PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Náslechová praxe – anglický jazyk - OPNA2A102A
Anglický název: Observation practice - English language
Zajišťuje: Katedra anglického jazyka a literatury (41-KAJL)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2020
Semestr: zimní
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/1, Z [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: angličtina
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: doc. PhDr. Klára Uličná, Ph.D.
Je prerekvizitou pro: OPNA2A106A, OPNA2A104A
Anotace -
Poslední úprava: Mgr. Martin Mikuláš, Ph.D. (13.09.2020)
Cílem předmětu je rozvíjet poznatkovou základnu učitelství, tj. znalost soustavy základních didaktických poznatků a dovednost orientace ve složité problematice obsahu i procesu vyučování a učení se žáků. Na základě znalosti oblastí stanovování cílů, komunikační kompetence, plánování a dalších se v rámci tohoto předmětu seznámí studenti se základními principy rozvoje jazykových prostředků a řečových dovedností, a to jak v teoretické, tak v praktické rovině, přičemž akcent bude kladen zejména na rozvoj jazykových prostředků. Ukázky videonahrávek z praxe a jejich reflexe podporují u studentů rozvoj schopnosti vidět konkrétní aspekty výuky, problémové situace, ale i klást otázky a kriticky analyzovat a hodnotit zkušenosti vlastní i cizí. Následující mikrovýstupy studentů, včetně jejich sebehodnocení a hodnocení, podporují rozvoj schopnosti stanovovat cíle, plánovat, realizovat a hodnotit vlastní výuku i výuku kolegů. Součástí hodnocení je i jazyková a formulační úroveň.
Cíl předmětu -
Poslední úprava: Mgr. Martin Mikuláš, Ph.D. (13.09.2020)

Cílem předmětu je:

- rozvoj základny teoretických poznatků v oblasti didaktiky AJ,  

- rozvoj znalosti, pochopení a dovedností týkající se základních didaktických principů a komplexní problematiky obsahu a procesů souvisejísí s výukou a učením se cizímu jazyku se zvláštním zřetelem na výuku jazykového systému (slovní zásoba, gramatika a výslovnost)

- rozvoj schopnosti observace, reflexe a hodnocení vyučovacího procesu

Deskriptory -
Poslední úprava: Mgr. Martin Mikuláš, Ph.D. (28.09.2020)

Due to the virus-related measures, our lectures and seminars will take place online until further notice as follows:
• There will be a class in Google Classroom (GC) (expect an invitation).
• There will be regular online sessions via ZOOM (find the link in GC) in accordance with our IS schedule.
• All homework (HW) will be assigned and submitted via GC on a regular basis.
• HW will be assessed and evaluated ONLY AFTER the deadline.
• All materials will be distributed via GC.

Use the link to enter the course:

https://classroom.google.com/c/MTc2OTQ2Mzc1Mzk3?cjc=tyzzq7y

Literatura -
Poslední úprava: Mgr. Martin Mikuláš, Ph.D. (13.09.2020)

Povinná literatura:

  • THORNBURY, S. (2000). How to Teach Grammar. Longman,
  • THORNBURY, S. (2002). How to Teach Vocabulary. Pearson Education.
  • KELLY, G. (2004). How to Teach Pronunciation. Pearson Education.

Doporučená literatura:

  • GRANT, L. (2014) Pronunciation Myths. Applying Second Language Research to Classroom    Teaching. Ann Arbor: University of Michigan Press.
  • CELCE-MURCIA, M., BRINTON, D. M., GOODWIN, J. M. (2010) Teaching Pronunciation. A Coursebook and Reference Guide. (2nd ed.) New York: Cambridge University Press.
  • UNDERHILL, A. (2005). Sound Foundations. Learning and Teaching Pronunciation. (3rd ed.) Oxford: Macmillan Publishers Limited.
  • LANE, L. (2012). Tips for Teaching Pronunciation. A Practical Approach. New York: Pearson Longman.
  • + selected chapters:
  • HARMER, J. (2001). The Practice of English Language Teaching. Longman.
  • SCRIVENER, J. (2011). Learning Teaching. Macmillan.
  • HENDRICH, J. ET AL. (1988). Didaktika cizích jazyků. SPN Praha.
Požadavky ke zkoušce -
Poslední úprava: Mgr. Martin Mikuláš, Ph.D. (13.09.2020)

Aktivní účast na semináři, docházka min. 80%

Včasné odevzdávání zadaných úkolů (přípravy na hodinu, pozorovací archy, poznámky z předepsané literatury)

Sylabus -
Poslední úprava: Mgr. Martin Mikuláš, Ph.D. (13.09.2020)

Sylabus:

Výuka komponentů jazykového systému - úvod

Výuka slovní zásoby - přístupy a techniky, teorie

Výuka slovní zásoby - reflektivní praxe a studentské mikrovýstupy

Výuka gramatiky - přístupy a techniky, teorie

Výuka gramatiky - reflektivní praxe a studentské mikrovýstupy

Výuka výslovnosti - přístupy a techniky, teorie

Výuka výslovnosti - reflektivní praxe a studentské mikrovýstupy

Podmínky zakončení předmětu -
Poslední úprava: Mgr. Martin Mikuláš, Ph.D. (22.09.2020)

Due to the virus-related measures, our lectures and seminars will take place online until further notice as follows:
• There will be a class in Google Classroom (GC) (expect an invitation). In-class observations will be announced in advance.
• There will be regular online sessions via ZOOM (find the link in GC) in accordance with our IS schedule.
• All homework (HW) will be assigned and submitted via GC on a regular basis.
• HW will be assessed and evaluated ONLY AFTER the deadline.
• All materials will be distributed via GC.

 

Aktivní účast na semináři, docházka min. 80%

Včasné odevzdávání zadaných úkolů (přípravy na hodinu, pozorovací archy, poznámky z předepsané literatury)

Písemný test obsahující teorii z povinné literatury + prezentace ze seminářů. Minimální cut-off skór je 70%. 

Součástí hodnocení je i jazyková a formulační úroveň.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK