PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Aplikovaná lingvistika pro učitele - OPNA2A133B
Anglický název: Applied linguistics for teachers
Zajišťuje: Katedra anglického jazyka a literatury (41-KAJL)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2022
Semestr: zimní
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/2, Z [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: doc. PhDr. Petr Chalupský, Ph.D.
Anotace -
Poslední úprava: Mgr. Martin Mikuláš, Ph.D. (10.09.2021)
Kurz aplikované lingvistiky pro učitele má za cíl smysluplné prolnutí poznatků z lingvistiky do procesu výuky, a to primárně na střední škole. Půjde o výuku anglického jazykové systému na pozadí lingvistických předmětů morfologie a syntax angličtiny (obecně všech languových disciplín). Studující budou mít možnost pracovat s učebnicemi anglického jazyka, kriticky posoudit metody prezentace gramatických a lexikálních kategorií v nich a navrhnout vlastní kroky i modelové věty, které by ve výuce použili tak, aby výuka gramatických a lexikálních jevů byla vhodně a logicky rozvržena systematicky a zapamatovatelným způsobem prezentována žákům. Očekává se, že studenti budou schopni posoudit příčiny chyb a navrhnout jejich reedukaci z pohledu vývojového (vývojové sekvence, mezijazyk, fosilizace) a kontrastivního (transfer, vliv mateřského jazyka). Součástí kurzu budou i praktické ukázky konkrétních vyučovacích technik.
Literatura - angličtina
Poslední úprava: Mgr. Martin Mikuláš, Ph.D. (13.09.2021)

COURSE BOOKS:

AARTS, B. Oxford Modern English GrammarOUP Oxford, 2011. ISBN 0191650471, 9780191650475.

BRINTON, J. L., BRINTON D. M. The Linguistic Structure of Modern English. John Benjamins Publishing, 2010. ISBN9027288240, 9789027288240.

CARTER R, McCARTHY M. Cambridge grammar of English : a comprehensive guide ; spoken and written English grammar and usageCambridge University Press, 2007. ISBN3125343313, 9783125343313.
KEES DE BOT: A History of Applied Linguistics: From 1980 to the present. Routledge, 2015. ISBN1317590112, 9781317590118.

LARSEN-FREEMAN D. et al. The Grammar Book: Form, Meaning, and Use for English Language Teachers. National Geographic Learning, Heinle Cengage Learning, 2015. ISBN1111351864, 9781111351861.

YULE G. (1999). Explaining English Grammar. Oxford University Press. ISBN: 978-0194371728

 

ADDITIONAL STUDY LITERATURE:

DUŠKOVÁ, L. Mluvnice současné angličtiny na pozadí češtiny. Praha: Academia,  1994. ISBN 80-200-0486-6.

QUIRK, R. A Comprehensive Grammar of the English Language. New York: Longman Inc., 1985. ISBN 0-582-51734-6.

LEWIS, M. The English Verb; An Exploration of Structure and Meaning. Hove: Langue Teaching Publications 1986 (1994). ISBN 0 906717 40 X.

HENDRICH, J. Extrémy. In: Cizí jazyky, š. 5-6, 1995/96, roč. 39, s. 74-75. ISSN 1210-0811

SWAN, M. A Critical look at the Communicative Approach. In: ELT Journal Volume 39/1. Oxford: OUP, 1985. Dostupné na: http://eltj.oxfordjournals.org/content/39/1.toc

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: Mgr. Jana Richterová, Ph.D. (29.09.2019)

Předmět není zakončen zkouškou.

Sylabus - angličtina
Poslední úprava: Mgr. Martin Mikuláš, Ph.D. (10.09.2021)

SYLLABUS

  • Applied linguistics as a discipline
  • Approaches and attitudes towards teaching grammar and lexis
  • Contrastive and Developmental L2 Acquisition Issues
  • Definiteness, Determiners, Articles
  • Modality, Hypothetical expressions
  • Tense vs. Aspect
  • Voice
  • Various lexical-grammatical phenomena
  • Various syntactic phenomena
Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: Mgr. Martin Mikuláš, Ph.D. (13.09.2021)

Předmět je zakončen zápočtem. Studující mají povinnost aktivně se účastnit výuky (prezence min. 80 %), číst průběžně zadávané kapitoly ze sekundární literatury a připravovat si do výuky modelové věty/aktivity a komentáře k učebnicovým prezentacím gramatických kategorií podle sylabu a instrukcí vyučujícího.

Výstupem z kurzu je mini-portfolio, přesněji návrh a kritická analýza výuky tří zvolených gramatických/lexikálních jevů ve třídě s využitím lingvistických poznatků. Součástí hodnocení je i jazyková a formulační úroveň.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK