Poslední úprava: doc. PhDr. Klára Uličná, Ph.D. (05.09.2023)
Studenti budou seznámeni s principy pozorování výuky a její reflexe jako prostředku profesního rozvoje. Na základě těchto principů budou podrobeny pozorování a následné reflexi vybrané aspekty výuky anglického jazyka na základní i střední škole, a to v případě potřeby jak s využitím videozáznamů (částí) vyučovacích hodin v rámci seminářů, tak, a to především či výhradně, v terénu prostřednictvím návštěv základních a středních škol. Studenti si založí vlastní profesní portfolio.
Poslední úprava: doc. PhDr. Klára Uličná, Ph.D. (05.09.2023)
Students will be introduced to the principles of teaching observation and reflection as a means of professional development. On the basis of these principles, selected aspects of English language teaching in primary and secondary schools will be observed and reflected upon, both using video recordings (parts) of lessons in seminars (if needed) and mainly or completely in the field through visits to primary and secondary schools. Students will create their own professional portfolio.
Deskriptory -
Poslední úprava: doc. PhDr. Klára Uličná, Ph.D. (09.09.2022)
Samostudium literatury: 5 hodin (semestr)
Práce se studijními materiály: 10 hodin (semestr)
Doba věnovaná pozorování výuky: min. 24 hodin (semestr)
Plnění průběžných úkolů (doba očekávaná na přípravu jednoho semináře a na přípravu a reflexe pozorování výuky) a tvorba portfolia/seminární práce: 20 hodin (semestr)
Poslední úprava: doc. PhDr. Klára Uličná, Ph.D. (09.09.2022)
Self-study of literature: 5 hours (semester)
Work with study materials: 10 hours (semester)
Time devoted to observation of teaching: min. 24 hours (semester)
Completion of assignments (time expected for preparation of one seminar and for preparation and reflection on teaching observation) and portfolio/seminar paper: 20 hours (semester)
Literatura -
Poslední úprava: doc. PhDr. Klára Uličná, Ph.D. (05.09.2023)
Rámec profesních kvalit učitele cizího jazyka (dostupný online)
Literatura dle zaměření vlastních principů výuky AJ
ULIČNÁ, K.; ŽĎÁREK, K. Vidíš, vidím, vidíme? Výuka anglického jazyka na základních a středních školách: videopřípady, 1 díl. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2016. ISBN 978-80-88176-09-1.
ULIČNÁ, K.; ŽĎÁREK, K. Vidíš, vidím, vidíme? Výuka anglického jazyka na základních a středních školách: videopřípady, 2. díl. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2017. ISBN 978-80-88176-09-1.
SCRIVENER, Jim. Learning teaching: the essential guide to English language teaching. Oxford: Macmillan, 2011. ISBN 978-0-230-72984-1.
GOWER, Roger, Diane PHILLIPS a Steve WALTERS. Teaching practice handbook. New ed. Oxford: Macmillan Heinemann English language teaching, 1995. ISBN 04-352-4059-5.
RICHARDS, Jack C a Charles LOCKHART. Reflective teaching in second language classrooms. New York, NY, USA: Cambridge University Press, 1994, ISBN 05-214-5803-X.
Poslední úprava: doc. PhDr. Klára Uličná, Ph.D. (05.09.2023)
Rámec profesních kvalit učitele cizího jazyka (online)
Literature according to the students' essential principles
ULIČNÁ, K.; ŽĎÁREK, K. Vidíš, vidím, vidíme? Výuka anglického jazyka na základních a středních školách: videopřípady, 1 díl. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2016. ISBN 978-80-88176-09-1.
ULIČNÁ, K.; ŽĎÁREK, K. Vidíš, vidím, vidíme? Výuka anglického jazyka na základních a středních školách: videopřípady, 2. díl. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2017. ISBN 978-80-88176-09-1.
SCRIVENER, Jim. Learning teaching: the essential guide to English language teaching. Oxford: Macmillan, 2011. ISBN 978-0-230-72984-1.
GOWER, Roger, Diane PHILLIPS a Steve WALTERS. Teaching practice handbook. New ed. Oxford: Macmillan Heinemann English language teaching, 1995. ISBN 04-352-4059-5.
RICHARDS, Jack C a Charles LOCKHART. Reflective teaching in second language classrooms. New York, NY, USA: Cambridge University Press, 1994, ISBN 05-214-5803-X.
Sylabus -
Poslední úprava: doc. PhDr. Klára Uličná, Ph.D. (09.09.2022)
Tematické celky: 1. Profesní rozvoj studentů učitelství i učitelů. 2. Reflexe. 3. Vztah teorie a praxe. 4. Pozorování výuky jako jedna z reflektivních technik. 5. Profesní portfolio.
Poslední úprava: doc. PhDr. Klára Uličná, Ph.D. (09.09.2022)
1. Professional development of student teachers and teachers. 2. Reflection. 3. Theory-practice relationship. 4. Teaching observation as one of the reflective techniques. 5. Professional portfolio.
Podmínky zakončení předmětu -
Poslední úprava: doc. PhDr. Klára Uličná, Ph.D. (09.09.2022)
Aktivní účast: v seminářích na fakultě a na náslechových návštěvách ve školách.
Průběžné plnění úkolů v zadaných termínech v plném rozsahu.
Předložení profesního portfolia.
Závěrečný pohovor.
Poslední úprava: doc. PhDr. Klára Uličná, Ph.D. (09.09.2022)
Active participation: faculty seminars and school visits.