978-1441167620.
TSUI, Amy. English Conversation. Oxford: Oxford University Press, 1994. ISBN 0194371433.
WIDDOWSON, Henry G. Discourse analysis. Oxford: Oxford University Press. 2007. ISBN 978 O 19 4389211.
WOOFITT, Robin. Conversation Analysis and Discourse Analysis. London: Sage. 2005. ISBN 0-7619-7426-1.
YULE, George. Pragmatics. Oxford: Oxford University Press, 2002. 978-0194372077.
Sylabus - angličtina
Poslední úprava: doc. PhDr. Renata Pípalová, CSc. (05.02.2024)
Poslední úprava: doc. PhDr. Renata Pípalová, CSc. (27.01.2024)
POŽADAVKY
- pravidelná docházka (nejvýše dvě absence)
- aktivní účast na semináři
- pravidelná četba povinné literatury včetně textů v moodle a samostudium
- odevzdání portfolia, které je výstupem průběžné práce adepta za celý semestr a obsahuje úkoly vypracované k jednotlivým tématům v moodle; pokyny k vypracování budou dány na prvním semináři
MINITESTY Dne 29/4 a 9/5 v náhradních přednáškách v 7:15 se posluchači mohou zapojit do motivačního minitestování. Minitesty jsou nepovinné úkoly teoretické i prakticko-analytické, zaměřené na dosud probrané jevy. Jejich celkový výsledek vytváří obraz práce posluchačů během celého kurzu. Za každý vynikající výsledek minitestu (100%) získá student dva body, které se připočtou k celkovému výkonu u zkoušky. Za solidní výsledek (60-90%) získá student 1b.
ZKOUŠKA.Písemná zkouška ověřuje vědomosti získané v kurzu Pragmatika i v jeho prerekvizitě t.j.Textová lingvistika a stylistika. Zkouška se skládá ze dvou částí stejné váhy (každá koncipovaná na 30b max), které se konají týž den. Nicméně úspěšné zvládnutí teoretické části (alespoň 15b) je podmínkou pro účast v části praktické (analytické). Tudíž neúspěch v teoretické části znamená, že posluchač neuspěl u celé zkoušky. K úspěšnmu zvládnutí celé zkoušky je třeba získat 40b/60b. Každý posluchač má nárok na tři termíny během zkouškového období. Pokud se adept na vypsané termíny rozhodne nezapsat, nezíská v daném období již žádné další termíny.
Teoretická část zkoušky ověřuje teoretickou obeznámenost s termíny, koncepty a látkou probranou v kurzu. Praktická (analytická) část zkoušky představuje komplexní analýzu neznámé ukázky z hlediska probraných témat a odborné četby.
Ve všech výstupech v kurzu je součástí hodnocení i jazyková a formulační úroveň.
Zkoušku skládají ji všichni posluchači, kteří odevzdali včas (do termínu posledního semináře) portfolio na přijatelné úrovni věcné i formulační. Studenti, kteří složí písemnou zkoušku úspěšně (výborně či velmi dobře), již neskládají ústní zkoušku. U slabých výkonů mezi 40-43 body úhrnem se požaduje též ústní zkouška. Ústní zkouška může být teoretická nebo praktická, a to dle slabšího výsledku buď v teoretickém testu nebo analytickém testu. V celkovém hodnocení v hraničních případech se přihlíží i k aktivitě během semestru a k úrovni portfolia. Studenti mají úhrnem nárok na tři pokusy (tedy celkem na dva opravné termíny). Předmětem hodnocení je ve všech těchto složkách i formulační úroveň.
Zpětná vazba ke všem písemným výstupům v průběhu kurzu se podává z iniciativy posluchače (email) v konzultačních hodinách.
Poslední úprava: doc. PhDr. Renata Pípalová, CSc. (27.01.2024)
COURSE REQUIREMENTS
- regular attendance (up to two seminars may be missed)
- active participation in seminar activities
- regular reading of secondary sources and self-study, inclusing the sources in moodle
- turning in of the portfolio profiling the candidate´s work throughout the course; the portfolio features the answers to the reading-related tasks for individual topics in moodle; the instructions will be provided in the first seminar
MINITESTS The 7:15 compensation lectures on 25/4 and 9/5 will see optional motivating minitesting. Minitests are voluntary theoretical or practical-analytical tasks on material covered up until the particular seminar. The overall results in minitests profiles the student´s work over the semester. For each excellent result in a minitest (100%), the student gains 2 pts by which their overal exam result will be boosted. For results between 60-90%, they gain 1pt.
EXAM is designed to verify factual theoretical knowledge gained in Pragmatics, as well as its prerequisite, i.e., Text Linguistics and Stylistics.
It consists of two parts of equal value (max 30pts each), both held on the same day. However, the success in the theoretical part (a minimum of 15pts) represents a prerequisite for taking the practical (analytical) part. Therefore, failure in the theoretical part (less than 15pts) means the candidate failed all the exam and has to resit it. For a successful completion of the entire exam, the requirement is set at 40pts/60pts. Each candidate can take the exam three times during the same exam period. If a candidate chooses not to sign up for the exam dates registered in the SIS, they will not be offered any extra dates later in the exam period.
The theoretical part verifies the candidate´s theoretical familiarity with the terms, concepts and issues covered in the course. The analytical part represents a comprehensive analysis of an unfamiliar sample from the standpoint of the topics covered in the course and the candidate´s readings.
A student may take the written exam as long as they completed successfully all the seminar requirements (adequate attendance, active participation in seminars, portfolio at satisfactory level submitted by a stipulated deadline, i.e., final seminar). It should be noted that in the exam the candidate demonstrates their knowledge and skills gained in the course of Pragmatics as well as its prerequisite, i.e., Text Linguistics and Stylistics.
Very good and excellent performers (grades A and B) do not take the oral exam. Candidates with weaker results in the written parts (40-43 pts overall) will also take the oral exam. (In borderline cases the seminar activity throughout the course and the standard of the portfolio will be also taken account of.) The oral exam may be either theoretical or practical, depending on whether the candidate´s result was weaker in the teoretical or practical part of the written exam. Each student has three attempts (i.e., two resits in all). The candidate´s proficiency represents an integral part of the assessment.
Feedback for all written work throughout the course is provided to students on their initiative (by email) in office time.