PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Akademický diskurz - OPNA2A126B
Anglický název: Academic Discourse
Zajišťuje: Katedra anglického jazyka a literatury (41-KAJL)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2022
Semestr: zimní
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/2, Z [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: angličtina
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: doc. PhDr. Renata Pípalová, CSc.
Cíl předmětu -
Poslední úprava: doc. PhDr. Renata Pípalová, CSc. (07.09.2021)

AKADEMICKÝ / ODBORNÝ DISKURS

 

Kurz seznamuje posluchače s klíčovými koncepty a výraznými tendencemi v oblasti současného anglického odborného diskursu, psaného i mluveného. Rovněž se pokouší poskytnout posluchačům vhled do širšího socio-kulturního kontextu, z něhož odborný diskurs vychází. Kurz směřuje k systematickému probrání zásadních aspektů odborného jazyka na různých rovinách, od aspektů lexikálních a gramatických přes rysy textové, diskursní až po různé širší kontextové parametry. Nadto kultivuje povědomí posluchačů o typických žánrech, subžánrech a typech textů odborného diskursu a relevantních konvencích, které jsou v nich zavedené. Kurz je koncipován tak, aby posluchačům poskytl patřičné odborné zázemí, vybavil je relevantními analytickými nástroji a zlepšil i jejich praktické formulační dovednosti, což by mělo usnadnit například psaní i obhajobu diplomové práce.

 

Literatura -
Poslední úprava: doc. PhDr. Renata Pípalová, CSc. (07.09.2021)

Základní prameny: 

HYLAND, K. Disciplinary Discourses. Social Interactions in Academic Writing. 2000. Harlow: Longman.ISBN 0-582-41904-2.

HYLAND, K. English for Academic Purposes. An Advanced Resource Book. Abingdon, Oxon: Routledge. 2006. ISBN 978-0-415 35870-5.

HYLAND, K. Academic Discourse. English in a Global Context. London, New York: Continnuum. 2009. ISBN 978-0-8264-9804-5.

Doporučené prameny:

BHATIA, V.K. Analysing Genre: Language Use in Professional Settings. London: Longman. 1993. ISBN 978-0-582-08524-4.

BRENDEL, E., J. MEIBAUER & M. STEINBACH (eds) Understanding Quotation. Mouton Series in

Pragmatics. Berlin: De Gruyter Mouton. 2011. ISBN 978-3-11-024005-4.

BUI, Y. How to Write a Master´s Thesis. London, New Delhi, Los Angeles: Sage publications. 2013. ISBN 978-1-4522-

CRASWELL, G. & POORE, M. Writing for Academic Success. (2nd ed). London: SAGE. 2012. ISBN 1 4129 0301 7

ČERMÁK, F. Základy lingvistické metodologie. Nástin hlavních principů na pozadí obecné teorie vědy. Praha: Univerzita Karlova, 1993. ISBN 382-107-93.

ČMERKOVÁ, S., DANEŠ, F., SVĚTLÁ, J. (1999) Jak napsat odborný text. Praha: Leda. 1999. ISBN 80-85927-69-1.

DONTCHEVA-NAVRÁTILOVÁ, O. Authorial Roles and the Functions of 1st Person Pronouns in Research Articles of Anglophone and Czech Linguists. Časopis pro moderní filologii, 2014, 42-57. ISSN 0008-7386.

MAURANEN, A. Features of English as a Lingua Franca in Academia. Helsinki English Studies, 2010, vol. 6, 6–28. ISSN 1457-9960.

MAURANEN, A., RANTA, E.(eds) English as a Lingua Franca: Studies and Findings. Newcastle upon Tyne: Cambridge Scholars Publishing. 2015. ISBN 978-1-4438-1296-2.

MURRAY, R. How to Write aThesis (3rd ed.). Maidenhead, England ; New York: Open University Press. 2011. ISBN 978-0-33-5244287.

PIETILÄ, P., DORÓ, K. & PÍPALOVÁ, R. (eds) Lexical Issues in L2 Writing. Newcastle upon Tyne: Cambridge Scholars Publishing. 2015. ISBN 978-1-4438-8022-0.

PÍPALOVÁ, R. On the Global Textual Theme and Other Textual Hyperthemes. Linguistica Pragensia, Vol. XV/2 2005, 57-86, ISSN 0862-8432.

SARANGI, S., COULTHARD, M. Discourse an Social Life. Harlow: Longman, Pearson Education Ltd. ISBN0-582-40468-1.

SWALES, J. Genre Analysis: English in Academic and Research Settings. Cambridge: Cabridge University Press. 13th ed. 2008. ISBN 978-0-521-33813-4.

URBANOVÁ, L., OAKLAND, A. Úvod do anglické stylistiky. Brno: Barrister& Principal, 2002. ISBN 80-86598-33-0.

URBANOVÁ, L. Stylistika anglického jazyka. Barrister & Principal, MUNI: Brno. 2008. ISBN 9788087029299.

Sylabus -
Poslední úprava: doc. PhDr. Renata Pípalová, CSc. (09.09.2021)

SYLABUS

1.Úvod, základní terminologie; Faktory řečové události a různé funkce jazyka;  Anglický jazyk jako lingva franca nebo jazyk, který ničí jiné; angličtiny rodilých a nerodilých mluvčích (14/10)

 

2. Akademické kultury; Praktikující komunity, školy a tradice; Rozmanité žánry a subžánry odborného projevu (21/10)

 

3.  Intertextualita a interdiskursivita odborných projevů; Citační praxe; Plagiátorství; Persuáze a postoj v akademickém diskuzu; Metadiskurs a oslovovaná komunita (2/12)

 

4. Lexikální specifika odborného diskursu; Význačné gramatické rysy a tendence odborného diskursu (9/12)

 

5. Textové charakteristiky odborného projevu; Koheze a koherence;  Organizace diskursu; Výstavba odstavce a vyšších jednotek akademického diskursu; Typy diskursu a typy textů (16/12)

 

6. Organizace diplomové práce; Fáze vědeckého výzkumu; Metodika výzkumu;  Analýza autentických ukázek odborných projevů; Studentské prezentace (6/1)

 

Podmínky zakončení předmětu -
Poslední úprava: doc. PhDr. Renata Pípalová, CSc. (09.09.2021)

 

Student se aktivně podílí na práci v semináři

 

Toleruje se maximálně jedna absence

 

Student vypracuje seminární práci a) založenou na vlastním výzkumu na relevantní téma nebo b) mající podobu komplexní analýzy ukázky anglického odborného stylu (nejméně 3 strany)

 

V případě neadekvátní úrovně formulační nebo obsahové má student možnost jednou seminární práci přepracovat

 

Student přednese v semináři prezentaci na zadané téma (nejméně na 15 minut)

Pozn. Součástí kritérií hodnocení je i jazyková a formulační úroveň.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK