PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Speciální a inkluzivní pedagogika - OPN03S303B
Anglický název: Special and Inclusive Education
Zajišťuje: Katedra speciální pedagogiky (41-KSP)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2020
Semestr: zimní
E-Kredity: 4
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:1/1, Z [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: doc. PhDr. Lea Květoňová, Ph.D.
doc. PaedDr. Vanda Hájková, Ph.D.
PhDr. Lenka Felcmanová, Ph.D.
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace
Poslední úprava: PhDr. Eva Koželuhová, Ph.D. (24.01.2020)
Studentům bude přiblížena podstata odlišnosti a potřeb dítěte/ žáka v kontextu zdravotního postižení, zdravotního a sociálního znevýhodnění a vysokého nadání. Budou představeny metodické přístupy učitele vyplývající z negativního i kompetenčního vymezení (chápání) odlišnosti. Charakteristiky projevů odlišnosti dětí /žáků budou ilustrovány na příkladech z praxe MŠ, stejně jako konkrétní postupy učitele, jimiž se téma odlišnosti stává tématem hry v MŠ. Část výuky bude věnována ukázkám metod individualizace a diferenciace úkolů v řízené aktivitě dětí/žáků dle principů konstruktivní didaktiky. Účastníci se na příkladech naučí rozlišovat funkční skupinové kooperace dětí v MŠ, identifikovat bariéry v prostředí MŠ pro děti/žáky se SVP. Témata: 1.) Inkluzivní podmínky v mateřské škole 2.) Vnímání odlišnosti jedince v předškolním věku 3.)Získávání zkušenosti s vlastní odlišností v předškolním věku 4.) Zrcadlení přístupů a postojů rodičů, vrstevníků a učitele MŠ 5.)Význam identifikačních vzorů v MŠ 6.) Individuální zadání hry dětem se SVP, diferencovaný přístup a modifikace postupů v práci s dětmi/žáky dle SVP 7.) Strukturování prostoru herny/ učebny MŠ 8.) Práce s pravidly v předškolním zařízení a rizika v nastavování vztahové sítě dětí se SVP.
Literatura
Poslední úprava: PhDr. Eva Koželuhová, Ph.D. (27.01.2020)

HÁDKOVÁ, K. HÁJKOVÁ, V. a kol. Jsme rozdílní- hrajeme si a učíme se společně. Praha: Somatopedická společnost, o.s. Soubor pracovních sešitů pro práci s heterogenní třídou. 2013.

HÁJKOVÁ, V., STRNADOVÁ, I. Inkluzivní vzdělávání. Praha: Grada 2010. ISBN 978-80-247-3070-7.

HÁJKOVÁ, V., STRNADOVÁ, I. Metodická podpora předškolního zařízení pro zavádění inkluzivní praxe. Školní vzdělávací programy a evaluace v mateřské škole, Verlag Dashöfer, ISSN 1802-4130, s. 1-11.

CHMELOVÁ, M., RADILOVÁ, E. Vzdělávání v předškolních zařízení v Německu, Holandsku a Švédsku: Příručka dobré praxe. Vyd. 1. Praha: Alfa Human Service, 2015, 115 s. ISBN 978-80-260-8417-4.  

LAZAROVÁ, B., HLOUŠKOVÁ, L., TRNKOVÁ, K., POL, M., LUKAS, J. Řízení inkluze ve škole. Brno: MU 2015, 182 s.

Studijní opory
Poslední úprava: PhDr. Eva Koželuhová, Ph.D. (29.01.2020)

Odkaz na kurz v Moodle je: https://dl1.cuni.cz/enrol/index.php?id=8868 (heslo pro hosta je akreditacePPV2020).

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK