PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Didaktické aplikace VV v předškol.vzdělávání - OPN03V203A
Anglický název: Didactic aplications of Art Education in Nursery Schools
Zajišťuje: Katedra výtvarné výchovy (41-KVV)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2020
Semestr: letní
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:1/1, KZ [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: Mgr. Helena Kafková, Ph.D.
Mgr. Zuzana Fišerová, Ph.D.
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace
Poslední úprava: PhDr. Eva Koželuhová, Ph.D. (30.01.2020)
Kurz studenty seznamuje s hlavními předpoklady úspěšného plánování, realizace a hodnocení ve výtvarné výchově v předškolním vzdělávání. Jeho cílem je orientovat studenty v rozhodování o volbě a použití výtvarného oborového kontextu, potencialitách a limitech výtvarných médií, jejich vazbě na téma, námět, a o významu dalších didaktických konceptů, s ohledem na specifika výchovy a vzdělávání dětí předškolního věku. Témata: 1.) Aktuální pojetí výtvarné výchovy – parametry dobré praxe 2.) Vizuální kultura jako oblast oborového kontextu výtvarné výchovy – základní vymezení 3.) Předškolní věk a vizuální kultura – otázky relevance a adekvátnosti 4.) Předškolní věk a vizuální kultura – galerijní a muzejní edukace 5.) Předškolní věk a vizuální kultura – umělecká tvorba určená dětem 6.) Didaktická transformace – volba oborového kontextu a hlavní zásady 7.) Formulace výtvarného problému ve vztahu k plánování ve výtvarné výchově 8.) Klíčové didaktické kategorie 9.) Plánování ve výtvarné výchově - řady a projekty 10.) Výtvarná výchova a kurikulární dokumenty 11.) Hodnocení ve výtvarné výchově 12.) Prezentace ve výtvarné výchově a komunikace s rodiči a vychovateli dětí
Literatura
Poslední úprava: PhDr. Eva Koželuhová, Ph.D. (28.01.2020)

FULKOVÁ, Marie a Helena KAFKOVÁ. Nové trendy ve výtvarné výchově. In: KOHNOVÁ, Jana. Nové trendy ve výtvarné výchově: Sborník příspěvků z konference Profesní rozvoj učitelů. [online]. Praha: UK, 2012, s. 41-48 [cit. 2020-01-27]. ISBN 978-80-7290-548-5. Dostupné z: https://uprps.pedf.cuni.cz/UPRPS-1-version1-SBORNIK_CD_Profesni_rozvoj_ucitelu.pdf

KAFKOVÁ, Helena a Ondřej SUCHAN. Řemeslo: marginalizovaný potenciál všeobecného vzdělávání. Výtvarná výchova. Praha: Univerzita Karlova v Praze Pedagogická fakulta, 2017, 57(3-4), 30-45. ISSN 1210-3691.

SLAVÍK, Jan, Vladimír CHRZ a Stanislav ŠTECH. Tvorba jako způsob poznávání. V Praze: Karolinum, 2013. ISBN 978-80-246-2335-1.

ŠAMŠULA, Pavel a Jarmila HIRSCHOVÁ. Průvodce výtvarným uměním IV. 3. vyd. Úvaly: Albra, 2006. Pomocné knihy pro učitele a žáky (Albra). ISBN isbn80-7361-005-1.

ŠOBÁŇOVÁ, Petra, Aleš POSPÍŠIL a Karel ŘEPA. Kvalita ve výtvarné výchově. Olomouc: ČS INSEA, 2019. ISBN ISBN 978-80-904268-7-0.

Studijní opory
Poslední úprava: PhDr. Eva Koželuhová, Ph.D. (29.01.2020)

Odkaz na kurz v Moodle je: https://dl1.cuni.cz/enrol/index.php?id=8848 (heslo pro hosta je akreditacePPV2020).

Elektronická interaktivní učebnice, v tuto chvíli na Future books https://www.futurebooks.cz/#/cuni/pedf/

Název textu: Plánování výtvarných činností

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK