PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Didaktika anglického jazyka I – výuka jazykových prostředků - OPNA1A101A
Anglický název: Didactics of the English Language I
Zajišťuje: Katedra anglického jazyka a literatury (41-KAJL)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2019
Semestr: zimní
E-Kredity: 4
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:1/2, Zk [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: angličtina
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: doc. PhDr. Klára Uličná, Ph.D.
Je prerekvizitou pro: OPNA1A105A, OPNA1A108A, OPNA1A106A
Anotace -
Poslední úprava: PhDr. Bohuslav Dvořák, Ph.D. (11.09.2020)
Cílem předmětu je rozvíjet poznatkovou základnu učitelství, tj. znalost soustavy základních didaktických poznatků a dovednost orientace v problematice obsahu i procesu vyučování a učení se žáků. Na základě znalosti oblastí stanovování cílů, komunikační kompetence, plánování atd. se v rámci tohoto předmětu studenti seznámí s principy výuky jazykových prostředků, a to jak v teoretické, tak v praktické rovině. Ukázky videonahrávek z praxe a jejich reflexe podporují u studentů rozvoj schopnosti vidět konkrétní aspekty výuky, problémové situace, ale i klást otázky a kriticky analyzovat a hodnotit zkušenosti vlastní i cizí. Mikrovýstupy studentů, včetně jejich hodnocení a sebehodnocení, podporují rozvoj schopnosti stanovovat cíle, plánovat, realizovat a hodnotit vlastní výuku i výuku kolegů. Pro potřeby pozorování výuky se studenti zapojují do tvorby pozorovacích archů zaměřených na analýzy výuky jednotlivých jazykových prostředků. Studenti si vytvářejí soubory efektivních aktivit, umějí integrovat jednotlivé jazykové prostředky a plánovat vyučovací hodiny. V seminářích jsou studenti vedeni k tomu, aby si uvědomili své vlastní prekoncepty a v případě potřeby je na základě nových teoretických poznatků restrukturalizovali.
Deskriptory -
Poslední úprava: PhDr. Bohuslav Dvořák, Ph.D. (27.09.2020)

Seminář i přednáška  budou probíhat v čase daném rozvrhem přes meet.google.com.

Studenti obdrží link na svoji mailovou adresu.

Literatura -
Poslední úprava: PhDr. Bohuslav Dvořák, Ph.D. (11.09.2020)
 

Povinná literatura:

vybrané kapitoly z:

HARMER,J. The Practice of English Language Teachig. Harlow: Longman, Pearson Education,  2001. ISBN 0-582-40385-5.

KELLY, Gerald. How to teach pronunciation. Harlow: Longman, 2000. ISBN 05-824-2975-7.

SCRIVENER,J. Learning Teaching. Macmillan: 2005. ISBN 978-1-4050-1399-4.

THORNBURY, Scott. How to teach grammar. Harlow: Longman, 2001. ISBN 978-058-2339-323.

THORNBURY, Scott. How to teach vocabulary. Harlow: Pearson Education Limited, 2007. ISBN 978-058-2429-666.

ULIČNÁ, Klára; ŽĎÁREK, Karel. Vidíš, vidím, vidíme? Výuka anglického jazyka: videopřípady. Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy v Praze. (V tisku): Publikace a DVD s videozáznamy hodin.

 

 

Doporučená literatura:

CELCE-MURCIA, Marianne, Donna BRINTON a Janet M GOODWIN. Teaching pronunciation: a course book and reference guide. 2nd ed. New York: Cambridge University Press, 2010. ISBN 05-217-2976-9.

BROWN, H. Douglas. Teaching by principles: an interactive approach to language pedagogy. White Plains: Pearson Education, 2007, ISBN 978-0-13-612711-6.

HARMER, Jeremy. How to teach English: new edition. Harlow: Longman, 2007, ISBN 978-140-5853-095.

GOWER, Roger, Diane PHILLIPS a Steve WALTERS. Teaching practice handbook. New ed. Oxford: Macmillan Heinemann English language teaching, 1995. ISBN 04-352-4059-5.

GRANT, Linda J a Donna BRINTON. Pronunciation myths: applying second language research to classroom teaching. Ann Arbor: University of Michigan Press, 2014.  ISBN 04-720-3516-9.

LANE, Linda. Tips for teaching pronunciation: a practical approach. White Plains, NY: Pearson Longman, 2010. ISBN 978-013-8136-

UR, Penny. A Course in English Language Teaching. Cambridge: Cambridge University Press, 2012. ISBN 978-1-107-68467-6.

UNDERHILL, Adrian. Sound foundations: Learning and teaching pronunciation. Oxford: Macmillan, 2005. ISBN 1-4050-6408-0.

 

Sylabus -
Poslední úprava: PhDr. Bohuslav Dvořák, Ph.D. (11.09.2020)
  • komunikační kompetence
  • plánování hodiny
  • výuka slovní zásoby
  • výuka gramatiky
  • výuka výslovnosti
  • evaluace/autoevaluace výuky
Podmínky zakončení předmětu -
Poslední úprava: PhDr. Bohuslav Dvořák, Ph.D. (11.09.2020)

Předmět je zakončen zkouškou. Podmínkami připuštění ke zkoušce je minimálně 80% docházka do předmětu, aktivní účast v hodinách (včetně splnění požadovaných domácích úkolů a vytvoření portfolia aktivit) . Samotná zkouška má část teoretickou = teoretické pojednání o dané vyučované oblasti, a pak praktickou, která bude vedena formou pohovoru nad vypracovanými domácími úkoly a nad vybranými díly ze seznamu doporučené literatrury.

Jedem pokus je řádný, pak následují dva opravné.

 

 

 

 

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK